مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم:

روزانه ۷۰۰ تن زباله در قم تولید می‌شود

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم با بیان اینکه روزانه ۷۰۰ تن زباله در قم تولید می‌شود، گفت: ۱۰ الی ۱۲ درصد پسماندهای قم که حدود ۷۰ تا ۸۰ تن می‌شود تفکیک از مبدأ صورت می‌گیر

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» عبدالله میرابراهیمی در نشست خبری که پیش از ظهر امروز در تشریح اقدامات و برنامه‌های هفته زمین پاک در سالن جلسات شهرداری قم برگزار شد اظهار داشت: شعار امسال هفته زمین پاک «ایران در برابر پلاستیک و نجات زمین» در نظر گرفته شده است نگرانی‌های زیست‌محیطی تولید پلاستیک در محیط‌زیست وجود دارد.


وی گفت: برنامه‌های به مناسبت هفته زمین پاک در نظر گرفته شده است از جمله آموزش در مدارس، بازدید از سایت البرز، دیدار با علما، پاک‌سازی نمادین یکی از خروجی‌های شهر است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم ادامه داد: به‌طورکلی پنج نوع پسماند وجود دارد که دو نوع کشاورزی و عادی در محدوده حوزه شهری است؛ اما در حوزه پسماندهای بیمارستانی و صنعتی نیز با مراکز همکاری می‌کنیم.

وی عنوان داشت: پسماندهای عادی همان پسماندهای خانگی، کارگاهی و تجاری هستند که روزانه ۷۰۰ تن پسماند عادی در شهر قم تولید و توسط ۲۲۰ سرویس خودرو جمع‌آوری می‌شود و به ایستگاه‌های موردنظر و سپس به مرکز البرز ارسال می‌شود.

میرابراهیمی افزود: ۱۰ الی ۱۲ درصد پسماندهای قم که حدود ۷۰ تا ۸۰ تن می‌شود تفکیک از مبدأ صورت می‌گیرد که
۶۲۰ تن پسماند به‌صورت میانگین به سایت البرز تحویل داده می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم خاطرنشان کرد: صددرصد زباله‌های سطح شهر قم در خطوط پردازش به‌صورت کامل پردازش می‌شود، همچنین ۵۰ درصد زباله‌ها ارگانیک هستند که همگی تبدیل به کود کمپوست می‌شود و به طور میانگین ۱۰۰ تن کمپوست در قم تولید می‌شود و فرایند کیفی‌سازی کمپوست‌ها برای صادرات این کودها به خارج از کشور نیز در حال انجام است.

 ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه پسماند قم

وی تأکید کرد: پسماند پایه پلاستیک و‌ پلیمر جز نگرانی‌ها است که ۱۰ درصد پسماندهای تولید شده در قم پلاستیکی و پایه پلیمر هستند که بخشی از مواد در سایت البرز پردازش می‌شود تا به محیط‌زیست آسیب نرساند، همچنین پروژه تبدیل پسماند به انرژی در قم برای اولین‌بار در کشور انجام خواهد شد.

میرابراهیمی اضافه کرد: سالانه ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه و جمع‌آوری و دفع پسماندهای شهر قم می‌شود دفع مستقیم زباله در قم صفر است.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم تصریح کرد: زیرساخت‌هایی در سطح شهر برای جمع‌آوری پسماندهای شهری در نظر گرفته شده است در اپلیکیشن نونا و بهروب شهروندان قم می‌تواند درخواست حضور نیروهای شهرداری برای تحویل پسماندهای داشته باشند.

وی بیان داشت: حضور افراد دوره‌گرد زباله در شهر یک موضوع منفی است، حدود ۳۰۰ گاراژ ضایعات در سطح شهر فعال هستند که اقدام به جمع‌آوری زباله‌ها از سطح شهر جمع می‌کنند که اینها ساماندهی شده‌اند که هنوز هم کاملاً موفق نشدیم اینها را ساماندهی کنیم که نیاز به همیاری شهروندان وجود دارد؛ زیرا این کارگاه‌ها زباله‌ها را به‌صورت بهداشتی بازیافت و پردازش نمی‌کنند.

وی تصریح کرد: ۹۹ درصد پسماندهای بیمارستانی قم مدیریت می‌شود و تنها شهری هستیم که پسماندهای بیمارستانی صددرصد بی‌خطرسازی و دفع می‌شود همچنین پسماند صنعتی در بخش صنایع کفش در قم قابل‌توجه است که تعیین تکلیف شده‌اند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم اضافه کرد: در تمام مدارس ابتدایی قم آموزش مدیریت پسماند انجام شده است  در سال گذشته در ۳۰۴ مدرسه  آموزش‌داده‌شده است، موضوع آموزش به‌صورت مستمر انجام می‌شود از جمله آموزش اصناف نیز به‌صورت کامل انجام شده و به‌صورت کلی ۶ میلیارد تومان هزینه آموزش در سال گذشته شده است.

انتهای پیام/۱۷۰


http://qomefarda.ir/48449
اخبار مرتبط

نظرات شما