رئیس اداره عشایر استان قم:

قم دارای ۳۰۳ خانوار عشایری است

رئیس اداره عشایر قم گفت: این استان دارای ۳۰۳ خانوار عشایری است که سهم خوبی در تأمین نیاز لبنی قم دارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، علی زنگنه بیان داشت: جامعه عشایری استان ۶۰ هزار دام سبک و پنج هزار دام سنگین شامل گاو و شتر را پرورش می‌دهند.
وی با بیان اینکه طی چند سال گذشته خشکسالی‌های ادواری خسارت‌های زیادی را به عشایر استان تحمیل کرده است، افزود: در کنار خشکسالی، افزایش قیمت نهاده‌های دامی نیز بر مشکلات آنان دامن زده است.
وی گفت: درصورتی‌که حمایت‌های لازم از اشتغال و تولیدات عشایری صورت نگیرد به‌تدریج شاهد کاهش جمعیت عشایری استان و به‌تبع آن افزایش شهرنشینی خواهیم بود.
زنگنه با اشاره به برخی از اقدامات حمایتی در جامعه عشایری، ادامه داد: توسعه زنجیره تولید گوشت قرمز، کشت گیاهان دارویی و توسعه صنایع‌دستی و گردشگری عشایری چهار طرح کلانی است که در استان قم به‌موازات سایر استان‌ها در خصوص عشایر در حال اجراست.
وی با بیان اینکه قم به دلیل اقلیم گرم و خشک خود از استعداد کمی جهت تولید گیاهان دارویی برخوردار است، عنوان کرد: در حوزه توسعه صنایع‌دستی دوره‌های مهارت‌آموزی ویژه زنان عشایر استان برگزار و چندین فقره تسهیلات بانکی در رسته‌های قالیبافی، گلیم‌بافی، ریسندگی و سایر محصولات حوزه عشایری پرداخت شده است.
رئیس اداره عشایر قم بیان کرد: عموم جامعه عشایری استان در بخش مرکزی و روستاهای بخش قم رود سکونت دارند.
بخش مرکزی قم با بیش از هفت هزار و ۵۰۰ کیلومترمربع دارای ۲ دهستان قنوات و قم رود است که جمعیتی حدود ۳۵ هزار تن دارد.
۱۵ مهرماه از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور و باهدف ارج‌نهادن به روستا و فرهنگ روستایی و عشایری، به نام روز روستا و عشایر نام‌گذاری شده است.




انتهای پیام/


منبع:خبرگزاری ایرنا
http://qomefarda.ir/45632
اخبار مرتبط

نظرات شما