زاکانی: کابینه دولت سیزدهم براساس شایسته‌سالاری تشکیل شود

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بابیان این‌که شایسته‌سالاری میدان‌دار اصلی تشکیل کابینه دولت سیزدهم باشد گفت: رئیس‌جمهور منتخب نیز بارها بر تشکیل کابینه بر محور شایستگان تاکید داشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، علی رضا زاکانی روز جمعه در سخنرانی بعد از خطبه های نماز جمعه در مصلی قدس قم، افزود: در دولت جدید نباید اجازه دهیم که سهم‌خواهان، میدان‌دار تشکیل کابینه شوند و شایستگان مورد حمایت عموم مردم را باید بر مسند قدرت بنشانیم.

به گفته وی، با شایسته سالاری و فرصت دادن به مردم امکان همراهی مردم در تحولات بعدی فراهم می شود و به همین منظور باید رفع مشکلات اقتصادی به عنوان فوریت اول در دولت جدید عملیاتی شود تا مردم تفاوت و تغییر را لمس کنند.

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی گفت: مبارزه بی امان با تبعیض و فساد به عنوان دو منشاء اصلی فقر و فلاکت در ایران، اولویت های مهم دولت سیزدهم برای زنده نگه داشتن امید در بین مردم و حفظ آنها در تحولات بعدی جامعه ایرانی خواهد بود.

زاکانی تاکید کرد: رییس جمهور منتخب بارها در جلساتی که تشکیل شده بر بازتوزیع ثرورت در کشور تاکید داشته و معتقد است ثروت موجود در کشور ناعادلانه توزیع شده و به افزایش فقر و فلاکت در بین اقشار نابرخودار از امکانات ویژه منجر می شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هم اکنون ثروت موجود در ایران بصورت نابرابری در بین عده ای از افراد توزیع می شود بخش بزرگی از مردم سهمی از بیت المال نمی برند؛ در دولت منتخب باید بازتوزیع ثروت اصلاح شود تا مردم در یک بازه زمانی کوتاه تغییرات را احساس کنند تا برای همراهی با دولت در تحولات بعدی امیدوار گردند.

به گفته زاکانی، اولویت اصلی در دولت سیزدهم مبارزه سریع با فساد و تبعیض خواهد بود و قوه قضاییه باید طبق اصل ۴۹ قانون اساسی اموال و ثروت برباد رفته مردم توسط رانت خواران و ویژه خواران را از حلقوم آنها بیرون آورده و به صاحبان اصلی آن بازگرداند.

وی خاطرنشان کرد: برداشته شدن موانع تولید و اشتغال گام مهمی است که با تشکیل دولت مکتبی سیزدهم در کشور عملیاتی خواهد شد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: مسئولان در دوره جدید باید از اتاق های در بسته خود خارج شوند و اصل نظارت مردم بر خود را بپذیرند و خود را در مقام پاسخگویی به جامعه قرار دهند.

وی اظهار داشت: در حوزه امنیت و سیاست خارجی، از وضعیت انفعال در برابر غرب خارج شده و دیپلماسی فعال و حق طلب جمهوری اسلامی بار دیگر پا به عرصه خواهد گذاشت.

به باور زاکانی، رییس جمهور منتخب به عنوان منتخب مردم یک فرد فقر کشیده، دست پاک و آشنا به مشکلات و گرفتاری های مردم است و همین مساله امید را در بین جامعه زنده نگه داشته است.

وی بیان کرد: در طول ۴۲ سال اخیر، انقلاب ۵۷ در عرصه سیاسی خود محدود شده و رسوخ چندانی به عرصه های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی نکرده و عدم رسوخ انقلاب به این سه عرصه، عرصه سیاسی و بقای آن را نیز با چالش روبه رو ساخته است.

رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با روی کارآمدن دولت سیزدهم، در مرحله دولت سازی و جامعه سازی اسلامی قرار داریم و دولت جدید باید با انقلاب در عرصه اقتصادی و نشان دادن کارآمدی نظام درصد رضایتمندی و مشارکت مردم در چهاردهمین دوره انتخابات را بصورت چشمگیری افزایش دهد.

زاکانی عنوان کرد: پیروزی دکتر رییسی در انتخابات آغاز راه است و با تشکیل کابینه سیزدهم فضا برای روی آمدن دولت جوان انقلابی فراهم خواهد شد.

وی ادامه داد: رسانه، فضای مجازی، نظام تعلیم و تربیت، دانشگاه، حوزه، مساجد و سایر نهادهای مهم که از بودجه عمومی تغذیه می کنند باید در خدمت ارتقای شاخص های فرهنگی باشند.

زاکانی با بیان اینکه ایجاد زمینه تشکیل خانواده از اولویت های دولت جدید است، یادآور شد: سال ۸۹، ۹۰۰ هزار واقعه ازدواج در ایران ثبت شده بود که این رقم در سال ۹۹ به ۵۰۰ هزار واقعه رسیده و  نرخ رشد جمعیت در کشور شرایط فاجعه باری را تجربه می کند.

به گفته وی، حدود ۶۰۰ هزار نفر در این بین ۴ تا ۱۰ خودروی سواری دارند و از رانت یارنه ای بیشتری نسبت به افراد بدون خودرو از بیت المال بهره می برند و در دولت جدید باید تکلیف توزیع ناعادلانه یارانه انرژی به مستضعفان روشن شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: ۲.۵ میلیون بیکار اطلاعات خود را در سامانه های مورد نظر ثبت کرده اند در حالی که رقم واقعی بیکاران در ایران بسیار بیشتر از این تعداد است و از این بین نیز تنها ۲۵۰ هزار تن از بیمه بیکاری استفاده می کنند و سایر مردم با بدبختی و گرفتاری کامل به سختی مشغول نفس کشیدن هستند.

زاکانی اظهار داشت: راه آهن جنوب به شمال ایران معطل ۵۰۰ میلیون دلار فاینانس برای رسیدن به مرحله بهره برداری است که طی سالهای گذشته از دستور کار خارج شده است؛ اگر این خط ریلی افتتاح شود ۴۰ درصد تجارت هند با شمال اروپا از طریق خاک ایران انجام می گیرد و سالانه ۳۰ میلیارد دلار درآمد نصیب کشور می شود و آن موقع این سایر کشورها هستند که مجبور خواهند بود امنیت ایران را حفظ کنند.

وی افزود: ایران ۱.۱ درصد جمعیت جهان را داراست اما ۶ درصد ثروت و امکانات طبیعی دنیا که درآمد سرشار بالفعلی در آن نهفته در خاک کشور ما وجود دارد اما با این وجود بخش بزرگی از مردم گرفتار فقر هستند.




انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/27199
اخبار مرتبط

نظرات شما