معاون محیط‌زیست انسانی استان قم خبر داد:

۷۰ واحد آلاینده قم اخطار مالیات سبز دریافت کردند

معاون محیط‌زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان قم گفت: برای فصل پاییز ۷۰ واحد صنعتی  آلاینده محیط‌زیست در قم در لیست قطعی مالیات سبز قرار گرفتند که اسامی آنها به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال شده است.

سید احمد شفیعی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» اظهار داشت: سازمان حفاظت محیط‌زیست استان قم در دو مرحله به واحدهایی صنعتی نظارت دارد در مرحله اول زمانی است که مجوز این واحد صنعتی صادر می‌شود مجوزها نیز دو گونه است یکی مجوز هنگام تأسیس و یک مجوز هنگام بهره‌برداری از واحد صنعتی است.

معاون محیط‌زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان قم ادامه داد: در مرحله استقرار صنایع فرایندی باید طی شود از جمله  اینکه آیا این واحد صنعتی به فیلتر نیاز دارد یا نیاز است که پساب و پسماند آن مدیریت شود، بر همین اساس واحد صنعتی در محل مناسب مستقر شده مجوز را دریافت می‌کند که معمولاً تا حدود زیادی مدیریت در این فضا صورت می‌گیرد.

وی افزود: بخش دوم بازرسی‌ها هنگام فعالیت است واحد صنعتی که به‌درستی مستقر شده است و مجوزهای لازم را دریافت کرده است باید به‌درستی نیز فعالیت کند این نظارت‌ها در طول استقرار این صنایع نیز انجام می‌شود تا اگر در طول سالیان فعالیت دستگاه‌ها مستهلک شد و نیاز به تعمیر و یا تعویض داشت انجام شود فعالیت پایش معمولاً برای نظارت بر فعالیت‌ها اتفاق می‌افتد.

قم رتبه ۱۵ کشوری در استقرار صنایع

شفیعی خاطرنشان کرد: در استان قم حدود ۱۱ شهرک صنعتی مستقر است و علی‌رغم این‌که استان رتبه ۳۰ و ۳۰ یکم کشور به لحاظ مساحت و برخی از سیستم‌ها دارد؛ اما رتبه ۱۴ یا ۱۵ کشور در حوزه صنعتی را دارد که نشان می‌دهد نسبت به ابعاد و اندازه و جغرافی استان رتبه بالایی است.

​​​معاون محیط‌زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان قم تأکید کرد: البته بسیاری از صنایع ممکن است به لحاظ زیست‌محیطی در مرحله پایش و  نظارت مرحله پرخطر قرار گرفته باشند پس این نظارت‌ها و پایش‌ها به‌صورت دائم سازمان حفاظت محیط‌زیست استان قم انجام می‌شود تا اگر نیاز به اقدام قانونی بو. انجام شود.

وی عنوان داشت: از ابزارهای مختلف که در حوزه قانون‌گذاری برای ما تدوین شده است بر حسب موضوعات استفاده می‌کنیم ابزارهای حوزه قضایی، حوزه ماده ۲۷ (مالیات سبز) در حوزه اخطاریه‌ها و...  استفاده می‌کنیم در  مباحث دیگر از جمله اختیاراتی که در حوزه مجوزهای توسعه داریم نیز استفاده می‌کنیم تا واحدهای صنعتی فرایندهای قضایی خود را به‌روز کند تا بتواند مجوزهای بعدی را دریافت کنند.

شفیعی تصریح کرد: در هفته هوای پاک در سال جاری که از ۲۷ دی تا دوم بهمن‌ماه بود یک فرایند ویژه در خصوص پایش انجام و اجرا شد، هرچند این پایش‌ها در طول سال وجود داشت اما توانستیم پایش‌ها را در این هفته منسجم‌تر و کامل‌تر در خصوص مدیریت صنایع و نظارت بر آن‌ها داشته باشیم.

تخلفات شبانه صنایع آلاینده

معاون محیط‌زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان قم گفت: در مناطق مختلف صنعتی استان کشیک‌های شبانه و روزانه انجام می‌شود کشیک‌های شبانه به‌این‌علت انجام می‌شود که بسیاری از واحدهای صنعتی متأسفانه چون پرخطر هستند فعالیت خودشان را هنگام شب انجام می‌دهند زیرا دید در هنگام شب کم‌تر است و تخلف آن‌ها زیاد آشکار نیست.

وی اضافه کرد: پایش‌های طبیعی نیز در هفته هوای پاک به مجموعه پایش‌ها اضافه شد که در هر پایش چندین واحد صنعتی مورد پایش قرار گرفت و آلودگی‌ها برسی شد، آلودگی‌ها به گروه‌های مختلفی از جمله مشهود مانند آلودگی هوا و تخلیه پسماند غیرمشهود که توسط کارشناسان ما توسط دستگاه‌های مختلفی اندازه‌گیری می‌شود تقسیم می‌شود.

شفیعی بیان داشت: به طور مثال در شهرک محمودآباد یکی از واحدهای بازیافت فولاد آلودگی مشهودی داشت که به آن تذکر داده شد و اخطار مالیات سبز برای وی صادر شد در شهرک شکوهیه یک واحد مشابه که از گذشته نیز اخطاریه‌های زیادی داشت بازهم آلودگی داشت که علی‌رغم این‌که برنامه داده شده بود و فیلترهای جدید خرید کرده بود و در انبار موجود بود؛ اما برای نصب آن اراده وجود نداشت که به این واحد نیز اخطار مالیات سبز داده شد.

۷۰ واحد آلاینده صنعتی قم اخطار مالیات سبز دریافت کردند

 وی با اشاره به این‌که اخطاریه‌های مالیات سبز از واحدهای صنعتی آلاینده اخذ می‌شود، گفت: مالیات سبز به این صورت است که واحد صنعتی متخلف یک درصد از فروش خود را به‌عنوان مالیات سبز باید پرداخت کند یک درصد برای برخی از واحدهای صنعتی رقم سنگین محسوب می‌شود.

معاون محیط‌زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان قم تأکید کرد: دریافت مالیات سبز از واحدهای آلاینده به‌صورت هر فصل به‌روز می‌شود و در یک شبکه ملی با تمام آنالیزها و مستندات بارگذاری می‌شود و از طریق سازمان محیط‌زیست همه استان‌ها به سازمان مالیاتی ارسال می‌شود و مالیات اخذ می‌شود ما  به لحاظ قانون در مستندسازی نقش داریم و عدد اخذ بر عهده سازمان مالیاتی است.

شفیعی عنوان داشت:  برای فصل پاییز ۷۰ واحد صنعتی  آلاینده محیط‌زیست در قم در لیست قطعی مالیات سبز قرار گرفتند که اسامی آنها به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال شده است و این ارسالی نهایی است و از نظر قانونی امکان بازگشت و تجدیدنظر نیز وجود ندارد.

انتهای پیام/170


http://qomefarda.ir/47933
اخبار مرتبط

نظرات شما