اساتید برجسته حوزه مطرح کردند؛

ضرورت ترویج سبک زندگی رضوی

اساتید برجسته حوزه با اشاره به‌ضرورت ترویج سبک زندگی رضوی در جامعه، عنوان کردند: متولیان دین باید در جامعه برای ترویج معارف اهل‌بیت (ع) و نهادینه‌سازی ارزش‌های اسلامی و سبک زندگی آنها اهتمام بیشتری داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا»  آشـنایی با زندگی ائمه اطهار نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در حیات امت اسلامی دارد و آگاهی از زندگی و سیره ائمه می‌تواند منشأ تـحولاتی عـظیم در زندگی امت اسلامی شـود.
یکی از بارزترین ابعاد امامت، بحث رهبری سیاسی ـ اجتماعی امامان است. شـناخت رفتار سیاسی‌اجتماعی و روش‌های گوناگونی که ائمه در شرایط مختلف زمانی و مکانی به کار گرفته‌اند، حاوی نکات بسیار گران‌بها برای شیعیان است و تکلیف آنها را در شرایط گوناگون مشخص می‌کند.
هنگام بحث از رفتار سیاسی ـ اجتماعی ائمـه بـاید تـوجـه داشـت کـه زنـدگی معصـومان همواره با جهت‌گیری‌های سیاسی همراه بـوده و نـوع نـگاه آنها به سیاست، نگاهی الهی اسـت که با خدعه، فریب و تزویر پیوندی ندارد. درواقع سیاست و حکومت در دیدگاه اهل‌بیت هـمان ادامـۀ جریـان هدایت بشریت به‌سوی خیر، فضیلت و سعادت محسوب می‌شود و بـدیهی اسـت پیـروی از طـریق اهل‌بیت که «ساسة العباد» (زیارت جامعـه کبیـره ) و «شـجره النبوه و محط الرساله و مختلف الملائکه ومعادن العـلم و ینـابیع الحکم» (نهج‌البلاغه /خطبهٔ ۱۰۹) خوانده شده، تنهـا راه نجات و رستگاری بشریت است.
اما همان‌طور که گفته شده باید رفتار ائمه معصومین در طول عمر آنها را شناخت که یکی از این ابعاد مهم سبک زندگی ائمه اطهار است. انسان باید برای درک ظهور امام‌زمان (عج)، طاهر و صالح باشد که تنها راهکار طهارت و عمل صالح، توسل به اهل‌بیت (ع) و به‌کارگیری سیره اولیای الهی در زندگی است.

متولیان دین سبک زندگی رضوی را در جامعه ترویج دهند
سیره معصومین (ع) بهترین الگوی سبک زندگی اسلامی است که دراین‌خصوص آیت‌الله محسن فقیهی در گفتگو با خبرنگار ما ضمن تبریک دهه کرامت اظهار داشت: امام رضا (ع) در تمام ابعاد برای جامعه الگو است.
وی ادامه داد: متولیان دین باید در جامعه برای ترویج معارف اهل‌بیت (ع) و نهادینه‌سازی ارزش‌های اسلامی و سبک زندگی آنها اهتمام بیشتری داشته باشند.
این استاد برجسته حوزه با اشاره به اینکه ائمه در کنار بیان احکام و دستورات الهی  مبارزات سیاسی خود را هم ادامه می‌دادند خاطرنشان کرد: امام رضا (ع) نقش زیادی در آگاه‌سازی مردم زمان خودش داشت به‌طوری‌که روشنگری که ایشان می‌کرد در جامعه‌ای اسلامی زبانزد بود.
وی در ادامه با اشاره به اینکه حضرت معصومه از شخصیت و جایگاه والایی برخوردار هستند، گفت:  بانوان در دهه کرامت که به مناسبت ولادت خانم فاطمه معصومه (س) منعقدشده است توجه بیشتری به کرامت‌ها، شخصیت‌ها و ارزش‌های انسانی و اسلامی خود داشته باشند و بدانند که دارای ارزش ویژه‌ای هستند.
عضو جامعه مدرسین در خاتمه تأکید کرد: بانوان مسئله حجاب و عفاف و حیا را در بین خود و خانواده گسترش دهند تا پیرو حضرت فاطمه معصومه (س) باشند.



ضرورت ترویج سبک زندگی رضوی در جامعه
همچنین دراین‌خصوص آیت‌الله عباس کعبی، عضو خبرگان رهبری در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به مهم‌ترین شاخصه‌های سبک زندگی رضوی برای جامعه امروز، اظهار داشت: سبک زندگی امام رضا (ع) در عرصه سیاسی، حکومتی و نیز در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، تبلیغی و در عرصه تلاش برای مقابله با فتنه و حفظ اسلام و مکتب اهل‌بیت (ع) و مقابله با توطئه‌های داخلی و بین‌المللی درس‌آموز است.
وی ادامه داد: : یکی از مواضع اجتماعی و فرهنگی امام رضا(ع) بر اساس یک برنامه متوازن در سبک زندگی اسلامی براساس آشنایی با آموزه های دین در کنار اهتمام به امور معیشت، زندگی، صبر، شکیبایی و رضایت به زندگی است که ایشان بر آن تاکید ویژه ای دارند.
مهربانی و عطوفت در همه اهل‌بیت (ع) همواره وجود داشته است، اما یکی از صفات بارز امام رضا (ع) «رئوف» است، به‌طوری‌که جلوه این مهربانی در زندگی حضرت به‌وضوح دیده می‌شود، مهربانی و عطوفتی که نه‌تنها در بین دوستان، بلکه دشمنان حضرت زبانزد بود و در زیارت‌نامه آن حضرت می‌خوانیم: «السَّلَامُ‌ عَلَی‌ الْإِمَام الرَّئوف‌». رئوف به کسی گفته می‌شود که بر دیگری لطف و رحمت می‌کند و این مهرورزی او هیچ طعم تلخ و ناخوشایندی بر کام آن دیگری نمی‌گذارد.

سیره و روش عملی امام رضا (ع) را در زندگی بکار ببریم
این در حالی است که حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین بنیادی، استاد حوزه در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به سیره عملی و علمی ائمه (ع)، اظهار داشت: مهم‌ترین جنبه پیروی از ائمه معصومین (ع) مربوط به پیروی از سیره علمی و عملی آنها است.
وی ادامه داد: باید از سیره عملی معصومین (ع) پیروی کنیم و لذا وظیفه مبلغین و کسانی که فرهنگ عدالت در جامعه را نشر می‌دهند ترویج فرهنگ و سیره عملی معصومین (ع) است و باید سیره و روش عملی معصومین (ع) را در زندگی بکار ببریم.



انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/48857
اخبار مرتبط

نظرات شما