آیت الله اعرافی:

وحدت حوزه و دانشگاه پیوست بین‌المللی داشته باشد

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه باید راه و روش بهتری برای تعاملات پیدا کنیم، تصریح کرد: تمام اقدامات در انقلاب اسلامی باید پیوست بین المللی داشته باشد و وحدت حوزه و دانشگاه نیز از این قاعده مجزا نیست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا»    آیت‌الله علیرضا اعرافی دوشنبه شب در همایش ملی وحدت حوزه و دانشگاه که با حضور اساتید و رؤسای دانشگاه‌های کشور در سالن اجتماعات مدرسه علمیه دارالشفای قم برگزار شد، اظهار کرد: به‌عنوان حوزه و دانشگاه در ایران همدلی و همبستگی خود را با محور مقاومت و مردم مظلوم و شجاع غزه و فلسطین اعلام می‌کنیم.

 وی با اشاره به اینکه مناسبات بسیاری میان فاطمه (س) و شب عظیم قدر وجود دارد، مطرح کرد: خداوند شب را برای آرامش بشر قرار داد و علاوه‌برآن شب دارای یک چهره دیگر ملکوتی نیز است.

 مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه باید این آفاق را به روی جهان اسلام بگشاید، عنوان کرد: نباید کسی از آثار و برکات ملکوت شب بی‌بهره بماند.

 وی با اشاره به اینکه در شب قدر تمام ظرفیت ملکوت شب تجلی پیدا می‌کند، خاطرنشان کرد: در این شب گاهی به شکل شگفت‌انگیزی زمین و آسمان به یکدیگر نزدیک می‌شوند.

 اعرافی با بیان اینکه منزلت شب قدر با دیگر شب‌ها قابل‌مقایسه نیست، تصریح کرد: شب قدر لبریز از رازآلودگی و اسرار است.

 وی با اشاره به اینکه فاطمه (س) مخزن اسرار الهی است، یادآور شد: کوثر جوشان فاطمه (س) و برکات بی‌پایان فاطمه (س) او را به شب قدر نزدیک کرده است.

 مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه "فداها ابوها" یک تعارف خانوادگی نیست، ابراز کرد: این موضوع تابلویی برای مقام زن در اسلام است که دروازه‌های آن باید به روی حوزه و دانشگاه گشوده شود.

 وی با اشاره به اینکه در انقلاب اسلامی شعار وحدت حوزه و دانشگاه یک راهبرد بنیادی است، بیان کرد: امام خمینی (ره) در خصوص حوزه و دانشگاه فرمودند که هرگاه این دو نهاد به یکدیگر نزدیک شدند پیشرفت داشتیم و هرگاه از هم دور شدند در مقابل استکبار شکست خوردیم.

 اعرافی با بیان اینکه این راهبرد کلان باید در تمام ابعاد سیاستی در دستور کار قرار بگیرد، اظهار داشت: تمام حوزویان و دانشگاهیان باید نسبت به این راهبرد حساس باشند.

 وی با اشاره به اینکه ما مدیون مردم و جامعه هستیم، مطرح کرد: حق مردم است که ما در مسیر آرمان‌های انقلاب اسلامی همگرایی و تعامل داشته باشیم.

 مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه در ۴۰ سال گذشته شاهد نظریه‌های متعددی در خصوص وحدت حوزه و دانشگاه هستیم، عنوان کرد: این نظریه‌ها به دو بخش تبلیغاتی و مخالف آن تقسیم می‌شوند.

 وی با اشاره به اینکه در تعاملات حوزه و دانشگاه ده‌ها نمونه موفق داریم، خاطرنشان کرد: بیش از ۱۰ هزار نفر در طول این سال‌ها و دهه‌ها از دانشگاه به سمت حوزه‌ها آمده‌اند.

 اعرافی با بیان اینکه هزاران استاد نیز از حوزه‌ها به سمت دانشگاه‌ها آمده‌اند، تصریح کرد: دروازه‌های تعامل میان حوزه و دانشگاه همواره گشوده بوده است.

 وی با اشاره به اینکه شاخص‌های بسیاری برای سطوح کامیابی‌ها می‌توان برشمرد، یادآور شد: پیش از انقلاب اسلامی رابطه اندکی میان حوزه و دانشگاه وجود داشته است؛ ولی امروز این دروازه‌ها گشوده شده است.

 مدیر حوزه‌های علمیه اضافه کرد: اگر نگاه ما به قله باشد، اگرچه در مسیریم ولی عقب‌ماندگی‌های بسیاری داریم؛ چراکه موتورهای محرک انقلاب، نهادهای علمی مانند حوزه و دانشگاه هستند.

 وی با بیان اینکه در نگاه به آرمان‌های حداکثری به تعامل حوزه و دانشگاه نیاز داریم، ابراز کرد: شهدای علمی و هسته‌ای مانند شهید فخری‌زاده الگوهایی هستند که در نهاد دانشگاه موضوع خدمت‌رسانی را دنبال کرده‌اند.

 اعرافی با اشاره به اینکه حوزویان و دانشگاهیان باید نسبت به نسل جدید و هجمه‌های فکری این نسل حساس باشند، بیان کرد: رسالت حوزه و جریان‌های علمی و متدین پاسخ به این هجمه‌ها است.

 وی با بیان اینکه در قلمرو مباحث بنیادی و پایه تا لایه‌های رویی نیازمند برداشتن گام‌های جدی‌تر و هوشمندانه‌تر هستیم، اظهار داشت: در عرصه علوم‌انسانی نیازمند سایه‌افکنی روح فلسفی و معنوی هستیم.

 مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه امتداد فلسفه و کلام اسلامی در شعب مختلف علوم اسلامی نیازمند کارهای تکمیلی است، مطرح کرد: امتداد فلسفه و حکمت اسلامی بدون سطحی‌نگری باید رقم بخورد.

 وی با بیان اینکه امتداد ارزش‌های اخلاقی در متن، بطن و حاشیه رشد علوم باید تحقق یابد، عنوان کرد: نگاه تمدنی حوزه به این علوم باید تحقق پیدا کند.

 اعرافی با اشاره به اینکه برای پردازش نظریات علوم‌انسانی اسلامی نیازمند کار بیش‌تر هستیم، خاطرنشان کرد: در این عرصه نیازمند تعاملات بیش‌تر حوزه و دانشگاه هستیم.

 وی با بیان اینکه باید راه و روش بهتری برای تعاملات پیدا کنیم، تصریح کرد: تمام اقدامات در انقلاب اسلامی باید پیوست بین‌المللی داشته باشد و وحدت حوزه و دانشگاه نیز از این قاعده مجزا نیست.

 مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ثابت کرده است علی‌رغم تمام فشارها و جنگ‌های ترکیبی از آرمان‌های خود دست نمی‌کشد، یادآور شد: حوزه و دانشگاه نیز باید این مسیر را طی کند.



انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/46651
اخبار مرتبط

نظرات شما