قم فردا گزارش می‌دهد؛

گردشگری سلامت حلقه مفقوده رشد اقتصادی قم/ سود گردشگری سلامت در جیب دلالان

حضور گردشگران سلامت در قم باعث رونق اقتصاد از طریق اشتغال‌زایی و درآمدزایی برای مردم و ارزآوری برای کشور است؛ اما با مدیریت و ایجاد زیرساخت‌های مناسب و مبارزه با دلالان این حوزه امکان‌پذیر خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  استفاده از ظرفیت‌های گردشگری در هر منطقه می‌تواند رشد اقتصادی را برای مردمان آن به ارمغان بیاورد. اما آنچه از اهمیت بیشتری برخوردار است شناخت این ظرفیت‌ها توسط ساکنان آن منطقه و تلاش برای  معرفی جاذبه‌های مختلف گردشگری مذهبی، تاریخی، طبیعت‌گردی است.
توسعه صنعت توریسم، راهکاری است که کشورهای دیگر این بار هم پیش از ما در آن گام نهادند و هر سال میلیاردها دلار سود از این طریق عاید آنها می‌شود.
استان قم هم برخلاف تصور عامه مردم از جاذبه‌های گردشگری بسیاری از جمله جاذبه‌های طبیعی، مذهبی، فرهنگی اجتماعی و ژتو توریسم بهره‌مند است که استفاده از این ظرفیت‌ها می‌تواند علاوه بر رونق اقتصادی استان به ایجاد اشتغال کمک کرده و درعین‌حال استان را از آسیب‌های محیط زیستی که آن را تهدید می‌کند حفظ کند.
حضور سالانه ۲۵ میلیون زائر و گردشگر در قم موقعیت ممتازی برای راه‌اندازی کسب‌وکار در این حوزه و افزایش درآمدزایی پایدار است که می‌تواند مطمئن‌ترین راه برای ترسیم نقشه اقتصادی استان باشد.

ارزآوری با گردشگری سلامت
اما سال‌هاست نوع دیگری از گردشگری هم در دنیا مطرح شده که گردشگری سلامت نامیده می‌شود؛ توریسم‌درمانی و یا به عبارتی گردشگری سلامت از شاخه‌ها و زیرمجموعه‌های مهم صنعت گردشگری و جهانگردی است که دنیایی از درآمدزایی و ارزآوری را برای کشور یا استان مقصد و یا ارائه‌دهنده خدمات پزشکی به دنبال دارد. در تعریف این نوع گردشگری باید گفت که نوعی سیروسفر برای آن دسته از گردشگرانی است که باهدف دریافت بهترین امکانات و خدمات درمانی مطلوب و ارزان به مقاصد دیگری سفر می‌کنند.
این نوع سفر می‌تواند دامنه وسیعی از خدمات درمانی و پزشکی را در بر گیرد که رایج‌ترین آن را می‌توان برای انواع جراحی‌های زیبایی، پیوند عضو، درمان ناباروری، خدمات دندان و خدمات چشم‌پزشکی نام برد. حال این نوع گردشگران در زمان گرفتن خدمت پزشکی و درمانی خود از مقصد هدف در مدت زمانی که در آن کشور و یا مقصد اقامت دارند با گشت‌وگذار و همچنین خرید از مراکز اقامتی، اقتصاد مقصد هدف گردشگری را ارتقا می‌بخشند.
ظرفیت بالای گردشگری سلامت در استان قم
از همین رو  علیرضا ارجمندی در گفتگو با خبرنگار قم فردا، با اشاره به گردشگری سلامت اظهار داشت: در سال‌هایی که کرونا در اوج خود بود مخصوصاً در دو سال اول، گردشگری سلامت به طور کامل تعطیل و متوقف شده بود.
وی ادامه داد: گردشگری سلامت ظرفیت بسیار خوبی به همراه خود دارد که استان قم باید از این بخش حداکثر استفاده را انجام دهد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم با اشاره به اینکه ۱۷ دفتر خدماتی مسافرتی در زمینه گردشگری سلامت فعال هستند، گفت: بیمارستان‌های بزرگی که در حال ساخت است ظرفیت خوبی برای جذب گردشگر به‌خصوص گردشگران کشورهای عربی را ایجاد خواهد کرد.



در قم مراکزی مانند مرکز درمان انواع ناباروری، جراحی‌های تخصصی و فوق‌تخصصی چشم، خدمات دندان‌پزشکی، پیوند و انواع جراحی‌های زیبایی و تخصصی در زمینه پوست و مو که هم طراز با مرکز کشور و حتی منطقه خدمات ارائه می‌دهند مقاصد مهم گردشگران سلامت از کشورهای خارجی هستند.
همین مسئله می‌طلبد که استان برای پذیرش و ارائه خدمات مطلوب به این گردشگران آماده باشد که در این زمینه وجود زیرساخت‌های مناسب یکی از مسائل مهم برای حضور بیشتر گردشگر است.
باید زیرساخت‌های پذیرش گردشگری تقویت شود
از همین رو ارجمندی، مدیرکل گردشگری استان قم با اشاره به ضعف سیستم گردشگری عنوان کرد: سیستم گردشگری در کشور دارای نواقصی است که در سطح کلان باید پیگیری شود؛ اما این امر ما را نباید از ظرفیت در استان غافل کندو در حال حاضر هم در تلاش برای تقویت این بخش از گردشگری هستیم.
ارجمندی با اشاره به اینکه گردشگری سلامت هم درآمدزا و هم اشتغال‌زا است، عنوان کرد: برای تقویت این استان نیازمند زیرساخت‌های بهتری مانند بیمارستان و حضور پزشکان متخصص حاذق در استان هستیم.
باید قم مقصدی برای گردشگران سلامت تبدیل شود
همچنین حمید نادری، مدیر گردشگری و امور زائرین سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم در ارتباط با گردشگری سلامت در قم افزود: در قم برای توسعه و رونق گردشگری سلامت و جذب توریسم‌درمانی از کشورهای خارجی برنامه و اقداماتی در حال شکل‌گیری است از جمله احداث مجموعه درمانی مجهز به هتلینک که نمونه آن در کشور وجود ندارد؛ قرار بود این مجموعه مرکز قلب باشد؛ ولی چیزی فراتر از آن دیده شده و این مجموعه در بلوار آیت‌الله بروجردی جانمایی و تعامل و اشراف آیت‌الله شهرستانی نماینده آیت‌الله‌العظمی سیستانی ایجاد شده است.
وی ادامه داد: در کنار این مجموعه درمانی دیگری از سوی این مرجع عالی‌قدر تشیع هم ایجاد شده که در منطقه پردیسان است و خدمات آن با استانداردهای بین‌المللی است و می‌تواند در جذب بیشتر گردشگر به قم تأثیرگذار باشد. قم مقصد ارزان در حوزه خدمات درمانی برای گردشگران سلامت است و باتوجه‌به قرارگرفتن در شاهراه ارتباطی ۱۷ استان اگر زمینه لازم برای این نوع گردشگری فراهم شود می‌تواند اقتصاد قم را ارتقا دهد.



سود گردشگری سلامت در جیب دلالان و آژانس‌های غیرمجاز
طبق آمار معاونت امور زائرین استانداری قم سالانه بیش از یک میلیون زائر عراقی وارد قم می‌شوند که برای زیارت به شهر قم سفر می‌کنند زائرانی که از خدمات درمانی شهر قم اعتماد کامل دارند و می‌توان گفت قم مقصدی ارزان و امن برای گردشگران سلامت است؛ اما متأسفانه به‌جای اینکه این ظرفیت‌های درمانی بتواند اقتصاد شهر قم را ارتقا دهد، ارز و سود گردشگران سلامت قم در جیب دلالان و مراکز و آژانس‌های مسافرتی غیرمجاز سرازیر می‌شود.
از همین رو ارجمندی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم گفت: یکی از دلایلی که دلال‌ها شکل می‌گیرند نبود ساختار است، در زمینه گردشگری ساختار مناسبی وجود ندارد و دلال‌ها در این زمینه فعالیت می‌کنند و مبارزه با دلال‌ها سخت است؛ چون شبکه محلی درهم‌تنیده‌ای دارند و بسیاری از آنها عرب‌زبان هستند.
همچنین حمید نادری، مدیر گردشگری و امور زائرین سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم در خصوص این موضوع گفت: در قم بهترین‌ها را داریم؛ اما مشکلی که وجود دارد بخش خصوصی ذهنیتی در ارتباط با گردشگری ندارد و لازم است در کنار مرکز درمانی که ایجاد می‌کند زیرساخت برای گردشگر فراهم نماید. به‌عبارت‌دیگر از گردشگری سلامت به‌درستی استفاده نکردیم، سود این گردشگری در جیب دلالان و آژانس‌های غیرمجازی است که در اطراف حرم کریمه اهل‌بیت (ع) فعالیت می‌کنند. ما نیاز به انسجام بین مسئولان و دست‌اندرکاران حوزه گردشگری داریم.

درهرصورت آن چیزی که مشخص است و از سخنان مسئولین این حوزه می‌توان درک کرد در استان قم آن‌طور که بایدوشاید از توریسم‌درمانی به شیوه درست حمایت نشده است و در این حوزه ارزآور و درآمدزا که می‌تواند اشتغال‌های فراوانی را ایجاد کند و اقتصاد استان را ارتقا دهد دلالان جولان می‌دهند که باید مسئولین استان در این زمینه هم ورود جدی داشته باشند و تصمیمات کارسازی را گرفته و اجرایی کنند.


گزارش از حسین حیدری
انتهای پیام/



http://qomefarda.ir/44683
اخبار مرتبط

نظرات شما