حکایت اسامی عجیب که مد شده؛

این نام پسر است یا دختر!

انتخاب نام نیکو یکی از مهم‌ترین حقوقی که دین مبین اسلام برای فرزندان تعریف کرده است، اما این روزها شاهد انتخاب اسامی عجیب توسط برخی از والدین برای فرزندانشان هستیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، ​​​​انتخاب نام نیکو یکی از مهم‌ترین حقوقی که دین مبین اسلام برای فرزندان تعریف کرده است که در روایات نیز از آن به «نخستین نیکی والدین به فرزند» یاد شده است.
اسلام انتخاب نام نیکو برای فرزند را محدود به این دنیا نکرده است؛ زیرا در روز قیامت افراد با همان نام مخاطب قرار می‌گیرند و به آنها می‌گویند: «ای فلانی فرزند فلانی! برخیز و به‌سوی نوری که به‌طرف آن راهنمایی یافتی، بپیوند».
اهمیت نام‌گذاری برای فرزند تا آنجاست که سفارش شده است پیش از تولد فرزندتان، نامی بر او بگذارید و اگر نمی‌دانید دختر است یا پسر، او را به نام‌هایی که برای هر دو جنس مناسب است، بنامید؛ زیرا فرزندان سقط شده‌ شما در روز قیامت، از پدر خود مؤاخذه خواهند کرد که چرا بر من نام ننهادی.
مردم ایران افرادی باایمان و شیفته اهل‌بیت علیهم‌السلام هستند و خوشبختانه فراوانی نام اهل‌بیت هر سال در نام‌گذاری فرزندان تازه‌متولدشده در صدر جدول قرار دارد.
بیشترین نام‌گذاری بین نوزادان دختر در سال ۱۴۰۱ به نام «فاطمه» است و بیشترین نام‌گذاری بین نوزادان پسر در سال ۱۴۰۱ به نام «محمد» است.
 بنا بر اطلاعات به‌دست‌آمده از تعداد ۹۰ میلیون سند سجلی، نام «محمد» میان مردان و نام «فاطمه» میان زنان بیشترین طرف‌دار را داشته و هیچ واقعه تاریخی یا رویکرد فرهنگی یا تحول اجتماعی در طول سال‌های موردمطالعه، نتوانسته است از میزان رغبت عمومی به این دو نام بکاهد.
باوجوداینکه همچنان اسامی مذهبی در ایران دارای فراوانی است؛ اما بسیاری از خانواده‌ها به سمت اسامی غیرمذهبی حرکت کرده‌اند البته انتخاب اسامی ایرانی نیز از گذشته مرسوم و دارای طرف‌دار بوده؛ اما این روزها برخی از خانواده حتی نام‌های ایرانی را نیز نمی‌پسندند و به سمت نام‌های بعضاً عجیب‌وغریبی حرکت کرده‌اند که حتی با شنیدن آن نمی‌توان جنسیت را تشخیص داد‌.
گاهی انتخاب نام خاص و متفاوت برای خانواده از تربیت آن‌ها نیز مهم‌تر می‌‌شود، این پدیده حتی در خانواده‌های مذهبی نیز دیده می‌شود که پدر و مادر هر دو نام مذهبی دارند؛ اما برای انتخاب نام فرزندان خود ترجیح می‌دهند از اسامی عجیب‌وغریب و به قول خودشان تک استفاده کنند اسامی که گاهی حتی تلفظ آن بسیار سخت است.
کافی است سری به مدارس ابتدایی بزنید که می‌تواند گزیده‌ای از فضای نسلی کشور باشد و لیست اسامی دانش‌آموزان مثلاً ۷ساله  امسال را با دانش‌آموزان ۷ساله  ۱۰ سال پیش مقایسه کنید. آنچه این روزها بسیار به چشم می‌خورد تغییر سلیقه‌ای است که در خانواده‌های جوان ایرانی در خصوص نام‌گذاری فرزندانشان ایجاد شده است.
به نظر می‌رسد این مسئله بیشتر در مورد اسامی دختران مطرح است تا پسران، متأسفانه این تغییر سلیقه در اسامی دخترانه، منادی فضای اسامی بی‌معنی یا با معانی نه‌چندان شایسته و درخور شأن انسانیت آن فرزند است.
البته نقش سلبریتی‌ها را در این ماجرا نباید نادیده گرفت که با انتخاب اسامی غیرمتعارف روی فرزندان خود تبدیل به الگو برای مردم می‌شوند.
نام یکی از نشانه‌های بزرگ فرهنگی در هر جامعه محسوب می‌شود تغییر در نام‌گذاری روی افراد تغییرات عمیق فرهنگی را به دنبال دارد و اینکه تصور شود این ماجرا بدون مدیریت بیگانگان است تصور غلطی است شاهد مثال آن تمسخر نام‌های مذهبی در چند سال اخیر و ساختن جوک و لطیفه با آن‌ها است تا جایی که افرادی که دارای چنین اسامی هستند از بردن نام خود خجالت‌زده می‌شوند؛ زیرا نام آن‌ها بارها در فضای مجازی و به اسم طنز مورد تمسخر قرار گرفته است.
یکی از عوامل مؤثر بر تغییر سلیقه خانواده‌ها، سریال‌ها و فیلم‌های تلویزیونی و سینمایی و ماهواره‌ها بوده است، شخصیت‌سازی‌های کاذبی که علاوه بر ترویج فرهنگ‌ها و سبک زندگی‌های خاص، نام آنها نیز در کنار شخصیتشان اسطوره می‌شود. اسامی و نام‌ها به‌شدت تحت‌تأثیر فضاهای فرهنگی گسترش پیدا می‌کنند.
اوایل دهه نود سریال «مهمانان ویژه» به کارگردانی جواد رضویان از شبکه پنج سیما پخش می‌شد داستان یک خانواده فقیر و روستایی را روایت می‌کرد که با آمدنشان به شهر تهران و اقامت در یکی از نقاط بالای شهر حوادث مختلفی برایشان اتفاق می‌افتد؛ اما نکته قابل‌توجه اینجاست که نام شخصیت پدر این خانواده با سطح فرهنگ پایین را که فردی بداخلاق، بددهن، گیج و لوده است را "جعفر" گذاشته‌اند. از سوی دیگر هدایت نقش این پدر روستایی تازه به دوران رسیده با سخیف‌ترین دیالوگ‌ها را به همان بازیگر نقش تکرار می‌کند.
این در حالی است که بقیه شخصیت‌های داستان پارسا، سعید، مجید و آقای کیهانی نام دارند و تنها برای این شخصیت به‌ظاهر طنز از نام امام ششم استفاده شده بود.
این تنها یک نمونه از ساخت چنین برنامه‌هایی برای تمسخر اسامی ائمه به‌صورت غیرمستقیم است، استفاده از برخی اسامی مانند یدالله، سکینه، حکیمه و... در برخی فیلم‌ها همراه بوده با نوعی تمسخر، یا با دادن نقش‌های سبک یا ناشایست، کنیزی و کلفتی را به این اسامی نسبت می‌دهند.

انتهای پیام/۱۷۰


گالری عکس
http://qomefarda.ir/45193
اخبار مرتبط

نظرات شما