معاون سازمان جهاد کشاورزی قم:

واحدهای فعال شهرک لبن قم روبه‌افزایش است

منصور دیان اردستانی بیان داشت: عده‌ای که الان در شهرک لبن فعالیت ندارند، تنها می‌خواهند با تغییر کاربری ارزش زمین‌هایشان بالا رود تا آن را بفروشند؛ درحالی‌که اولویت در شهرک لبن تنها پرورش دام شیری است و این کاربری تغییرناپذیر است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی قم با اشاره به این که فعالیت‌های دامداری در شهرک لبن روبه‌رشد است، گفت: تعداد واحدهای فعال در این شهرک امسال نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد رشد پیدا کرده، اما برخی از افرادی با انجام کارهای مختلف در حال فضاسازی کاملاً منفی از وضعیت شهرک لبن هستند و تنها تغییر کاربری این شهرک را می‌خواهند.
منصور دیان اردستانی بیان داشت: عده‌ای که الان در شهرک لبن فعالیت ندارند، تنها می‌خواهند با تغییر کاربری ارزش زمین‌هایشان بالا رود تا آن را بفروشند؛ درحالی‌که اولویت در شهرک لبن تنها پرورش دام شیری است و این کاربری تغییرناپذیر است.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی قم، گفت: در حال حاضر با مجموعه اقدام‌هایی که دولت سیزدهم انجام داده‌، وضعیت دامداری‌های گاوشیری روبه‌بهبود بوده و فعالیت در این بخش باتوجه‌به قیمت شیر و سایر موارد با سودآوری همراه است؛ بنابراین دامداران دارنده گاوشیری فعال در شهرک لبن از فعالیت خود راضی هستند.
وی افزود: اما ناراضی‌ها از وضعیت شهرک لبن بیشتر کسانی هستند که در شهرک زمین دارند؛ اما به دلایلی آن را نساختند و یا این که در اینجا دامداری داشتند؛ اما الان دامداری‌شان فعال نیست (به این دلیل که تسهیلات گرفته شده برای دامداری را در جای دیگری سرمایه‌گذاری کردند و یا اینکه از شرایط اقتصادی حاکم بر بخش دام شیری در سال‌های گذشته متأثر شدند و نتوانستند در این زمینه به فعالیت خود ادامه دهند).
وی در ادامه پیرامون این بحث توضیح داد: واقعیت آن است که در سال‌های گذشته این بخش مشکلاتی داشت؛ اما با مجموعه اقداماتی که در دولت سیزدهم انجام شده است، شرایط دامداری‌های گاوشیری در حال حاضر مناسب است و کسب‌وکار در این بخش رونق دارد.
اردستانی گفت: شهرک لبن برای انتقال دامداری‌های گاوشیری که در داخل شهر فعالیت و برای شهروندان مزاحمت ایجاد می‌کردند، ایجاد شد و این موضوع یک ضرورت بوده است. این مجتمع دارای زیرساخت‌های لازم برای فعالیت‌ در خصوص پرورش دام شیری است و نقش مؤثری در تولید شیر موردنیاز استان نیز ایفا می‌کند.
وی افزود: البته این شهرک مشکلاتی هم به‌خصوص در بخش مدیریت نگهداری دارد که سازمان جهاد کشاورزی قم با همکاری سایر دستگاه‌های متولی و نمایندگان دامداران استان رفع این مشکلات را در دستور کار خود قرار داده است و در آینده نزدیک نتیجه آن نمایان خواهد شد.
وی با بیان این که ۲۲۵ واحد در شهرک لبن پروانه بهره‌برداری دارند، ادامه داد: هم اکنون ۱۲۰ واحد دامداری گاوشیری با داشتن پنج هزار رأس دام و ظرفیت تولید سالانه ۴۰ هزار تُن شیر در این شهرک فعال است.
بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی و دامپروری در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی این استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی، ‌ باغی، ‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.
بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده است.




انتهای پیام/


منبع:خبرگزاری ایرنا
http://qomefarda.ir/45505
اخبار مرتبط

نظرات شما