درخواست بسیج دانشجویی امیرکبیر از وزیر راه برای راه‌­اندازی سامانه املاک و اسکان

بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر در نامه‌ای از وزیر راه و شهرسازی خواست با عزمی جدی برای راه‌­اندازی سامانه املاک و اسکان داشته باشد تا امکان اجرایی کردن مالیات بر خانه­‌های خالی فراهم شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر در نامه‌ای از محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی خواست تا عزمی جدی برای راه‌­اندازی سامانه املاک و اسکان به ­خرج­ دهید تا امکان اجرایی کردن مالیات بر خانه­‌های خالی فراهم شده و با این کار، گره‌ای از مشکلات مردم کشورمان باز شود.

متن نامه به شرح زیر است:

«  جناب آقای محمد اسلامی

 وزیر محترم راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم

بیش از یک سال است که قیمت مسکن روندی نجومی داشته، به طوری که قیمت مسکن در برخی مناطق تهران بیش از دوبرابر شده­است. صاحب­خانه­ها به بهانه افزایش قیمت مسکن، به اجاره­بها افزوده­اند و اجاره­نشین­ها مجبورند یا زیر بار این اجاره­های سنگین بروند یا به مناطق اقماری و حاشیه­ای مهاجرت کنند. این در حالی است که حدود 2,500,000 خانه خالی در کشور وجود دارد و کارشناسان معتقدند با عرضه این خانه­های خالی، قیمت مسکن به پنجاه درصد کاهش می‌­یابد.

در بعضی از کشورها، برای جلوگیری از احتکار و خالی نگه داشتن مسکن، بر روی خانه­های خالی مالیات­های سنگین وضع می­کنند. در کشور ما نیزمالیات بر خانه­های خالی به عنوان بخشی از لایحه اصلاح قانون مالیات­های مستقیم در سال 1394 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

بر این اساس مقرر شد واحدهای مسکونی واقع در شهرهای با جمعیت بیش از یکصدهزار نفر که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان، خالی شناسایی می­شوند، از سال دوم به بعد، مشمول مالیات بر اجاره شوند.

طبق تبصره 7 این ماده، وزارت راه و شهرسازی شش ماه فرصت داشت تا این سامانه ملی املاک و اسکان را راه­اندازی کند. یعنی باید تا بهمن سال 94 این سامانه راه­اندازی می­شد. هم اکنون 4 سال از تصویب این ماده گذشته و هنوز سامانه املاک و اسکان راه­اندازی نشده­است. بدیهی است تا زمانی که این سامانه راه­اندازی نشود، امکان اجرایی کردن مالیات بر خانه­های خالی وجود نخواهد­داشت.

در طی این سال­ها همواره وزارت راه و شهرسازی در پی پاس­کاری وظیفه راه­اندازی سامانه املاک و اسکان به سازمان امور مالیاتی یا سازمان ملی زمین و مسکن یا شهرداری و غیره بوده­است. آتش این پاس­کاری­ها هم تنها و تنها دامن مردم را گرفته­است.

مسئولین وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که چرا سامانه املاک و اسکان تا به الان راه­‌اندازی نشده پاسخ­ های متعددی داده‌­اند. یکی از رایج­ترین پاسخ ­ها این است که تمام اطلاعات در وزارت راه و شهرسازی وجود ندارد، چرا که اطلاعاتی که این سامانه نیاز دارد، اطلاعات فرادولتی است و تمام بخش‌های دولتی، خصوصی، عمومی و حتی قوه قضائیه نیز باید اطلاعات خود را وارد این سامانه کنند.

در سخت بودن جمع آوری این اطلاعات شکی نیست اما باید این را در نظر گرفت که 4 سال هم زمان کمی نیست. به خصوص که در قانون تنها 6 ماه برای آماده­سازی این سامانه تخمین زده شده­است. در نتیجه به نظر می رسد دلیل اصلی این تعویق، نبود عزم برای راه­اندازی این سامانه و اجرایی کردن مالیات از مسکن خالی در وزارت راه و شهرسازی بوده­است.

لذا از شما وزیر محترم خواستاریم تا عزمی جدی برای راه‌­اندازی سامانه املاک و اسکان به ­خرج­ دهید تا امکان اجرایی کردن مالیات بر خانه­ های خالی فراهم شده و با این کار، گره ای از مشکلات مردم کشورمان باز شود.

با آرزوی توفیقات روزافزون در مسیر خدمت به ایران اسلامی»

انتهای پیام/




انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/10862
اخبار مرتبط

نظرات شما