رئیس اداره بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست سازمان صنعت قم خبر داد:

پایش صنایع قم از نظر رعایت اصول پدافند غیرعامل

رئیس اداره بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت : بر اساس سطح‌بندی و اولویت‌های تعیین شده، صنایع مستقر در استان از نظر رعایت اصول پدافند غیرعامل برای کاهش خسارات در برابر حوادث احتمالی‌ پایش می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، سید ناصر امیرحسینی بیان داشت: در همین راستا بخش‌هایی نظیر حوزه صنایع و معادن، ‌ انرژی و سلامت غذا و دارو در کانون توجه کارشناسان و بازرسان کمیته یاد شده قرار دارد و آنان رعایت اصول پدافند غیرعامل در این بخش‌ها را بر اساس استانداردهای تعیین شده رصد می‌کنند.
وی با اشاره به این که شناسایی و طبقه‌بندی مراکز مهم صنعتی قم از کارهای اصلی کمیته پدافند غیرعامل صنعت، ‌ معدن و تجارت استان است، افزود: ارتقا و افزایش حجم ذخیره‌سازی اطلاعات واحدهای صنعتی استان باتوجه‌به استانداردهای موردنظر و ایجاد فضای ابری به‌منظور ذخیره‌سازی اطلاعات مهم آن‌ها، از جمله مواردی است که توسط این کمیته پیگیری می‌شود.
وی با بیان اینکه کارشناسان کمیته بهداشت، ایمنی و پدافند غیرعامل صنعت، معدن و تجارت قم آماده ارائه مشاوره‌های لازم دراین‌خصوص به بهره‌برداران واحدهای صنعتی هستند، ادامه داد: همچنین اعضای این کمیته با انجام مطالعات جامع در خصوص شناسایی ظرفیت‌های صنعتی قم، اسناد خوبی را در خصوص فرصت‌ها و تهدیدهای بخش صنعت استان تهیه کردند که به طور حتم به افزایش پایداری این بخش مهم اقتصادی در برابر حوادث احتمالی می‌انجامد.
گفتنی است در سال ۱۳۹۸ باتوجه‌به وقوع چند حادثه در واحدهای تولیدی استان، سازمان صنعت، ‌ معدن و تجارت قم تصمیم گرفت با همکاری دستگاه‌هایی همچون اداره کل تعاون، ‌ کار و رفاه اجتماعی، مرکز بهداشت، شرکت شهرک‌های صنعتی و اداره کل محیط‌زیست استان، کمیته‌ای را با عنوان کمیته بهداشت، ‌ ایمنی و پدافند غیرعامل صنعت، ‌ معدن و تجارت قم تشکل دهد.
اعضای این کمیته از واحدهای تولیدی و صنعتی استان به‌خصوص واحدهای پرخطر که مورد شناسایی قرار گرفته‌اند بازدید می‌کنند و مسائل و مشکلات آن‌ها در حوزه‌های ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست را بررسی و به بهره‌برداران اعلام می‌کنند.
یکی دیگر از مهم‌ترین فعالیت‌های این کمیته، اعلام نظر در خصوص طرح‌های صنعتی قبل از احداث آن‌ها است، بدین صورت که قبل از ایجاد واحد صنعتی، ‌ نقشه‌های آن در اختیار کارشناسان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار می‌گیرد و آنها بر اساس استانداردهای تعیین شده، طرح را رصد و موارد استقرار دستگاه‌ها، مخازن و رعایت حریم‌ها را بررسی و موارد لازم را قبل از ساخت واحد به اطلاع بهره‌برداران آن می‌رسانند.
براین‌اساس می‌توان گفت از سال ۹۸ به بعد کلیه طرح‌های صنعتی استان قبل از احداث از نظر رعایت مسائل ایمنی رصد و موارد لازم به اطلاع بهره‌برداران آن رسیده است، همین موضوع موجب شده از آن زمان تاکنون تعداد حوادث گزارش شده در واحدهای تولیدی و صنعتی استان تا حد چشمگیری کاهش یابد.
اجرای مانورهای مشترک، برگزاری دوره‌های آموزشی و مهارت‌افزایی و نیز بازدید از واحدهای موفق ملی در رعایت استانداردهای مشخص شده در حوزه ایمنی و بهداشت، از دیگر اقدام‌هایی است که توسط کمیته بهداشت، ایمنی و پدافند غیرعامل صنعت، ‌ معدن و تجارت قم، دنبال می‌شود.
در بخش صنعت، قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمودآباد، درودگران، فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است که هر کدام از آنها موقعیت ممتازی برای توسعه سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال دارد.




انتهای پیام/


منبع:ایرنا
http://qomefarda.ir/45088
اخبار مرتبط

نظرات شما