امام‌جمعه قم :

ایران روابط راهبردی خود را با جهان تقویت می‌کند

امام‌جمعه قم با اشاره به سفر آیت‌الله رئیسی به آمریکا لاتین گفت: در این سفر ۲۸ سند همکاری امضا شد؛ سفر رئیس‌جمهور ایران پیام‌هایی دارد؛ اما سفر آیت‌الله رئیسی پیام سیاسی ویژه‌ای هم دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، آیت‌الله سید محمد سعیدی خطیب جمعه قم در خطبه نمازجمعه ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ در مصلی قدس قم، اظهار داشت: خداوند در قرآن کریم خطاب به مؤمنان فرمود: ای مؤمنین تقوای الهی را آن‌گونه که شایسته خداوند است رعایت کنید. در این آیه منظور از تقوا این است که باید تقوا را در همه عرصه‌های زندگی و به‌صورت مستمر تا لحظه مرگ رعایت کنند.
وی با اشاره به ویژگی مؤمنان در آیه ۷۱ سوره توبه بیان داشت: مؤمنان نسبت به هم از ولایت متقابل برخوردار هستند و ناصر و محب یکدیگر هستند، اهل امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر هستند، مردان و زنان مؤمن نماز را برپا می‌دارند و به همین خاطر در نمازجمعه و نماز جماعت شرکت می‌کنند، در پرداخت زکات گشاده‌دستی دارند و با تشکیل مؤسسات خیریه برای برآوردن نیازهای معیشتی مردم پیش‌گام هستند.
امام‌جمعه قم با اشاره به اطاعت‌پذیری مؤمنان در راه خدا و رسول خدا تأکید داشت: مؤمنان در همه ابعاد سیاسی، فقهی، اعتقادی و... از خدا و رسول خدا اطاعت‌پذیری دارند همچنین چون همه اعمال مؤمنان از یاد و ذکر خدا ریشه می‌گیرد پاداش خداوند هم که رحمت و بخشش است، شامل حال مؤمنان می‌شود.
وی با اشاره به مراحل امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر اظهار داشت: آمر به معروف و ناهی از منکر باید قلباً معروف را دوست داشته باشد و از منکر منزجر داشته باشد، در مرحله دوم امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر باید با زبان صورت بگیرد و اگر تذکر لسانی مؤثر واقع نشد در مرحله سوم باید دستگاه‌هایی با تارک معروف و مرتکب به منکر برخوردهای سخت و قاطع مانند جریمه، زندان و... داشته باشند.
خطیب جمعه قم در ادامه تأکید داشت: مرحله یک و دو همگانی است، اما مرحله سوم به عهده حکومت است؛ زیرا اگر این مرحله نیز به مردم واگذار شود هرج‌ومرج ایجاد می‌شود که خود یک نوع منکر است.
آیت‌الله سعیدی در خطبه دوم نمازجمعه ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ در مصلی قدس قم، بیان داشت: برای حفظ تقوای الهی نیاز به اراده قوی و پاسبانی و نگهبانی از دل در مقابل ورود عوامل وسوسه‌انگیز است.
وی با اشاره به سالروز تشکیل جهاد سازندگی و روز کشاورزی خاطرنشان کرد: یکی از شاخصه‌های مهم استقلال یک کشور این است که در ارزاق مهم خود وابسته به دیگر کشورها نباشد. تلاش در این عرصه یک جهاد محسوب می‌شود. در پرتو رونق کشاورزی و صنعت، مشکل اشتغال هم حل شود و زمانی که اشتغال رونق بگیرد؛ بسیاری از آسیب‌ها مانند حاشیه‌نشینی و اعتیاد هم کم می‌شود.
امام‌جمعه قم با اشاره به آغاز ماه ذی‌الحجه، ضمن تبریک سالگرد ازدواج حضرت علی (ع) و فاطمه زهرا (س) اظهار داشت: پیامبر اکرم (ص) فرمودند که ازدواج سنت من است و هرکسی از سنت من روی‌گردان شود از من نیست.
وی با اشاره به اینکه خداوند نیز به ازدواج توصیه کرده است در ادامه گفت: خداوند می‌فرماید ازدواج موجب زیادشدن روزی می‌شود، از آیات قرآن و روایات گرفته شده است؛ قرآن کریم در این باره می‌فرماید: «وَ أَنْکِحُوا الْأَیامی‏ مِنْکُمْ وَ الصَّالِحینَ مِنْ عِبادِکُمْ وَ إِمائِکُمْ إِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلیمٌ‏؛ مردان و زنان بی‌‏همسر خود را همسر دهید، همچنین غلامان و کنیزان صالح و درستکارتان را اگر فقیر و تنگ‌دست باشند، خداوند از فضل خود آنان را بی‌‏نیاز می‏‌سازد خداوند گشایش‌دهنده و آگاه است.»
خطیب جمعه قم ادامه داد: اسلام پیروان خود را به ازدواج تشویق می‌کند تا مردم از طریق ازدواج راهی پاکیزه برای تأمین نیرومندترین غریزه انسان داشته باشد. امروزه بزرگ‌ترین مانع ازدواج بیم از مخارج آن است که خداوند در این باره می‌فرماید «غْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ»
وی با اشاره به توصیه اسلام مبنی بر ازدواج آسان افزود: با این توصیه‌های مؤکد شرع مقدس، تعجب وجود دارد که هر چه اسلام به انجام صمیمانه و آسان ازدواج تأکید کرده است عده‌ای بر سخت کردن ازدواج و تشریفاتی کردن ازدواج تأکید می‌کنند.
خطیب جمعه قم با اشاره به اینکه عده‌ای راه را برای کارهای حلال خداوند سخت می‌کنند، بیان داشت: نتیجه این رقابت‌ها، چشم و هم‌چشمی‌های غیرشرعی و سخت‌گیری‌های زاید این است که پسرها و دخترها بدون ازدواج می‌مانند و شیطان، نفس اماره و دشمنان اسلام نیز برای تحریک تأمین غریزه شهوت مردم از راه‌های غیرشرعی کارهایی را انجام می‌دهد که امروزه جامعه ما مبتلا به آن است.
وی با اشاره به سالگرد شهادت چمران گفت در ادامه گفت: امام راحل دررابطه‌با شهید چمران گفتند که مثل چمران بمیرید. در تفسیر این جمله باید گفت که کسانی می‌توانند؛ مانند چمران بمیرند که چمرانی زیست کرده باشد. همه شما را به مطالعه زندگی این شهید توصیه می‌کنم.
خطیب جمعه قم با اشاره به سالروز تأسیس دفتر تبلیغات اسلامی بیان داشت: تأسیس این سازمان ارزشی، ریشه در قرآن کریم دارد. خداوند در قرآن کریم اصول و روش‌های تبلیغ را بیان کرده و از تبلیغ معارف الهی به‌عنوان یک مأموریت یاد کرده است.
وی اضافه کرد: مبلغ باید اطلاعات و شواهد کافی از معارف الهی، عرصه و میدان تبلیغ و حال مردم و داشته باشد تا موفق شود و قبل از مخاطبین خودش باید عامل به آنچه می‌گوید باشد.
تولیت حرم حضرت معصومه (س) با اشاره به سفر آیت‌الله رئیسی به آمریکا لاتین اظهار داشت: در این سفر ۲۸ سند همکاری امضا شد؛ سفر رئیس‌جمهور ایران پیام‌هایی دارد؛ اما سفر آیت‌الله رئیسی پیام سیاسی ویژه‌ای هم دارد.
وی تصریح کرد: آقای رئیسی بیان کرد که ایران قصد ندارد در مقابل فشارهای گوناگون و مستمر آمریکا جنایت‌کار قد خم کند و مصمم است که روابط راهبردی خود را با جهان تقویت کند.
عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران معتقد است که می‌تواند بدون دخالت کشورهای بیگانه، کشور خود را بسازد. ایران می‌خواهد این فهم درست و راهبردی خود را به همه کشورهای جهان برساند که هیچ کشوری با اتکا به آمریکا به هیچ جایی نرسیده است و بدون ارتباط با آمریکا می‌توان به همه اهداف خود رسید.


خبرنگار: محمدعلی رجبی
انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/43060
اخبار مرتبط

نظرات شما