سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا:

هدف غربی ها در ترکیه، تجزیه و اشغال است/باید وحدت بین کشورهای اسلامی بیشتر شود

سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا با اشاره به اینکه باید به دنبال افزایش وحدت در بین کشورهای اسلامی باشیم، گفت: هدف غربی ها در ترکیه، تجزیه و اشغال است.

 محمدحسن قدیری ابیانه، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا با اشاره به سخنان اخیر اردوغان در خصوص آذربایجان، اظهار داشت: غربی ها توانسته اند آقای اردوغان را فریب دهند و طمع گسترش ارضی کشور را در دل او ایجاد کنند.
وی ادامه داد: ترکیه در این شرایط از نظر اقتصادی رشد خوبی داشته که این رشد نباید ادامه داشته باشد به همین دلیل چنین مسئله را برای او ایجاد کردند.
این کارشناس مسائل سیاسی و بین المللی با اشاره به اینکه شعار رژیم صهیونیستی که در پرچم این کشور هم وجود دارد شعار نیل تا فرات است، گفت: هدف اسرائیل که مورد حمایت اروپا و آمریکا است در حقیقت تجزیه ترکیه و اشغال بخش هایی از آن توسط صهیونیست ها می باشد.
وی اضافه کرد: از طرف دیگر اردوغان و حتی دولت های غربی بخاطر اینکه بخش استانبول ترکیه از نظر سرزمینی در قسمت اروپا قرار دارد تلاش کرده اند که به اتحادیه اروپا بپیوندند در حالی که این اتحادیه هرگز ترکیه را با این جمعیت مسلمان پذیریش نخواهد کرد و این یک غفلت استراتژیکی است که ترکیه انجام داده و در این مسئله دچار توهم شده است.
قدیری ابیانه تاکید کرد: اتحادیه اروپا زمانی ترکیه را در جمع خود می پذیرد که ترکیه تجزیه شود و بخش هایی که در قسمت اروپا قرار دارد جدا و در آن مسلمانی وجود نداشته باشد.
وی با اشاره به اینکه اروپایی ها در ترکیه به دنبال تجزیه هستند، گفت: بر همین اساس این توهم را در ترکیه ایجاد کرده اند که می تواند با الحاق سرزمین های ترک زبان مورد حمایت غرب قرار بگیرد.
سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا خاطرنشان کرد:  این یکی از اهدف اصلی ترکیه برای دخالت در عراق و سوریه و اخیرا هم در آذربایجان است و قطعا هم در آینده طمعی نسبت به مناطق آذری نشین کشورمان خواهد داشت که هنوز این موضوع را مخفی نگه داشته است.
وی ابرازداشت: ترکیه امروز با تمام کشورهای همسایه خود دچار مشکل است، تنها کشوری که با او مشکل نداشته ایران است که با سخنرانی اخیر اردوغان ماهیت او روشن شد.
قدیری ابیانه با اشاره به اینکه آذربایجان قلب ایران است، بیان داشت: در ایران با این وسعت ، همه برابر هستند و هر کسی از هر قومی و هر شهری در ایران می تواند در هرمسئولیت و سمتی قرار بگیرد. اصولا قومیت گرایی نشان جاهلیت است البته قوم دوستی نشان حب وطن است.
وی عنوان داشت: ما باید در مسیری حرکت کنیم که در بین کشورهای اسلامی به وحدت و همکاری در ابعاد مختلف برسیم. کشورهای حاضر در اتحادیه با توجه به این که با یکدیگر جنگ کردن و تفاوت های مذهبی، زبانی و... بسیاری داشتند اما در جهت ایجاد اتحادیه اروپا قدم برداشتند و اقدامات خاصی در این راستا انجام دادند.
این کارشناس سیاسی افزود: خوب است ما هم از این تجربه استفاده کنیم و در راستای چنین همکاری بین کشورهای اسلامی قدم برداریم.
وی اضافه کرد: اردوغان با این توهمی که تحریک شده است که می تواند در مسیر گسترش سرزمینی و سلطه بر دیگران قدم بردارد دچار اشتباه بزرگی است که نه تنها به این موضوع نمی رسد بلکه بر ترکیه لطمه بزرگی وارد خواهد کرد.
قدیری ابیانه با اشاره به اینکه مردم ایران یکپارچه نسبت به این مسئله حساسیت نشان دادند ، گفت: ترکیه تنها با ایران در بین همسایگان روابط خوبی دارد که با این نوع رفتارها این مسئله را به خطر انداخت.
وی تاکید کرد: رسانه ها، مردم، آذری زبانان عکس العمل خوبی در خصوص این موضوع نشان دادند و به اردوغان گفتند که این تو بمیری از اون توبیمری ها نیست و ایران ، عراق و سوریه و یونان نیست.



انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/22604
اخبار مرتبط

نظرات شما