قم فردا گزارش می دهد؛

حامیان دیروز، مدعیان امروز + سند

رسانه‌های ملی و استانی قم در حالی این روزها مقام مدعی‌العموم گرفته‌اند که در سال‌های گذشته در به وجود آمدن شرایط موجود نقش بی‌چون و چرایی داشتند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  حسن روحانی امروز در حالی تمامی طرفداران خودش را هم در بین جریان‌های سیاسی و هم در بین مردم ازدست‌داده است که پیش‌ازاین بارها بسیاری از کارشناسان سیاسی این هشدار را به وی داده بودند.

درواقع حسن روحانی تمام تخم‌مرغ‌های خودش را در سبد سیاست خارجی گذاشت و از همین نقطه نیز ضربه خورد، آن‌هم در مسیر سیاست ورزی خود به کشوری اعتماد کرد که در طول تاریخ یکی از بدعهدی‌ترین کشورهای تاریخ بوده است.

ایالات‌متحده آمریکا همواره در مسیر سیاست‌های سلطه گرایانه خود حرکت کرده و هرزمانی که مصالح کشورش اقتضاء کرده اقدام به بستن قرارداد کرده و هرزمانی که دیگر به نفع منافعش نبوده از این قراردادها خارج‌شده است.

این‌گونه اقدامات این کشور در طی دهه‌های اخیر بارها تکرار شده است که شاید بارزترین آن برجام بوده است هر چند که این کشور در طی دو سال اخیر از قرارداد اقلیمی پاریس و همچنین پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد با روسیه نیز خارج شد.

برجام و فضاسازی رسانه‌ای

در این میان باید به این مهم هم اشاره کرد که حسن روحانی برای فضاسازی و آماده‌سازی مردم برای امضای و نهایی کردن برجام نیاز به رسانه داشت که این موضوع به‌خوبی از سوی نشریات و رسانه‌های دولتی و اصلاح‌طلب چه در تهران و چه در مراکز استان به‌خوبی انجام شد.

درواقع این رسانه‌ها از همان آغاز انتخابات ریاست جمهوری در سال 92 با محوریت قرار دادن سیاست خارجی به دنبال جلب رضایت‌مندی مردم برای رأی دادن به روحانی بودند و در ادامه نیز برای پیشبرد سیاست‌های خارجی دولت بابیان کردن موضوعاتی چون رفع تحریم و.. افکار عمومی را با خود همراه ساختند.

در استان قم نیز روزنامه‌های استانی و ملی در این زمینه سنگ تمام گذاشتند و از هر فرصتی برای حمایت از دولت فروگذار نبودند.

به‌عنوان‌مثال روزنامه 19 دی در روز 27 دیماه 94 با تیتر" پیروزی تدبیر بر تحریم" به استقبال اجرای برجام رفت البته این پایان کار بود چراکه این رسانه پیش‌ازاین بارها با عناوین مختلف به استقبال اجرایی شدن برجام رفته بود و درواقع با شگرد رسانه‌ای خود یک انتظاری را در جامعه ایجاد کرده بود.


به‌عنوان‌مثال در تاریخ 23 دی‌ماه همان سال با تیتر" اجرای برجام نزدیک است" به‌نوعی یک انتظار را در بین افکار عمومی ایجاد کرده بود.



25 آذرماه همان سال نیز با تیتر به این مضمون که پی ام دی به تاریخ پیوست از ثمربخش بودن مذاکرات با ایالات‌متحده آمریکا خبر داده بود.


روزنامه ایمان دیگر روزنامه‌ای استانی بود که بیشترین حمایت‌ها را از حسن روحانی و سیاست‌های وی داشت به‌طوری‌که 27 دی‌ماه در صفحه اول خود با تیتر" فصل جدید با طعم ظریف" به استقبال برجام رفت.

همین روزنامه در خبر دیگری به نقل از علی لاریجانی نوشت که بعدازاین زندگی مردم راحت می‌شود، اتفاقی که هیچ‌گاه رخ نداد و شاید در این سال‌ها بسیار بدتر نیز شد.


روزنامه شاخه سبز دیگر روزنامه‌ای است که در طی این سال‌ها به حمایت بی‌چون چرا از دولت مشغول بود و از هر روزنه‌ای برای حمایت از این دولت بهره برد.

در این میان باوجود شکست این سیاست‌ها این سؤال در ذهن‌ها ایجاد می‌شود که چرا این رسانه‌ها بی‌چون‌وچرا از این سیاست‌ها حمایت کردند و این وضعیت را برای مردم ایجاد کردند.

رسانه‌هایی که در انتخابات سال 96 حضور آیت‌الله رئیسی بر مسند ریاست جمهوری را عاملی برای رشد نرخ دلار در بازار و رسیدن آن به 5 هزار تومان عنوان می‌کردند، نامزد موردحمایتشان آن را به 19 هزار تومان نیز رساند.
درواقع این رسانه‌ها باید در برابر مردم پاسخگو باشند و جواب آن‌ها را بدهند که در کمال تعجب نه‌تنها این کار انجام نمی‌شود بلکه در برخی موارد این رسانه‌ها طلب کار نیز می‌شوند و در مقام اپوزیسیون وارد می‌شوند.

انتهای پیام/110
http://qomefarda.ir/14265
اخبار مرتبط

نظرات شما