مدیرعامل آب و فاضلاب استان قم مطرح کرد:

احداث ۶ باب مخزن ذخیره آب در روستاهای قم

مدیرعامل آب و فاضلاب قم از احداث ۶ باب مخزن با ظرفیت چهارهزار و ۳۰۰ مترمکعب آب برای روستاهای این استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، حسن بختیاری در گفت‌وگویی، با اشاره به اتمام خط انتقال آبرسانی به طول ۱۴ کیلومتر و ساخت مخزن به ظرفیت ۱۰۰۰ مترمکعب در طرح آبرسانی به ۱۸ روستای مجتمع قم رود خاطرنشان کرد: احداث شش باب مخزن با ظرفیت چهارهزار و ۳۰۰ مترمکعب برای روستاهای استان نیز در سال گذشته آغاز شد که برخی از آنها به اتمام رسیده و برخی دیگر در مراحل پایانی کار قرار دارد.
پروژه آبرسانی به مجتمع قم رود از سال ۹۸ آغاز شد؛ اما در مقطعی به علت عدم تأمین اعتبار متوقف ماند که در نهایت با تأمین لوله توسط خیر و علی‌رغم مشکلاتی که در مسیر وجود داشت پروژه در مهرماه سال گذشته به سرانجام رسید.
احداث یک مخزن ذخیره هزارمترمکعبی، اجرای ۱۴.۵ کیلومتر خط انتقال، ساخت ۳۰ باب حوضچه بتنی، بلوک سیمانی و پلی‌اتیلن و اجرای پایپ جکینگ به طول ۸۰ متر با اعتبار ۸۵ میلیارد تومان از ابعاد پروژه تأمین آب باکیفیت برای ۱۸ روستای دهستان قم رود بود.
وی با اشاره به جذب ۲ هزار و ۶۴۰ میلیارد ریال اعتبارات عمرانی در سال مالی گذشته افزود: با جذب این اعتبارات شاهد اجرای طرح‌های مختلف آب و فاضلاب در سطح استان بودیم که ساخت مخازن ذخیره آب از جمله آنهاست.
وی اجرای خط انتقال آبرسانی به طول ۱۱ کیلومتر به روستاهای دهستان قنوات با اعتبار ۴۳۰ میلیارد ریال، آبرسانی به روستای عنایت بیک از سرشاخه‌های دز با احداث چهار کیلومتر خط انتقال با اعتبار ۴۰ میلیارد ریال، احداث مخزن به ظرفیت ۲۰۰۰ مترمکعب در شهر جعفریه با اعتبار ۷۵ میلیارد ریال و احداث مخزن ۵۰۰ مترمکعبی و خط انتقال ۲ کیلومتری شهر دستجرد با اعتبار ۳۲ میلیارد ریال را از جمله این طرح‌ها برشمرد.
بخش مرکزی قم با بیش از هفت هزار و ۵۰۰ کیلومترمربع دارای ۲ دهستان قنوات و قم رود است که جمعیتی حدود ۳۵ هزار نفر دارد. جعفرآباد با وسعت یک هزار ۱۰۰ کیلومترمربع و جمعیت ۲۷ هزار و ۶۰۰ نفر یکی از شهرستان‌های استان قم است که مرکز آن شهر جعفریه است و قاهان و مرکزی از بخش‌های این شهرستان می‌باشد. دَستجرد یکی از شهرهای استان قم و مرکز بخش خلجستان است.
طرح انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قم رود به لحاظ گستردگی طرح که بالغ بر ۲۷۰ کیلومتر است، از دو حوزه آبریز سرشاخه‌های دز در استان لرستان و حوزه آبریز قم رود در استان‌های اصفهان، مرکزی و قم تشکیل شده است. انتقال ۱۸۱ میلیون مترمکعب آب شرب در سال به شهرهای خوانسار، خمین، گلپایگان، محلات، نیم‌ور، دلیجان، سلفچگان، ساوه و قم از اهداف این طرح عنوان شده است.
بختیاری همچنین با اشاره به اجرای عملیات بزرگ بهسازی و تعمیرات اساسی خط انتقال آب ۱۵ خرداد اظهار داشت: این عملیات نیز با تعویض و نصب ۶۴ شیر خط و شیر تخلیه آب‌وهوا با موفقیت به پایان رسید که کمک شایانی به پایداری آب در شبکه می‌کند.
سد ۱۵ خرداد در شمال شرقی شهرستان دلیجان و در فاصله ۵ کیلومتری آن قرار دارد، این سد با حداکثر ارتفاع از کف رودخانه ۳۰.۵۴ متر و ارتفاع از روی پی ۹۶ متر، طول تاج ۳۲۰ متر و عرض آن در تاج ۱۰ متر است. حجم آب مفید آن ۱۶۵ میلیون مترمکعب می‌باشد. این سد توسط آب‌های حوزه قم رود تغذیه می‌شود.



انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/44011
اخبار مرتبط

نظرات شما