قم فردا گزارش می‌دهد؛

قم سربلند از خدمت به زائران اربعین

تا روز اربعین بیش از سه میلیون زائر اربعین حسینی از استان قم تردد کرده‌اند و بیش از ۲۶۲ هزار زائر ایرانی و خارجی اسکان یافتند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، قم به‌عنوان پایتخت جهان تشیع و شاه‌راه مواصلاتی ۱۷ استان کشور در ایام ماه محرم و صفر از جمله ایام پیاده‌روی اربعین شاهد حضور خیل عظیم زائران ایرانی و خارجی بود که برای حضور در حماسه پیاده‌روی اربعین از قم عبور کرده و چند روزی هم مهمان قم بودند.
 ستاد اربعین استان قم با مدیریت استانداری فعالیت‌های خود را از سه ماه پیش با تشکیل کمیته‌های مختلف آغاز کرده بود.
تا روز اربعین بیش از سه میلیون زائر اربعین حسینی از استان قم تردد کرده‌اند، و باتوجه‌به موج بازگشت زائران ایرانی و خارجی اربعین و ادامه خدمت‌رسانی به زائران این آمار تا یک هفته آینده باز هم‌افزایش خواهد یافت.
همچنین جانشین ستاد اربعین قم از اسکان ۲۶۲ هزار زائر اربعین ایرانی و غیرایرانی از ابتدای ماه صفر  تا پایان روز ۱۵ شهریورماه جاری خبر داد.
به گفته معاون امور زائران استانداری، استان قم تا به امروز در ایام اربعین میزبان زائرین از ۱۲ کشور بوده و بر اساس آمار تا روز دوشنبه گذشته، بیش از ۲۰۰ هزار نفر از مردم قم برای حضور در مراسم اربعین از مرز‌ها خارج شده‌اند.
رئیس کمیته ارزیابی و نظارت ستاد اربعین استان قم نیز اظهار داشت: امسال در راستای افزایش کیفیت خدمت‌رسانی به زائرین عزیز ۱۵ مدیر ارشد استانی به‌عنوان سربازرس و ۳۵ بازرس از موکب‌ها، امامزاده شاه جمال (ع)، مسجد جمکران و حرم مطهر بازدید کردند.
حجم اصلی خدمت‌رسانی به زائران اربعین بر عهده گروه‌های مردمی بود البته علاوه بر گروه‌های مردمی و مجموعه استانداری، سپاه و ارتش قم نیز پای‌کار خدمت‌رسانی به زائران اربعین بودند.
جعفری معاون هماهنگ‌کننده سپاه قم در این زمینه گفت: در قرارگاه اربعین استانی نیروهای مسلح از جمله سپاه و ارتش در کمیته پشتیبانی به زائران اربعین خدمت می‌کنند، سپاه مسئول کمیته پشتیبانی و ارتش دبیر کمیته پشتیبانی قرارگاه استانی اربعین است.
وی ادامه داد: جلسات متعدد هماهنگی نیز برگزار شده است، مسجد مقدس جمکران یکی از محل‌های اسکان زائران اربعین است که دارای زیرساخت‌های مناسبی نیز است و طبق توافقی که با مدیریت مسجد مقدس جمکران صورت گرفت پشتیبانی امکاناتی مسجد به عهده ما قرار داشت.
وی افزود:  انواع تجهیزات و امکانات مانند سردخانه، کامیون، جرثقیل، کفی، سرویس بهداشتی و حمام و تجهیزات آشپزخانه با کمک سپاه و ارتش تأمین شد.
معاون هماهنگ‌کننده سپاه امام علی بن ابی‌طالب علیه‌السلام قم خاطرنشان کرد:  در بحث ترابری، خودروهای سپاه به قرارگاه مرکزی اربعین مأمور شدند تا در مرزهای خروجی به سمت عراق در خدمت تردد زائران باشند و حدوداً تا ۵ روز بعد از اربعین طبق تجربه هرساله مشغول پشتیبانی خواهیم بود.
معاون هماهنگ‌کننده ارشد نظامی ارتش جمهوری اسلامی ایران در قم نیز در گفتگو با خبرنگار قم فردا اظهار داشت: آماده‌سازی و واگذاری سردخانه ۲۰ تنی جهت نگهداری مواد غذایی به قرارگاه اربعین، پخت روزانه هزار قرص نان برای توزیع میان زائران اربعین، واگذاری بیش از ۲۰۰ تخته پتو به ستاد اسکان زائران اربعین گوشه‌ای از اقدامات ارتش استان قم در خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی است.
کافی آبادی ادامه داد: آماده‌باش کلیه یگان‌های امدادی آجا در استان به‌عنوان نیروهای معین و کمکی در ارائه خدمات امدادی و پزشکی و برپایی موکب مشترک مردمی ارشد نظامی آجا در استان در مسیر پیاده‌روی در کشور عراق از دیگر خدمات ارائه شده توسط ارتش قم به زائران اربعین حسینی است.
شب اربعین به علت هم‌زمانی با شب چهارشنبه و شب زیارتی مسجد مقدس جمکران شاهد حضور چشمگیر زائران در  مسیر بلوار پیامبر اعظم (ص) بود.
برای خدمت‌رسانی به زائران پیاده‌روی اربعین در بلوار پیامبر اعظم ۵۰ ایستگاه در قالب ۲۸ موکب از جمله مواکب تخصصی فرهنگ و هنر، کادر نوجوان کانون‌های مساجد حضور داشتند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم بیان داشت: دانشگاه علوم پزشکی قم به‌منظور خدمت‌رسانی به زائران اربعین موکب‌های سلامت را در سطح استان، مرز و عراق دایر کرده است استقرار موکب سلامت مسجد مقدس جمکران که محل اسکان زائران اربعین است همچنین استقرار موکب درمانی جامعه سلامت قم در عمود ۲۱۵ در مسیر نجف به کربلا و فعالیت موکب درمانی در امامزاده جمال (ع) از جمله خدمات ارائه شده توسط بخش بهداشت و درمان استان است.
مصری ادامه داد: خدماتی از قبیل رفع مشکلات گرمازدگی، تزریقات، سرم تراپی، پانسمان، نوار قلب، تست قند خون، سونداژ، گچ و آتل، اکسیژن‌تراپی و... نیز در موکب سلامت قم انجام می‌شود.
وی ادامه داد: در سطح استان قم نیز دو موکب درمانی در مسجد مقدس جمکران و امامزاده جمال (ع) دایر و به زائران اربعین حسینی خدمات‌رسانی می‌کند و تا پایان حضور زائران در قم به خدمت‌رسانی ادامه می‌دهد.

انتهای پیام/۱۷۰


http://qomefarda.ir/45085
اخبار مرتبط

نظرات شما