مدیرکل حفاظت محیط زیست قم:

هوای قم در وضعیت خطرناک قرار دارد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: میزان آلودگی هوای قم در چند روز اخیر بیش از حد استاندارد و در شرایط خطرناک قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، محمد حسین بازگیر در نود و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر قم بیان کرد: در این زمینه امروز به منظور بررسی و چاره جویی این وضعیت کمیته اضطرار تشکیل می شود.

وی ادامه داد: پیش بینی های ایستگاه های هواشناسی نشان می داد که بادهایی که به استان قم می رسد به مانند روزهای قبل از سمت کانون های شرق و شمال باشد اما این در حالی است که این ریزگردها از سمت جنوب و استان اصفهان نیز به قم وارد شده است.

به گفته وی تجمیع این ریزگردها و ناپایداری هوا در قم، آلودگی در این استان قم را به وضعیت خطرناک رسانده و ماسک های معمولی تاثیر چندانی در جلوگیری از ورود گرد و غبار به بدن ندارد بنابراین استفاده از ماسک های فیلتردار دراین شرایط توصیه می شود.

بازگیر ادامه داد: ۴۲ درصد از از عرصه های تالابی کشور و ۳۰ درصد از این عرصه ها در قم به آلودگی دچار شده و عرصه های بسیار دیگری آلودگی هوا در این استان را تشدید می کنند.

وی گفت: وضعیت هوا در ۱۰۵ هزار هکتار در استان و ۳۰ هزار هکتار در سراجه قم به وضعیت خطرناک رسیده است که این امر نیاز به تدابیری به منظور مهار ریزگردها در این منطقه و دیگر مناطق استان دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم بیان کرد: ذرات و ریزگردهای موجود در استان قم در تابستان با پنج میکرون شرایط هوا را ناسالم می کنند که منشاء ۷۰ درصد آن ها خارج و ۳۰ درصد آن ها داخل استان است.

وی نخستین گام در حل این معضل را دیدبانی، رصد و پایش عنوان و بیان کرد: در همین راستا ۱۰ ایستگاه پایش در استان قم طراحی شده است که پنج ایستگاه مستقر و ۲ ایستگاه نیز خریداری شده و در مرحله جانمایی قرار دارد.

به گفته وی سه ایستگاه پایش اداره کل محیط زیست استان قم در سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

خشک شدن تالاب‌ها آلودگی هوا را تشدید کرده است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم ادامه داد: خشک شدن تالاب ها و رها کردن زمین های کشاورزی توسط بهره برداران نیز موجب تشدید آلودگی هوا و بروز پدیده گرد و غبار شده است.

وی اضافه کرد:‌ آلودگی هوا، ریزگردها و خشک شدن دریاچه ها و تالاب ها، محیط زیست انسانی و جانوری را در معرض تهدید جدی قرار داده است.

بازگیر اظهار داشت:‌ حقابه تالاب ها باید به موقع داده شود چرا که این موضوع تاثیر مستقم و زیادی در بروز پدیده گرد و غبار دارد.

وی گفت:‌ سلامت مردم امری مهم و تخصیص بودجه و اعتبار برای حفظ آن ضروری است که می‌طلبد مسئولان به آن توجه داشته باشند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با اشاره به اینکه توسعه پایدار با حفظ محیط زیست امکانپذیر است، گفت: حفظ و ارتقای مسایل زیست محیطی از سیاست‌های دولت است و ساماندهی آلودگی هوا، مدیریت پسماند، حمایت از صنایع برای حل مشکلات زیست محیطی و پیشگیری از آلودگی منابع آب و خاک و حفظ تنوع زیستی از مواردی است که باید با جدیت دنبال شود.




انتهای پیام/


منبع:ایرنا
http://qomefarda.ir/44067
اخبار مرتبط

نظرات شما