فرماندار جعفرآباد:

۲۰ سال است حقابه‌های جعفرآباد قم رهاسازی نشده است

فرماندار جعفرآباد گفت: پس از احداث سد الغدیر بر روی این رودخانه در شهر ساوه، حقابه ۵۰ میلیون مترمکعبی این شهرستان حدود ۲۰ سال است که تخصیص داده نشده و همین مسئله سبب بروز تنش‌های آبی برای کشاورزان و دامداران شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، ذبیح اله عبداللهی بیان داشت: رودخانه قره چای مهم‌ترین منبع تأمین آب جعفرآباد قم درگذشته بود که پس از احداث سد الغدیر بر روی این رودخانه در شهر ساوه، حقابه ۵۰ میلیون مترمکعبی این شهرستان حدود ۲۰ سال است که تخصیص داده نشده و همین مسئله سبب بروز تنش‌های آبی برای کشاورزان و دامداران شده است.
فرماندار جعفرآباد با بیان اینکه به‌خاطر عدم تخصیص حقابه سد ساوه و برداشت بی‌رویه از منابع زیرزمینی سالانه شاهد افت حدود یک‌متری در سفره‌های زیرزمینی این شهرستان هستیم، ادامه داد: افت سفره‌های زیرزمینی در قم سبب شده تا عمق چاه‌های این شهرستان به حدود ۲۵۰ متر رسیده است.
وی اضافه کرد: برای تخصیص حقابه‌های شهرستان جعفرآباد از سد ساوه، توافقات خوبی بین مسئولان دو استان قم و مرکزی انجام شده و امید می‌رود به‌زودی بخشی از حقابه‌های قانونی جعفرآباد رهاسازی شود.
سد الغدیر ساوه در سال ۱۳۷۲ بر روی رود قره‌ چای در ۲۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان ساوه با ظرفیت ۲۷۷ میلیون مترمکعب احداث شده است.
فرماندار جعفرآباد قم گفت: همچنین در طرح انتقال ۱۴ میلیون مترمکعبی انتقال آب به ساوه نیز تخصیص ۳ میلیون مترمکعب به شهرستان جعفرآباد با مصوبه هیات دولت نهایی شده است.
وی همچنین هدررفت آب به‌خاطر فرسودگی شبکه و خطوط انتقال را از عوامل مهم افت فشار آب در برخی از روستاهای این شهرستان یادکرد و تصریح کرد: برای اصلاح خطوط انتقال این شهرستان امسال ۳۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.
عبداللهی ادامه داد: برای حل مشکل افت و کمبود آب در بخش قاهان نیز احداث یک مجتمع آبرسانی با اعتبار ۵۰ میلیارد تومان در حال انجام است که با بهره‌برداری از آن مشکل کمبود آب روستاهای پایین‌دست این شهرستان برطرف می‌شود.
شهرستان جعفرآباد با وسعتی حدود یک هزار و ۱۰۰ کیلومترمربع (بخش قاهان به وسعت ۵۵۰ کیلومترمربع و ۲۳ روستا و بخش جعفرآباد به وسعت ۶۵۰ کیلومترمربع و ۳۳ روستا) در ۳۵ کیلومتری شمال غربی شهر قم قرار دارد و ۱۰ درصد مساحت قم را دربرگرفته است.
طبق مصوبه اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ هیات دولت وقت، بخش جعفرآباد به شهرستان ارتقا پیدا کرد، این شهرستان جدیدالتأسیس قم از ۲ بخش مرکزی و دهستان قاهان تشکیل شده است که جمعیت رسمی شهرستان ۲۷ هزار نفر و جمعیت غیررسمی آن ۴۰ هزار نفر می‌باشد.
شهرستان جعفرآباد نقش مؤثری در کشاورزی و دامداری استان قم دارد؛ اما به‌خاطر کاهش نزولات آسمانی طی سال‌های اخیر با تنش‌های جدی همراه شده است.




انتهای پیام/


منبع:ایرنا
http://qomefarda.ir/45166
اخبار مرتبط

نظرات شما