رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم

سطح زیر کشت دانه‌های روغنی در قم افزایش یافت

سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: در دولت سیزدهم سطح زیر کشت دانه‌های روغنی کلزا در قم به بیش از ۲ هزار هکتار رسید که این مسئله نشان‌دهنده اهتمام دولت برای خودکفایی در تأمین روغن خوراکی موردنیاز کشور است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا»  به نقل از خبرگزلری ایرنا محمدرضا حاجی رضا گفت: در دولت سیزدهم سطح زیر کشت دانه‌های روغنی کلزا در قم به بیش از ۲ هزار هکتار رسید که این مسئله نشان‌دهنده اهتمام دولت برای خودکفایی در تأمین روغن خوراکی موردنیاز کشور است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم با اشاره به این که امنیت غذایی مهم‌ترین رویکرد بخش کشاورزی است، افزود: سازمان جهاد کشاورزی قم مطابق سیاست‌های دولت، طی سه سال گذشته ارتقا بهره‌وری و افزایش میزان برداشت محصول در واحد سطح را دنبال کرد و با همکاری بهره‌برداران توانست به موفقیت‌های قابل‌توجهی دراین‌رابطه دست یابد.
گفتنی است سالانه در این استان بیش از سه هزار و ۵۰۰ تن کلزا تولید می‌شود که این میزان با درنظرگرفتن وضعیت آب‌وهوایی قم، قابل‌توجه است. باتوجه‌به این میزان تولید کلزا در استان می‌توان گفت برای هر شهروند قمی به طور میانگین سالانه ۲ لیتر روغن به دست می‌آید که باتوجه‌به مصرف جهانی سالانه ۳ لیتر روغن برای هر فرد، عدد قابل‌قبولی است.
کشت کلزا در قم بر اساس تحقق راهبرد تغییر الگوی کشت و در راستای کمک به خودکفایی در تولید دانه‌های روغنی موردنیاز کشور صورت می‌گیرد و این استان با وجود محدودیت در منابع آبی و شرایط خاص جغرافیایی، تاکنون توانسته نقش مؤثری در تأمین امنیت غذایی مردم داشته باشد.
کشاورزان قمی نیز در زمینه گسترش کشت کلزا در این استان برای کمک به خودکفایی کشور در تولید محصول‌های غذایی، نهایت همکاری را با سازمان جهاد کشاورزی قم دارند و هر سال بخش قابل‌توجهی از مزارع خود را به کشت این محصول راهبردی اختصاص می‌دهند.
۱۰۴ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان قم وجود دارد، از این میزان به طور میانگین ۶۴ هزار هکتار به زیر کشت می‌رود که ۴۲ هزار هکتار آن مزرعه و ۲۲ هزار هکتار آن باغ است.
به‌طورکلی بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی، باغی، دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.
بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به تن‌هایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده است.




انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/49058
اخبار مرتبط

نظرات شما