یادداشت؛

نگاهی به شاخصه های گفتمان امام خمینی(ره)

حضرت آقا در سال های پس از ارتحال پیر جماران به خوبی شاخصه ها و مؤلفه های اندیشه امام راحل را بیان فرمودند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  مقام معظم رهبری در سخنرانی های مختلف به مناسبت چهاردهم خرداد تأکید کرده اند که امام خمینی(ره) روح این انقلاب است و نباید بگذاریم که نام و یاد امام کمرنگ شود و حتی ایشان به صراحت بیان داشتند که نباید بگذاریم امام (ره) تحریف شود.
عده ای با نگاه و رویکرد گزینشی و سلیقه ای به بیانات و رهنمودهای حضرت امام (ره) و برخی نیز با سانسور می خواهند آن چه خود می پسندند را درباره بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی به جامعه معرفی کنند و لذا باید هوشمندانه و قاطعانه جلوی این جریان خطرناک تحریف ایستاد و از مبانی آرا و نظرات و دیدگاه های امام خمینی(ره) دفاع کرد.
حضرت آقا در سال های پس از ارتحال پیر جماران به خوبی شاخصه ها و مؤلفه های اندیشه امام راحل را بیان فرمودند و این سخنان بهترین دلیل و راهنما برای همه کسانی است که دل در گروی انقلاب اسلامی و راه نورانی حضرت امام(ره) دارند.
حق گرایی، عدالت خواهی و خدمت رسانی به مردم از جمله مهم ترین شاخصه های گفتمان امام خمینی(ره) است که البته در سایه بندگی خدا معنا و مفهوم پیدا می کند.
امام همچنین به شدت به توان و قدرت مردم باور داشت و آن را در سایه عبودیت معنا و تفسیر می کرد و لذا بسیاری از کارشناسان و اساتید بر این نکته تأکید داشته اند که انقلاب اسلامی که امام عظیم الشان ما به هدایت آن پرداخت، اساساً انقلابی نخبه گرا نبود بلکه مردم گرا و مردم محور بود.
امام به معنای واقعی کلمه شخصیتی بود که راه نوینی را برای انسان معاصر ارائه نمود و به تعبیر میشل فوکو، منادی معنویت و روحی جدید برای جهان بی روح در عصر حاضر شد.
استقامت، پایداری، تلاش و مجاهدت خستگی ناپذیر ایشان در طول بیش از سه دهه میراث گرانبهایی برای مسلمانان و شیفتگان وی بر جای گذارد و سنتی نو و مکتبی اصیل برای احیای ارزشها و اصول اسلامی در جهان امروز ارائه نمود که همچنان باید به مؤلفه های این حرکت عظیم و الهام بخش در ابعاد گوناگون توجه کرد و از آن درس گرفت.
به تعبیر یکی از شخصیت های کشور، سازه اصلی گفتمان امام خمینی(ره) مجهز به منطق انالله و انا الیه راجعون است؛ منطقی که هیچ قدرتی نمی تواند با آن هماوردی داشته باشد و لذا این منطق عزت بخش و اقتدارآفرین است.
نرجس شکرزاده پژوهشگر حوزه و دانشگاه

انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/42810
اخبار مرتبط

نظرات شما