رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم مطرح کرد:

تولید ۵۷۰ هزار تن محصول زراعی و باغی در قم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: سالانه ۴۷۹ هزار تن محصول زراعی و ۹۰ هزار تن محصول باغی در قم تولید می‌شود که نسبت به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی رشد چندین برابری داشته است.

محمد حاجی رضا در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» اظهار داشت: بحث خودکفایی در بخش زراعی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی موردتوجه مدیران قرار گرفت توسعه تولید در حوزه زراعت در قم باتوجه‌به شرایط آب‌وهوایی و خاکی به‌صورت علمی موردتوجه قرار گرفته است، امروز توسعه کشت گندم، جو، کلزا و یونجه در قم موردتوجه است.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم ادامه داد: در بخش زراعت فعالیت‌های بسیار خوبی در استان قم انجام‌شده است، در کنار توسعه سطح زیر کشت زراعت در استان واگذاری اراضی نیز در دستور کار قرار گرفت.

وی اضافه کرد: تأمین آب از محل رودخانه قمرود و قره‌چای در دستور کار قرار گرفت و در اوایل انقلاب دهه ۶۰ تا اواسط دهه ۷۰ بخش کشاورزی قم از نعمت آب رودخانه بهره‌مند شد به دلیل تأمین آب افزایش سطح زیر کشت زراعت در استان قم را شاهد بودیم.

حاجی رضا افزود: حوزه افزایش تولید در واحد سطح نیز یکی از محوری‌ترین فعالیت‌های بود که انجام شد امروز نیز در حال مدیریت‌شدن است تا نیازمندی‌های استان در حوزه غلات را برطرف کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم خاطرنشان کرد: با این سیاست‌ها امروز در حوزه زراعت، تولید سالانه محصولات زراعی استان قم ۴۷۸ هزار تن است که عدد مناسبی است؛ اما این عدد در اوایل دهه ۶۰ حدود ۵۲ هزار تن بود.

وی گفت: در حوزه باغبانی در اوایل دهه ۶۰ سطح زیر کشت باغات قم ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار با ۱۰۰ تن تولید محصولات بود؛ اما امروز به ۲۴ هزار هکتار با تولید ۹۰ هزار تن محصول افزایش پیدا کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم تأکید کرد: در حوزه تولیدات دام و طیور در اوایل دهه ۶۰ حدود ۴۳ هزار تن تولید وجود داشت؛ اما امروز تولید محصولات دام و طیور به ۳۲۲ هزار تن رسید که نشان‌دهنده این است طی ۴۵ سال گذشته باهمت، مدیریت و مطالعه کشاورزی استان قم هم از نظر سطح زیر کشت هم از نظر تولید وضعیت مناسبی دارد.

حاجی رضا تصریح کرد: در حوزه زمین هم طی ۴۵ سال گذشته باهدف استفاده بهینه از منابع آب‌وخاک از ۱۰۴ هزار هکتار اراضی عرصه کشاورزی حدود ۳۰ هزار هکتار در قالب شورای هیئات هفت‌نفره به مردم واگذار شد که این اراضی اکنون تحت کشت است.

وی گفت: یکی از گزینه‌های مهمی که امروز توانسته کشاورزی استان را به سمت‌وسوی افزایش تولید ببرد حوزه واگذاری اراضی به مردم بوده است رویکرد جهاد کشاورزی حفاظت و صیانت از تولیدات، سرمایه‌گذاری و اشتغال است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم اضافه کرد: برنامه آمایش کشور، استان قم را مکلف کرده است که مسیر توسعه را با درنظرگرفتن ظرفیت‌های فعلی استان مدیریت کند، افزایش بهره‌وری به‌صورت علمی و دانش‌بنیان در بخش کشاورزی، حمایت از سرمایه‌گذاری با هدایت زنجیره تولید و الگوی کشت باهدف پایداری تولید از اهداف و مولفه‌های ما در جهاد کشاورزی استان است.

حاجی رضا تأکید کرد: معتقد هستیم بعد از گذشت ۴۵ سال از پیروزی انقلاب اسلامی نقش و جایگاه بخش کشاورزی استان قم در حوزه تأمین غذایی کشور نقش پررنگی است و حتماً با آن نگاه عالمانه‌ای که به بخش کشاورزی وجود دارد اعتقاد داریم که از منابع حتمی کشاورزی که آب‌وخاک است باید به بهترین شکل استفاده کنیم.

انتهای پیام/170


http://qomefarda.ir/47462
اخبار مرتبط

نظرات شما