مدیرکل آموزش‌وپرورش قم اعلام کرد:

راه‌اندازی کاروان دانش‌آموزی اربعین در قم

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان قم گفت: هدف از برپایی اردوی اربعین دانش‌آموزان، احیای اهداف عاشورا و استمرارِ جریان‌سازی فرهنگی و آیینی در بین همسایگان و شیعیان است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، علیرضا رضا رحیمی با اشاره به فعالیت‌های دانش‌آموزی در اربعین امسال گفت: باتوجه‌به انتخاب استان قم با عنوان دبیرخانه مرکزی فعالیت‌های دانش‌آموزی اربعین، به نظر می‌رسد اولین گام موفقیت طرحِ «اردوی اربعین دانش‌آموزان» ضرورت و لزوم هماهنگی و همسو بودن با سیاست‌های ستاد مرکزی اربعین کشور است.
مدیرکل آموزش‌وپرورش استان قم بعد مردمی اربعین را بسیار قوی دانست و تصریح کرد: حضور نوجوانان دانش‌آموز و همچنین، تعامل بین دانش‌آموزان و معلمان دو کشور را می‌توان از ابعاد مردمی‌سازی اربعین به شمار آورد درواقع این تعامل‌ها به مردمی ساختن اربعین، جلوه دیگری می‌بخشد.
رحیمی با بیان این مطلب عنوان کرد: طی بررسی‌ها و جلسات مختلف ستاد، در راستای اجرای طرح، بحث تسهیلگری در اعزام دانش‌آموزان و ایجاد موکب در پنج استان محوری را در نظر قرار دادیم و با رایزنی وزارت آموزش‌وپرورش، دو مدرسه در نجف و کربلا برای فعالیت‌های دانش‌آموزی تعیین شد و ایجاد موکب‌های دانش‌آموزان در فاصله نجف تا کربلا نیز در دستور کار قرار گرفت.
به گفته مدیرکل آموزش‌وپرورش استان قم اگر بتوانیم در تعامل بین دانش‌آموزان و معلمان هر دو کشور موفق عمل کنیم، در ایجاد وحدت بین شیعیان و پاسداشت امنیت هر دو کشور کمک شایانی کرده‌ایم؛ چرا‌که بیگانگان، دوستی بین کشور‌های مسلمان را دوست نداشته و از راه تفرقه‌افکنی برای ازبین‌بردن امنیت و وحدت در تلاش‌اند.
رحیمی در ادامه با اشاره به برگزاری فراخوان اولین دوره نقالی، پرده‌خوانی و روایتگری عاشورایی افزود: خوشبختانه کار‌های خوب و ارزشمندی دررابطه‌با زنده نگه‌داشتن فرهنگ عاشورا در بین دانش‌آموزان و نسل امروز در حال پیگیری و اجراست که یکی از این طرح‌ها، برگزاری اولین دوره «نقالی و پرده‌خوانی عاشورایی» با محوریت دانش‌آموزان است.
مدیرکل آموزش‌وپرورش استان قم با اشاره به هدف اصلی اجرای این برنامه یادآور شد: کلان فعالیت‌های دانش‌آموزی زیارت اربعین، پابرجایی و استمرار جریان‌سازی فرهنگی و آیینی است همچنین رساندن سطح روابط دو کشور از بخش دیپلماتیک به بخش مردمی و صمیمی‌تر است که چنین کاری با تلاش و لطافت دانش‌آموزان مهیاتر و در دسترس خواهد بود.
رحیمی آموزشی امتیاز ویژه این جشنواره را، روایتگری آزادانه و خلاقانه دانست و مطرح کرد: این جشنواره از شیوه‌های رسمی دوره‌های نقالی و روایتگری تبعیت نمی‌کند، بلکه دانش‌آموزان به‌صورت آزاد می‌توانند از خلاقیت و استعداد ذاتی خود استفاده کنند و ازاین‌جهت هیچ‌گونه محدودیتی در اجرا وجود ندارد.
مدیرکل آموزش‌وپرورش استان قم زنده نگه‌داشتن معارف و حماسه عاشورای حسینی و احیا و ترویج اشعار و متون ادبی غنی ایرانی و اسلامی را از اهداف این سوگواره بر شمرد و گفت: این برنامه با محوریت قیام عاشورا، بیان و سبک زندگی، علم و عمل حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام، ترویج اخلاق، جوانمردی و آزادگی در قیام عاشورا، پاسداشت حرمت خون شهیدان در جامعه ایران اسلامی و بیان رشادت‌های سرداران و رزمندگان شهید دوران دفاع مقدس، از جمله محور‌های مهمی است که در این سوگواره مدنظر قرار گرفته شده است.
لازم به ذکر است با برگزاری اولین دوره نقالی و پرده‌خوانی عاشورایی، دانش‌آموزان برای رساندن خود به خیمه‌های حسینی، با یکدیگر به رقابت می‌پردازند و در نهایت آماده حضور در موکب‌های اربعین می‌شوند.




انتهای پیام/


منبع:باشگاه خبرنگاران جوان
http://qomefarda.ir/44888
اخبار مرتبط

نظرات شما