مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم:

شبکه فاضلاب قم توسعه می‌یابد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم گفت: بر اساس مصوبات سفر ریاست‌جمهوری  به قم هزار میلیارد تومان برای توسعه شبکه فاضلاب قم در نظر گرفته شد است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا حسن بختیاری در نشست خبری هفته صرفه‌جویی که پیش از ظهر امروز در سالن جلسات سازمان شرکت آب و فاضلاب استان قم برگزار شد اظهار داشت:  در ایران از گذشته محدودیت‌های منابع آب وجود داشته و اکنون نیز بیشتر مناطق کشور درگیر این موضوع است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم ادامه داد: بارش‌های سیل آسیا نشان از تغییرات اقلیمی در دنیا است در چند سال گذشته ۲/۲  به دمای قم اضافه شده است از ۳۶ درجه با بالا هر یک درجه افزایش دما باعث افزایش بیش از ۲ درصدی آب می‌شود.
وی گفت: صرفه‌جویی در مصرف آب ضروری و به‌عنوان یک مسئولیت اجتماعی شناخته می‌شود تا یک شرایط خوب برای مردم فراهم شود، منابع آبی در قم محدود است اگر انتقال آب از سرشاخه‌ها صورت نگرفته بود نیاز اصلی مردم تأمین نمی‌شد و شهر هم وجود نداشت اکنون شرایط حاد نداریم البته با افزایش جمعیت برای آینده‌نگرانی وجود دارد که باید برنامه‌ریزی صورت بگیرد. 
بختیاری ادامه داد: به جز کهک که بخشی از آب آن از سرشاخه‌ها تأمین می‌شود بقیه مناطق استان قم از منابع آب محلی استفاده می‌شود و تنش‌های بیشتری نیز در این مناطق وجود دارد در شهرهای تابعه میزان تولید با جمعیت شرایط متعادل دارد البته در روستاها و شهرهای تابعه بد مصرفی را شاهد هستیم و در برخی از  روستاها تا ۸۰۰ لیتر بر ثانیه هم مصرف وجود دارد درحالی‌که در قم  ۲۲۰ بر ثانیه مصرف وجود دارد.
وی تصریح کرد: اگر شرایط مصرف درستی وجود داشته و به نقطه متعادل برسیم مشکل نخواهیم داشت؛ اما با شرایط فعلی مصارف روستاها زیاد است که باعث قطعی آب در برخی از ساعات می‌شود.
بختیاری عنوان داشت: ۲۶۴ میلیارد تومان اعتبارات عمرانی جذب کردیم و دستگاه اول در جذب اعتبارات بودم در مناطق محروم روستایی کمک‌های خاص انجام شد در قنوات ۴۳۰ میلیارد ریال لوله‌گذاری به طول ۱۱ کیلومتر انجام شد همچنین در  قم رود که منابع آب محلی کیفیت نامناسب داشت لوله‌گذاری آب انجام شده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب با بیان اینکه نهضت مخزن سازی جز اولویت‌ها است گفت: ساخت مخزن ۲۰ هزارمترمکعبی برای شهر قم برنامه‌ریزی‌شده است
همچنین در روستاها و شهرها ساخت مخازن از اساسی‌ترین برنامه‌های ما است یک مخزن در شهر جعفریه، یک مخزن در دستجرد و  ۶ مخزن در مجموعه قم رود و تعدادی مخزن در روستای شهرستان کهک ساخته  شده است.
وی خاطرنشان کرد: در مجموع ۸۰ کیلومتر در بخش شهری و روستایی خطوط انتقال آب احداث شده و ۳۷ کیلومتر اصلاح شبکه شهری و روستایی انجام شده است.
بختیاری با بیان اینکه در بخش فاضلاب قم دارای عقب‌ماندگی‌های است افزود:  در بین کلان‌شهرها در شبکه فاضلاب در انتهای جدول هستیم و ۴۲ درصد شهر قم تحت پوشش شبکه فاضلاب هستند و مطالبه زیاد است، در اواخر سال گذشته بر اساس مصوبات سفر ریاست‌جمهوری هزار میلیارد تومان برای شبکه فاضلاب در نظر گرفته شده که  ۵۰۰ میلیارد تومان سهم دولت و ۵۰۰ سهم شرکت آب و فاضلاب و وزارت نیرو است که در ۳ سال آینده شبکه فاضلاب توسعه یابد.
مدیرکل شرکت آب و فاضلاب استان قم بیان داشت: امسال تحقق اهداف در بخش فاضلاب مدنظر است و عمده تمرکز ما در سال‌های گذشته آب بوده؛ اما امسال فاضلاب خواهد بود و هدف‌گذاری ساخت  رینگ جمع‌آوری فاضلاب شهر به طول ۲۱ کیلومتر است که آغاز خواهد شد، برخی از مناطق بلندمرتبه‌سازی انجام شده که ساخت شبکه فاضلاب ضرورت بیشتری در این مناطق دارد.
بختیاری اضافه کرد: در مدیریت پساب شرایط استان تغییر پیدا می‌کند تا وابستگی صنایع به آب کم شود.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار قم فردا در خصوص علت عدم همکاری شبکه آب و فاضلاب در جمع‌آوری آب باران در هنگام بارش‌های شدید و بحرانی چیست؟ گفت: طراحی شبکه فاضلاب برای جمع‌آوری  فاضلاب تولیدی منازل است و وظیفه‌ای در جمع‌آوری آب‌های سطحی ندارد و باید شهرداری شبکه جمع‌آوری آب سطحی  را راه‌اندازی و مدیریت کند، جمع‌آوری آب‌های سطحی توسط شبکه فاضلاب باعث پس‌زدگی فاضلاب خانگی و آسیب به اموال مردم می‌شود.
بختیاری تأکید کرد: برنامه‌های فرهنگی برای صرفه‌جویی آب در روستاها انجام شده و  با دهیاران و شوراهای روستا جلساتی گذاشته شده و آگاه‌سازی انجام می‌شود البته در میانگین کشوری سرانه مصرف آب خوبی داریم.

انتهای پیام/۱۷۰


http://qomefarda.ir/43182
اخبار مرتبط

نظرات شما