بایدن، چهل و ششمین رئیس جمهور آمریکا شد

در ادامه روند نهایی‌شدن نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، از ساعاتی پیش اعلام آرای مجمع برگزینندگان ایالتها آغاز شد و درنهایت با پیروزی جو بایدن، به اتمام رسید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اگرچه از هفته‌های پیش مشخص شده، اما روز دوشنبه و با تشکیل جلسه‌های هیئت‌های «الکترال» این کشور یک قدم دیگر به اعلام رسمی نتیجه کلی انتخابات نزدیک‌تر می‌شود.

۵۳۸ رای الکترال در سراسر آمریکا و در ایالت‌های مختلف وجود دارد که باید نظر خود را درباره رئیس جمهور آتی مشخص کنند. آرای الکترال باید تا ۲۳ دسامبر وارد واشنگتن شوند تا در جلسه مشترک مجلس و سنا در ۶ ژانویه به صورت رسمی شمارش شوند.

هرچند که دونالد ترامپ بارها بر وقوع تقلبی بی‌نظیر در این دور از انتخابات آمریکا گفته، اما همه شکایت‌های ستاد انتخاباتی او در ایالت‌های مختلف بدون نتیجه بوده است .

بر اساس نظام انتخاباتی آمریکا، رئیس‌جمهور این کشور با رای مستقیم مردم انتخاب نمی‌شود، مردم آمریکا در فرآیند رای‌گیری ۵۳۸ نفر به نام الکترال کالج (Electoral college) یا «مجمع برگزینندگان» را انتخاب کنند.

هر ایالت با توجه به شاخص‌های مختلف از جمله جمعیت، تعداد الکترال (فرد برگزیننده) مشخصی دارد و هر نامزدی که در یک ایالت بتواند اکثریت آرای مردمی را کسب کند، تمام آرای الکترال آن ایالت را از آن خود می‌کند.

بر این اساس، هر یک از ایالت‌ها به تدریج آرای الکترال خود را اعلام و رسانه‌ای می‌کنند.

به گفته واشنگتن پست، ایالات ورمونت و نیوهمپشایر در مجموع ۷ رأی الکترال خود را به جو بایدن و معاونش، کامالا هریس دادند. همچنین ایالات تنسی و اوکلاهاما آمریکا هم ۱۸ رأی الکترال خود را به نفع دونالد ترامپ و معاونش مایک پنس به صندوق آرا انداخته‌اند.


ایالات میسیسیپی، ایندیانا، آیووا، کارولینای جنوبی و آرکانزاس در مجموع ۳۲ رأی الکترال خود را به دونالد ترامپ و معاونش مایک پنس دادند. در ایلینویز و نوادا نیز ۲۶ رأی الکترال به جو بایدن و معاونش، کامالا هریس اختصاص یافت.


۱۶ عضو کالج الکترال ایالت جورجیا، ۱۱ عضو کالج الکترال ایالت آریزونا و ۳ عضو کالج الکترال ایالت دلاور آرای خود را به نفع جو بایدن و معاونش اعلام کردند.
 
در ادامه ۲۰ عضو کالج الکترال ایالت پنسیلوانیا، ۴ عضو کالج الکترال ایالت رودآیلند، ۱۳ عضو کالج الکترال ایالت ویرجینیا و ۲۹ عضو کالج الکترال ایالت نیویورک آرای خود را به نفع جو بایدن و معاونش اعلام کردند.
 
۶ عضو کالج الکترال ایالت آیووا، ۱۸ عضو کالج الکترال ایالت اوهایو، ۸ عضو کالج الکترال ایالت کنتاکی و ۱۵ عضو کالج الکترال ایالت کارولینای شمالی آرای خود را به دونالد ترامپ دادند.

۳ عضو کالج الکترال ایالت وایومینگ و ۳ عضو کالج الکترال ایالت آلاسکا آرای خود را به نفع دونالد ترامپ اعلام کردند.

۳ عضو کالج الکترال در ایالت مین آرای خود را به نفع جو بایدن اعلام کردند و یک عضو الکترال رای خود را به نفع دونالد ترامپ اعلام کرد.

۴ عضو کالج الکترال در ایالت نبراسکا آرای خود را به نفع جو بایدن اعلام کردند و یک عضو الکترال رای خود را به نفع دونالد ترامپ اعلام کرد.

۱۲ عضو کالج الکترال ایالت واشنگتن آرای خود را به نفع جو بایدن اعلام کردند.

۳۸ عضو کالج الکترال ایالت تگزاس آراء خود را به نفع دونالد ترامپ اعلام کردند.

۱۰ عضو کالج الکترال ایالت میسوری آراء خود را به نفع دونالد ترامپ اعلام کردند.

۱۱ عضو کالج الکترال ایالت ماساچوست آرای خود را به نفع جو بایدن اعلام کردند.

۳ عضو کالج الکترال ایالت مونتانا آرای خود را به نفع دونالد ترامپ اعلام کردند.

۱۶ عضو کالج الکترال ایالت میشیگان که یکی از ایالت‌های کلیدی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا محسوب می شود،  آرای خود را به نفع جو بایدن و معاونش اعلام کردند.

۵۵ عضو کالج الکترال ایالت کالیفرنیا آرای خود را به نفع جو بایدن اعلام کردند.

۴ گزیننده (الکتور) ایالت هاوایی نیز به بایدن رأی دادند تا شمارش آراء الکترال وی به ۳۰۶ رأی برسد.

و در نهایت و با توجه به کسب ۳۰۶ رای اعضای الکترال توسط جو بایدن، وی به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهور آمریکا وارد کاخ سفید خواهد شد.

دونالد ترامپ نیز توانست ۲۳۲ رأی الکترال را از آن خود کند که می توان گفت، این میزان همان آرا تعهدشده در پی رأی‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری در روز سوم نوامبر است.




انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/22611
اخبار مرتبط

نظرات شما