معاون سازمان جهاد کشاورزی قم:

۵۰ هزار تُن انار از باغ‌های قم برداشت می‌شود

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: زمان برداشت انار از باغ‌های استان در روزهای آینده فرامی‌رسد که پیش‌بینی ‌می‌کنیم در همین رابطه از ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ انار در قم، ۵۰ هزار تُن محصول برداشت شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، محمدعلی سلامی بیان کرد: انار گیاهی است که عملکرد آن در واحد سطح تا حد بسیار زیادی به تأمین آب موردنیاز بستگی دارد و بر همین اساس میزان برداشت محصول از باغات استان هر سال باتوجه‌به وضعیت منابع آبی متفاوت است.
وی افزود: اگر شرایط تأمین آب برای باغ‌های انار مطلوب باشد می‌توان از هر هکتار باغ انار تا ۳۰ تُن محصول نیز برداشت کرد که این میزان بسیار قابل‌توجهی است و موجب ارزش‌افزوده خوبی برای بهره‌برداران می‌شود.
وی ادامه داد: یکی از راهکارهای افزایش درآمد بهره‌برداران در این بخش، ایجاد و گسترش صنایع تبدیلی و غذایی برای فراوری انار و تبدیل آن به محصولات جانبی متنوع است که در همین راستا سازمان جهاد کشاورزی قم آماده استقبال از سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به فعالیت در این زمینه است.
گفتنی است ۲۲ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ در قم موجود است و سالانه بیش از ۸۰ هزار تُن محصولات متنوع باغی در این استان تولید می‌شود.
حدود ۲ ‌هزار کشاورز قمی به کشت انار می‌پردازند، باغ‌های انار قم بیشتر در مناطق جعفرآباد، سلفچگان، ‌ کهک، ‌ جاده ساوه و جاده قدیم اصفهان است که آب‌وهوای مناسبی برای کشت این محصول دارد.
کشاورزان قمی به دلیل سابقه طولانی کشت انار در استان، ‌ مهارت ویژه‌ای در تولید ارقام مختلف آن دارند و ارقام متنوعی از این محصول همچون "قجاق"، "شاه پسند"، "آقا محمدعلی"، "ترش و ملس" در قم کشت می‌شود.
حفظ سطح سبز باغ‌های قم از جمله باغ‌های انار از جمله موارد موردتوجه سازمان جهاد کشاورزی استان است؛ بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی این استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی، ‌ باغی، ‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.
بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده است.




انتهای پیام/


منبع:خبرگزاری ایرنا
http://qomefarda.ir/45507
اخبار مرتبط

نظرات شما