عضو هیات علمی دانشگاه قم:

رفع مشکلات کشور بدون حضور مردم امکان‌پذیر نیست

عضو هیات علمی دانشگاه قم با اشاره به اینکه دشمن با ابزار رسانه جوانان را به آینده مأیوس می‌کنند، گفت: رفع مشکلات و معضلات نظام نیز بدون حضور مردم به‌عنوان قهرمان اصلی ماجرا امکان‌پذیر نیست.

 حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد ملک‌زاده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» ضمن تبریک فرارسیدن سال نو و قبولی طاعات، با اشاره به شعار سال، اظهار داشت:  تأکید چند ساله مقام معظم رهبری به موضوع اقتصاد و تولید ملی در بحبوحه جنگ اقتصادی با دشمنان نظام اسلامی را می‌توان در راستای اهمیت این موضوع در مواجهه نظام با دشمنانش مورد تحلیل و ارزیابی قرار داد.
وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب شعار سال ۱۴۰۳ را «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند که توجه به نکاتی حائز اهمیت است.
رفع مشکلات کشور بدون حضور مردم امکان‌پذیر نیست

عضو هیات علمی دانشگاه قم با اشاره به این نکات، بیان کرد: مردم ایران، محور شکل‌گیری و رکن اساسی پیروزی و بقای انقلاب اسلامی بوده‌اند؛ ازاین‌رو رفع مشکلات و معضلات نظام نیز بدون حضور مردم به‌عنوان قهرمان اصلی ماجرا امکان‌پذیر نیست.
وی اضافه کرد: مردم ایران همان‌گونه که در جنگ نظامی ۸ساله دشمنان نظام را مأیوس نموده و شکست دادند، در جنگ اقتصادی نیز بدون حضور و مشارکت فعالانه آنان نمی‌توان بر دشمنان غلبه کرد. دشمنان ما امروز از حربه اقتصاد جهت فشار به مردم و ضربه به ارکان نظام استفاده می‌کنند؛ بنابراین در این شرایط تحقق اقتصاد مقاومتی و جهش تولید نیز وابسته به حضور مردم در عرصه اقتصادی است.
امروز دشمن ایمان و امید مردم بخصوص جوانان را هدف قرار داده است
حجت‌الاسلام ملک‌زاده خاطرنشان کرد: انتظار مشارکت گسترده مردم در عرصه‌های مثبت اقتصادی و تحقق جهش تولید وابسته تقویت ایمان و امید در میان مردم است. اگر فروغ امید در دل‌ها خاموش شود انتظار هیچ حرکت مثبتی را نمی‌توان داشت. ازاین‌رو دشمنان ما امروز ایمان و امید مردم به‌ویژه جوانان را هدف قرار داده است.
دشمن با ابزار رسانه جوانان را به آینده مأیوس می‌کنند
وی عنوان کرد:  امروز دشمنان با ابزار رسانه تلاش می‌کنند جوانان را نسبت به آینده مأیوس نمایند. درحالی‌که واقعیت این است که در کشور ما به تعبیر مقام معظم رهبری عوامل امیدزا فراوان است و باید به آنها توجه کنیم.
این کارشناس سیاسی با اشاره به بیانات رهبری، گفت: «ما این‌همه ظرفیت برای پیشرفت داریم، این‌همه جوان مستعد داریم، این ملت آماده‌به‌کار و پای‌کار را داریم، این منابع کم‌نظیر طبیعی را داریم، این موقعیت جغرافیایی ممتاز را داریم، ما می‌توانیم پیشرفت کنیم، پیشرفت‌های بزرگی کنیم، از اول انقلاب تا امروز هم خیلی پیشرفت کردیم؛ اما بیش از این‌ها ما امکان پیشرفت داریم... همین پیشرفت‌های علمی در عرصة صنعت، در عرصة سلامت، در عرصة فضا، در سیاست و پیشرفت‌هایی که در سیاست خارجی داشتیم. امنیتی که در کشور وجود دارد... کمتر جایی در دنیا این ثبات، این امنیت، این حضور مردمی، این پیشرفت‌های سریع و شگفت‌آور وجود دارد. اینها عوامل امیدزاست. حس عزّت را، حس افتخار را در مردم ما تقویت می‌کند». ایشان به‌درستی علت غفلت از این‌همه عوامل امیدزا را ضعف توان تبلیغاتی و نارسایی آن می‌دانند که باید برای رفع این مشکل اقدام کرد.
انتقاد نباید به معنای همراهی با دشمن باشد
وی در ادامه افزود: انتقاد از وجود ضعف و نارسایی‌ها در کشور فی‌نفسه اشکالی ندارد. بنیان‌گذار جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری در این باره همواره موضع خود را اعلام نموده و انتقادات مثبت را امری سازنده و در مسیر رشد و پیشرفت دانسته‌اند. اما انتقاد نباید به معنای همراهی با دشمن در مسیر ترویج یاس و ناامیدی در جامعه باشد. انتقاد سازنده نقاط ضعف و قوت را در کنار هم می‌بیند و راهکار جهت وضعیت بهتر و رفع مشکلات ارائه می‌دهد. امام خمینی با تفکیک انتقاد از توطئه و همراهی با دشمن می‌فرماید: «انتقاد از اموری است که سازنده است... هیچ‌کس جلویش را نمی‌گیرد... لکن یک‌وقت لحن، لحن انتقاد نیست، لحن، لحن تضعیف جمهوری اسلامی است... ما با این لحن مخالفیم؛ توطئه آزاد نیست، انتقاد آزاد است». (بیانات‌ حضرت‌ امام، ۲/۳/۱۳۶۲) بنابراین بیش از همه اصحاب رسانه باید مراقب این مسئله باشند که با انتقادات غیرسازنده، تخریبی و غیرمنصفانه خود، در مسیر دشمن حرکت نکنند و بذر یاس و ناامیدی در جامعه نکارند.
حجت‌الاسلام ملک‌زاده تصریح کرد: در جامعه اسلامی، سختی‌ها و مشکلات هرگز نباید باعث یاس و ناامیدی گردد. قرآن کریم می‌فرماید همانا ما انسان را در رنج و زحمت آفریدیم «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فی‏ کَبَدٍ»(بلد، ۴). به تعبیر حضرت على علیه‌السلام: دنیا خانه‌اى است که با سختى‌ها عجین شده است؛ «الدنیا دار بالبلاء محفوفة» (نهج‌البلاغه، خطبه ۲۲۶) اما در همین آیات و روایات بارها از امید صحبت شده است.
وی ادامه داد: منابع دینی به انسان اجازه نمی‌دهد به دلیل مشکلات و سختی‌های زندگی امیدواری خود را از دست بدهد. قرآن می‌فرماید زندگی با سختی و آسانی عجین شده است «إِنَّ مَعَ ٱلۡعُسۡرِ یُسۡرٗا»؛ (شرح: ۵-۶) «به‌طورقطع همراه با هر دشوارى، آسانى است». این تأکیدات بزرگ‌ترین امید برای انسان مؤمن است که در برابر سختی‌ها و مشکلات زندگی تسلیم نشود و به آینده بهتر امیدوار باشد. در اوائل اسلام مسلمین در اوج فقر و سختى به سر می‌بردند و در اثر همین فقر و مشکلات اقتصادی مشرکین آن‌ها را مورد سرزنش و ملامت قرار می‌دادند و تلاش می‌کردند مقاومت مسلمانان را بشکنند که آیه نازل شد و به مؤمنان بشارت داد و آنان را امیدوار ساخت. از دیدگاه قرآن ناامیدی نشانه کفر به خداست و ازاین‌رو می‌فرماید: «وَلَا تَیْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ ۖ إِنَّهُ لَا یَیْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْکَافِرُونَ»(یوسف: ۸۷) «از رحمت خدا نومید مباشید که هرگز جز کافران هیچ‌کس از رحمت خدا نومید نیست.» امیرالمؤمنین نیز فرموده‌اند: «بزرگ‌ترین بلا، ناامیدی است».
امید به آینده به ما انگیزه می‌دهد
این کارشناس سیاسی تأکید کرد: از دیدگاه روان‌شناسان، امید به آینده به ما انگیزه می‌دهد که از افکار منفی فاصله گرفته و کارهای مثبت بیشتری انجام دهیم و به نتایج مثبت دست یابیم. تنها بااحساس امیدواری است که می‌توان برای رفع مشکلات برنامه‌ریزی کرد و بر چالش‌ها غلبه نمود. بدیهی است این امید یک امید واهی نیست؛ بلکه کاملاً واقعی و حقیقی است. زیرا تجارب متعدد نتایج مثبت آن را نشان داده است.
امید به آینده، بهترین فرصت برای تغییروتحول و رشد و تکامل است
وی گفت: امید زمانی واقعی است که تهدید‌های واقعی موجود را در نظر می‌گیرد و تلاش می‌کند بهترین راه برای عبور از میان آنها را پیدا کند. امید به آینده، بهترین فرصت برای تغییروتحول و رشد و تکامل است. در جامعه اسلامی «ایمان» و «انتظار» که اجزای اصلی «امید» هستند باعث می‌شود عینک بدبینی را کنار بگذاریم؛ نقاط ضعف را بیش از حد بزرگ نکنیم؛ بلکه آنها را در کنار نقاط قوت ببینیم.
حجت‌الاسلام ملک‌زاده خاطرنشان کرد: امسال ماه مبارک رمضان ماه بهار قرآن با بهار طبیعت قرین گردیده است. تمسک به قرآن، امید به آینده را افزایش می‌دهد. قرآن، ذکر و منبع بشارت برای مؤمنان و صالحان است و ذکر موجب زنده شدن قلب و امید به آینده می‌شود. همه باید امیدوارانه از این فرصت در تحقق شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» بهره کافی را ببریم.


انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/48104
اخبار مرتبط

نظرات شما