مدیرعامل آب‌ منطقه‌ای قم:

حجم مخزن سد ۱۵ خرداد کاهش قابل توجهی یافته‌است

مدیرعامل آب‌ منطقه‌ای قم با اشاره به این که حجم مخزن سد ۱۵ خرداد به عنوان یکی از منابع تامین کننده آب قم نسبت به سال گذشته کاهش قابل توجهی یافته‌است، گفت: سال گذشته در نیمه اردیبهشت‌ماه حجم مخزن این سد ۷۴.۴۳۵ میلیون متر مکعب بود اما اکنون این رقم، ۴۳.۳۴۶ میلیون متر مکعب است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، محمد احمدی جبلی با تاکید بر این که مسئولان تمام تلاش خود را برای تامین پایدار آب مورد نیاز استان به کار گرفته‌اند،‌ بیان داشت: در همین رابطه برای مدیریت منابع آبی نیازمند کمک و همراهی مردم هستیم و در این خصوص نیاز است تا رسانه‌ها قشرهای مختلف را در جریان آخرین وضعیت منابع آبی و میزان مصرف قرار دهند تا شاهد همکاری بیشتر ایشان باشیم.

وی افزود: کاهش بارندگی و خشکسالی‌های اخیر موجب شده تا مدیریت منابع آبی استان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد و ما در همه بخش‌ها به خصوص حوزه کشاورزی که درصد قابل توجهی از منابع آبی را مصرف می‌کند،‌ نیازمند بهره‌گیری از روش‌های جدید برای کاهش میزان مصرف آب هستیم.

وی با اشاره به این که رعایت الگوی مصرف آب در تمامی ایام سال ضروری است، ادامه داد: نباید این تصور را داشت که با چند بارندگی خوب، مشکل کم‌آبی حل می‌شود،‌ بلکه باید در هر صورت در مصرف آب صرفه جویی کرد، به خصوص در شرایط کنونی که با کاهش منابع آبی مواجه هستیم.

جبلی در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت حجم مخزن سد کوچری به عنوان یکی دیگر از منابع تامین کننده آب قم اشاره کرد و گفت: میزان حجم مخزن این سد در نیمه اردیبهشت‌ماه جاری، ۱۵۳.۰۱۹ میلیون متر مکعب به ثبت رسیده‌است.

وی افزود: این تصور که چون بارندگی در سرشاخه‌های منتهی به سد کوچری خوب بوده پس آب بیشتری به قم می‌رسد، صحیح نیست، چون ظرفیت انتقال آب محدود است و در هر شرایط باید به موضوع صرفه جویی و رعایت الگوی مصرف آب در استان قم توجه لازم را داشت.

سد کوچری در هشت کیلومتری جنوب غرب شهرستان گلپایگان شهریورماه ۱۳۹۵ با هدف تأمین آب شرب درازمدت شهرهای دلیجان، ساوه، قم، خوانسار، خمین، گلپایگان، محلات، نیم‌ور، سلفچگان به طور رسمی به بهره برداری رسید.

سد ۱۵ خرداد در شمال شرقی شهرستان دلیجان و در فاصله ۵ کیلومتری آن قرار دارد، این سد با حداکثر ارتفاع از کف رودخانه ۳۰.۵۴ متر و ارتفاع از روی پی ۹۶ متر، طول تاج ۳۲۰ متر و عرض آن در تاج ۱۰ متر است. حجم آب مفید آن ۱۶۵ میلیون متر مکعب می‌باشد. این سد توسط آب‌های حوزه قمرود تغذیه می‌شود.



انتهای پیام/


منبع:ایرنا
http://qomefarda.ir/42024
اخبار مرتبط

نظرات شما