رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم:

روند احداث کارخانه‌ چادر مشکی در قم کُند اما در جریان است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم، گفت: در حال حاضر پروژه احداث کارخانه چادرمشکی قم در مرحله ساخت سوله‌ قرار دارد و فرآیند احداث کارخانه در حال انجام است اما با توجه به ضرورت تامین اعتبار، روند پیشرفت پروژه کند است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، چادر مشکی به ‌عنوان حجاب برتر زنان ایرانی است و از همین ‌رو کشورمان یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان چادر مشکی در دنیا است؛ در حالی‌ که تنها یک کارخانه تولید پارچه چادر مشکی در شهرکرد وجود دارد و بخش عمده‌ای از پارچه‌ چادری مورد نیاز مردم از طریق واردات تأمین می‌شود لذا توسعه زیرساخت‌ها و تأسیس کارخانه تولید چادر در راستای تأمین بخشی از نیاز مردم و کاهش واردات در این حوزه اهمیت بسزایی دارد.

در همین راستا ۱۲ اسفندماه سال ۱۳۹۹ خبری مبنی ‌بر احداث بزرگ‌ترین کارخانه تولید پارچه چادر مشکی در شهر قم به‌ عنوان برند شهر مقدس کریمه اهل‌بیت (س) در رسانه‌های قم منتشر شد. خبرها حاکی از این بود که عملیات اجرایی احداث بزرگ‌ترین کارخانه تولید پارچه چادر مشکی در قم با سرمایه‌گذاری یک‌هزار و ۱۳۰ میلیارد تومانی ستاد اجرایی فرمان امام، با ظرفیت اشتغال ۲ هزار نفر به ‌صورت مستقیم و غیرمستقیم با تولید سالانه ۱۸ میلیون مترمکعب پارچه چادری آغاز می‌شود؛ در تیرماه سال ۱۴۰۰ با اختصاص ۱۵ هکتار زمین برای ساخت این پروژه، این وعده داده شد که کارخانه تا یک‌سال دیگر به بهره‌برداری برسد.

اما هنوز خبری از افتتاح این کارخانه نیست در حالی‌ که با توجه به قیمت بالای چادر، ظرفیت‌های فرهنگی و مذهبی قم و تقاضای مردم، توسعه زیرساخت‌های لازم برای پوشش این نیاز مهم اهمیت بسزایی دارد؛ از این ‌رو با هدف آگاهی از وضعیت این پروژه به گفت‌وگو با رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان قم پرداختیم.

اکبر ابدالی محمدی   با بیان اینکه پروژه تاسیس کارخانه چادر مشکی را همواره پیگیری می‌کنیم، عنوان کرد: در حال حاضر این پروژه در مرحله ساخت سوله‌ قرار دارد؛ فرآیند احداث کارخانه در حال انجام است اما با توجه به ضرورت تامین اعتبار، روند پیشرفت پروژه کند است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم، اظهار کرد: در سفر بعدی ریاست جمهوری به استان قم این مطالبه را خواهیم داشت که به لحاظ اعتباری باید این پروژه به صورت خاص مورد توجه قرار بگیرد؛ امیدواریم در نیمه اول سال ۱۴۰۳ فاز اول آن به بهره برداری برسد.

ابدالی با بیان اینکه قرارداد تامین ماشین آلات و تجهیزات کارخانه با شرکت خارجی منعقد شده است، عنوان کرد: امیدواریم در پایان سه ماهه سوم سال جاری بخش اول ماشین آلات وارد کارخانه ‌شود.

وی تصریح کرد: اگر چه متولی احداث کارخانه چادر مشکی یک نهاد دولتی است؛ اما نهادهای دولتی نیز فعالیت اقتصادی دارند لذا نمی‌توانند محصول را با قیمت پایین تر از هزینه تولید عرضه کنند؛ در صورتی که مواردی همچون معافیت از حقوق گمرکی و ارزش افزوده واردات ماشین آلات منجر به کاهش هزینه‌های احداث کارخانه می‌شود و به تبع عرضه محصول را با قیمت پایین تر امکان پذیر می‌کند.

ابدالی ادامه داد: مسائل مورد نیاز برای تسریع روند ساخت پروژه و همچنین کاهش هزینه‌های احداث با هدف ارائه محصول با قیمت کمتر به بازار احصاء خواهد شد و در سفر بعدی ریاست جمهوری آن‌ها را مطرح می‌کنیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم همچنین در پاسخ به این که با توجه به پتانسیل‌های فرهنگی قم برای تولید پوشاک ایرانی اسلامی چه اقداماتی انجام شده است، عنوان کرد: در راستای تولید پوشاک ایرانی اسلامی، نشست‌های متعددی را با تولید کنندگان، اداره ارشاد و انجمن طراحان و دیگر نهادها برگزار کردیم؛ اولین مسئله در حوزه پوشاک ایرانی اسلامی، تقاضا است که نیازمند فرهنگ ‌سازی است و قطعا رسانه‌ها در این حوزه می‌توانند اثرگذار باشند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم، بیان کرد: محل عرضه، از دیگر مسائل مهم در حوزه پوشاک ایرانی اسلامی است که با توجه به وجود نهادهای فرهنگی مختلف باید به یک مطالبه تبدیل شود چرا که یک همت جمعی را می‌طلبد.



انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/45053
اخبار مرتبط

نظرات شما