خدمات‌رسانی گروه‌های جهادی برای مبارزه با کرونا/ کنترل ورود و خروج مسافران به گیلان جدی گرفته شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، محمدصادق جعفری دانشجوی جهادب و دبیر مطالبه‌گری مرکز هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در نشست بررسی فعالیت‌های گروه های جهادی در استان گیلان؛ با اشاره به شیوع ویروس کرونا در استان گیلان گفت: در ابتدا تعداد کمی از مردم گیلان به این ویروس مبتلا شدند ولی در مدت کوتاه آمار مبتلایان به این ویروس افزایش پیدا کرد و در یکی دو روز گذشته هم علیرغم اینکه گفته شد وضعیت بهتر شده ولی شاهد افزایش مراجعان به مراکز درمانی هستیم.

وی ورود مسافران به گیلان و راه افتادن بازارهای نوروزی را دلیل عمده افزایش آمار مبتلایان به کرونا در این استان دانست و ادامه داد: با این حال ما می‌بینیم وضعیت کنترل ورود و خروج مسافران جدی گرفته نمی شود این در حالی است که خیلی‌ها هم دلیل ورود این ویروس به استان را هم همین مسافران می دانند.

این فعال دانشجویی اظهار داشت: علی‌رغم اینکه گفته می شود وضعیت ورود و خروج مسافران به گیلان کنترل می شود ولی در عمل می‌‌بینیم که این موضوع جدی گرفته نشده است.

وی یادآور شد: عدم کنترل ورود و خروج مسافران چیزی جز بی تدبیری نیست، همین الان هم برخی از مسئولان به شدت نگران این بودند که با توجه به عدم کنترل ورود مسافران به شهر موج دوم شیوع این ویروس در تعطیلات نوروز را شاهد باشیم.

این دانشجوی جهادی تاکید کرد: متاسفانه مسافران همانگونه که می‌توانند ویروس را به گیلان بیاورند، این ویروس را از گیلان هم به سایر نقاط کشور منتقل می‌کنند و اگر این اتفاق رخ دهد، واقعا یک فاجعه ایجاد خواهد شد.

جعفری ادامه داد: ما وضعیت خوبی را در استان نمی‌بینیم و همین روزها هم می بنیم که مسافران در حال ورود به شهر هستند.

وی با بیان اینکه مراکز درمانی هم همین الان که می گویند کنترل ویروس به شرایط خوبی رسیده، ظرفیت پذیرش بیماران را ندارند. بحث بهداشت و درمان و مراکز درمانی در گیلان قبل از این ماجرا هم مشکلاتی را داشت و در برخی موارد محتاج استان های دیگر در مسائل پزشکی بود.

وی افزود: در چنین شرایطی ما دیدیم که در ابتدا فردی به عنوان نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت فعالیت داشت که خیلی به مسائل آشنا نبود و برای همین هم عزل شد. چرا در چنین شرایطی باید یک فرد غیربومی که آشنا به منطقه نیست در چنین سمتی انتخاب شود؟

جعفری تصریح: سپاه قرار بود یک بیمارستان صحرایی تاسیس کند ولی فرد که آقای شادنوش نام داشت، با این موضوع مخالفت کرد و می‌گفت نیازی به این کار نیست.

دبیر مطالبه‌گری مرکز هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد تاکید کرد: الان هم وضعیت بیمارستانها و مراکز درمانی در گیلان خیلی خوب نیست و اگر نیروهای پای کار جهادی و خیر نبودند معلوم نبود چه بر سر مردم می آید. ما پرستار داشتیم که به دلیل کمبود تجهیزات پزشکی، گان خود را می شست و مجددا استفاده می کرد.

وی تصریح کرد: همه این موارد و تصمیماتی که از سوی برخی مسئولان دولتی گرفته می شود این نگرانی را ایجاد می کند که موج دوم انتشار این ویروس شدیدتر ایجاد شود و باید تدابیربهتری صورت بگیرد.

جعفری با اشاره به فعالیت نیروهای جهادی گیلان هم خاطرنشان کرد: متاسفانه ناکارآمدی برخی مسئولان را نیروهای جهادی می کشند و البته هیچ منتی هم نیست و نیروهای جهادی خدمت به مردم را وظیفه خود می دانند.

دبیر مطالبه‌گری مرکز هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: بعد از اینکه این مشکل در کشور ایجاد شد متاسفانه با ناکارآمدی برخی مسئولان شاهد احتکار ماسک، موادضدعفونی کننده و برخی اقلام مورد نیاز مراکز درمانی و مردم بودیم برای همین نیروهای جهادی پای کار آمدند. نیروهای بسیج دانشجویی با برنامه ریزی تولید ماسک، گان، مواد ضدعفونی کننده و برخی اقلام دیگر را آغاز کردند.

وی با اشاره به کمبود نیرو در مرکز درمانی تاکید کرد: بعد از مشکلاتی که در این رابطه بوجود آمد، حتی ما می بینیم که نیروهای جهادی در بیمارستانها حاضر می شوند و کارهای خدماتی را انجام می دهند. این انتقاد هم وجود دارند از برخی مسئولان، که چرا تدبیر درستی دیده نشده است و در چنین شرایطی دقیقا کجا هستند!

دبیر مطالبه‌گری مرکز هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: امروز دوستان ما در گروه های جهادی در زمینه های مختلف پای کار هستند، از ضدعفونی خیابانها و معابر شهر گرفته تا تولید ماسک و لوازم پزشکی و تا جایی که بنده خبر دارم بیش از 150 گروه جهادی هم اکنون در گیلان فعال هستند.

وی افزود: نیروهای جهادی بسیج دانشجویی هم امروز ظرفیت تولید روزانه بیش از 2500 تا 3000 هزار ماسک در استان را دارند و جدای از بسیج دانشجویی استان شاهد این بودیم دوستان بسیج دانشجویی از استان های دیگر هم پای کار آمدند و دارند به ما کمک می کنند.

جعفری درباره ساخت دستگاه تولید ماسک توسط دانشجویان جهادی و بسیجی و تهیه اقلام غذایی مردم توسط پیک های جهادی هم گفت: یکی از برنامه های این بود که در ابتدا کاری کنیم که پای مردم به بیمارستانها باز نشود و برای همین هم لازم بود تا رفت و آمدها کمتر شود و در این زمینه بسیاری از گروه های جهادی با برنامه ریزی هایی که انجام دادند، حتی نان مورد نیاز مردم را هم تهیه می کنند و به صورت کاملا بهداشتی به آنها می رسانند تا مردم از منزل کمتر خارج شوند.

دبیر مطالبه‌گری مرکز هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه تاکید کرد: یکی از نیازهای مردم به ماسک بهداشتی بود و دانشجویان دستگاهی تولید کردند که در هر ساعت بیش از 1200 ماسک بدون دخالت دست تولید می کند.

جعفری درباره نیازهای گروه های جهادی استان گیلان هم گفت: خوشبختانه امروز نیروی پای کار به تعداد کافی در صحنه حضور دارد ولی مشکلی که ما داریم این است که افزایش قیمت و کمبود مواد اولیه، برای تولید اقلام بهداشتی، کار را مقداری برای نیروهای جهادی سخت کرده است و اگر این لوازم که برای تولید اقلام مورد نیاز پزشکان و کادر درمانی و مردم است از سوی مردم و دوستان ما در استان های دیگر تامین شود کمک بزرگی شده است.

دبیر مطالبه‌گری مرکز هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی درباره فعالیت خوب دانشجویان بسیجی در دانشگاه آزاد هم گفت: خوشبختانه دوستان ما در بسیج دانشگاه خیلی خوب با هم مرتبط شدند و به صورت شبکه ای اقدامات خوبی را هم انجام می دهند.

جعفری گفت: تاکید ما این است که اگر مردم کار ضروری ندارند از خانه بیرون نیایند و اگر این کار انجام شود خیلی از مشکلات حل خواهد شد و روند کاهشی را در مراجعه به مراکز درمانی خواهیم داشت، برای همین سعی داریم در این رابطه مردم را اغنا کنیم و دوستان ما در بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد خیلی خوب دارند روی این موضوع کار می کنند.

دبیر مطالبه‌گری مرکز هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: شیوع این بیماری در استان بسیار بالاست و اگر می گوییم مردم از خانه بیرون نیایند و هموطنان استانهای دیگر هم فعلا به گیلان مسافرت نکنند برای این است که مردم استان با مشکل بیشتری مواجه نشوند و از طرفی هم ویروس به سایر نقاط کشور منتقل نشود.

وی درباره وضعیت روستاهای گیلان هم بیان کرد: متاسفانه وضعیت روستاهای گیلان خیلی خوب نیست. در برخی روستاها موادضدعفونی کننده نزدیک به 12 روز است پیدا نمی شود. با این حال دوستان جهادی تلاش دارند تا جایی که می توانند به مردم روستاها هم خدمات رسانی کنند.

جعفری تاکید کرد: بسیاری از روستاهای گیلان از مراکز درمانی مناسب محروم هستند و اگر به نکات بهداشتی رعایت نشود و مردم از سفر به روستاها پرهیز نکنند با مشکلات بسیاری در روستاها مواجه خواهیم شد. البته اکنون هم وضعیت خوبی در روستاها نداریم و آنچنان که در شان مردم باشد به آنها رسیدگی نمی شود.

دبیر مطالبه‌گری مرکز هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی درباره آمار فوتی ها هم خاطرنشان کرد: آماری که از فوتی ها در گیلان منتشر می شود مربوط به آنهایی است که تست کرونا داده اند و این تست هم مثبت اعلام شده، ولی ما افرادی را هم داریم که فوت کرده اند و مشکوک به کرونا بوده اند، ولی چون به دلیل نبود تجهیزات تست کرونا از آنها گرفته نشده است در آمارها نمی آیند.




انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/17488
اخبار مرتبط

نظرات شما