رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

پژوهش‌های طلاب و دانشگاهیان مسئله‌محور باشد

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه حوزویان باید به سؤالات نوپدید جامعه اسلامی پاسخ دهند، گفت: پژوهش‌های طلاب و دانشگاهیان مسئله‌محور در سطح کلان و با رعایت اولویت باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا»  آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری ظهر امروز در پنجمین همایش کتاب سال حکومت اسلامی که در مدرسه علمیه دارالشفای قم برگزار شد، با اشاره به اینکه باید پژوهش‌های طلاب و دانشگاهیان مسئله‌محور باشد، اظهار داشت: پژوهش مسئله‌محور در مرحله نخست نیازمند تعیین موضوع و اولویت‌بندی موضوعات است.
وی ادامه داد: اگر موضوعات پژوهش اولویت بندی شود مسائل اولویت دار به تاخیر نمی افتد.
عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینکه باید در موضوعات و مسائل به موضوعات کلان پرداخته شود، گفت: موضوعات کلان تمام جامعه را در برمی‌گیرد به همین دلیل اهمیت بیشتری دارد.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شبهات و سؤالات نوپدید، ابراز داشت: حوزویان باید به سؤالات نوپدید جامعه اسلامی پاسخ دهند.
وی تصریح کرد: قبل از انقلاب اسلامی روحانیت در جایگاه منتقد قرار داشت؛ اما امروز جایگاه منتقد را دیگران دارند و ما در جایگاه پاسخگویی هستیم و به ما می‌گویند اساس و پایه کار را شما طراحی کرده‌اید و جایگاه‌ها عوض شده است.
آیت‌الله حسینی بوشهری با اشاره به اینکه باید مجتهد به مسائل زمان خود احاطه داشته باشد، گفت: ممکن است یک مسئله باگذشت زمان حکم جدیدی پیدا کند.
وی عنوان کرد: طلاب باید مستقیم به سراغ حل مسئله بروند، پژوهشگران حوزوی باید در عرصه پژوهش‌ها نخست نسبت به مسئله درک واقعی داشته باشند و در مرحله دوم اولویت‌بندی کنند تا بتوانند به نتیجه برسند.
امام‌جمعه قم در خاتمه تأکید کرد: سعی و تلاش بزرگان دینی در جای خود ستودنی است؛ اما ما نباید به آن‌ها بسنده کنیم، شیخ انصاری ما در زمان خود بحثی که امروز به‌عنوان فقه معاصر مطرح است را دنبال کرده؛ اما امروز ما نیازمند مکاسب دیگر متناسب با مسائل نوپدید هستیم، روزآمدی منابع معرفتی و بروزکردن الگوهای روشی از اهمیت بسیاری برخوردار است.


انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/48827
اخبار مرتبط

نظرات شما