قم فردا گزارش می دهد؛

کرایه تاکسی در قم همچنان نقدی دریافت می شود

با وجود اظهار مسئولان شهری و تاکسیرانی قم از مجهز شدن ۳هزار تاکسی به دستگاه دریافت الکترونیکی کرایه تاکسی، مشاهدات میدانی نشان می دهد که رانندگان همچنان به دریافت نقدی کرایه تاکسی علاقه بیشتری دارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، مسئله دریافت کرایه اضافی به بهانه نبود پول خورد سال هاست که باعث تنش بین رانندگان و مسافران است و پرداخت الکترونیکی بهترین راه حل برطرف شدن این معضل است.

شهریور سال ۹۸ عباس ذاکریان درباره چرایی تأخیر در اجرایی شدن سامانه طرح بارکد QR در تاکسی‌ها، بیان داشت: به منظور تسهیل پرداخت شهروندان، باید یک کیف پول مشترک بین بن کارت شهرداری و بارکد QR ایجاد گردد تا این موضوع هم باعث جلوگیری از به هدر رفتن منابع و ایجاد کیف پول‌های متعدد گردد و هم باعث شود کاربران بتوانند با اسکن بارکد QR کرایه خود را پرداخت نمایند و ملزم به استفاده از هر دو کارت نباشند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم در ادامه گفت: چنانچه زیرساخت‌های این امر در بخش فناوری اطلاعات شهرداری از جمله تعریف اتاق پایاپای، نحوه واریز و برداشت وجه و سایر موارد نرم افزاری آماده گردد تا پایان شهریورماه می‌توان طرح را به صورت فراگیر در تاکسی‌ها عملیاتی نمود.


همچنین اردیبهشت سال ۹۹ عباس ذاکریان اظهار داشت: زیرساخت پرداخت الکترونیکی تاکسی‌رانی قم آماده شده و این طرح را به صورت آزمایشی در برخی از خطوط تاکسی قم انجام دادیم که موفق بود، و ظرف یک ماه آینده نیز به کل خطوط تاکسی شهر، وَن ها و تاکسی بیسیم تسری خواهیم داد و زیر ساخت پرداخت الکترونیکی از طریق کیو. آر. کد را عملیاتی می‌شود.

اسفند سال گذشته نیز علی نیک از تجهیز سه هزار تاکسی درون‌شهری به پرداخت الکترونیکی کرایه از طریق سیستم “کیو. آر. کد”  خبر داد و اظهار داشت: باوجود مجهز شدن ۸۰ درصد از تاکسی‌های فعال استان قم به سیستم پرداخت الکترونیک، تراکنشی با میزان بسیار پایین اتفاق افتاده است.


نیک سپس به نحو استفاده از این سیستم اشاره کرد و گفت: با دانلود سامانه قمیار و واردکردن گزینه پرداخت الکترونیکی می‌توان به‌راحتی عملیات پرداخت را در هنگام استفاده از تاکسی‌ها  انجام داد.


تا اینکه ابتدای دی ماه سال جاری سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری قم از مجهز شدن  ۳ هزار تاکسی قم  به پرداخت الکترونیکی یا کیو آر کد شده است، در قم بیش از ۵۷۰۰ تاکسی وجود دارد یعنی با توجه به اظهارات مسیولان بیش از نیمی از تاکسی های قم مجهز به پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی هستند.

سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری قم بیان داشت: جهت سهولت پرداخت کرایه، ۳ هزار تاکسی قم مجهز به کیو آر کد است که پشت صندلی‌ها با راهنمایی کامل و دستورالعمل نصب‌شده و رانندگان و مسافران می‌توانند با ثبت کد به‌وسیله تلفن همراه کرایه را به‌راحتی دریافت و پرداخت کنند.


با وجود این اظهارات مسیولان شهری مشاهدات میدانی خبرنگار قم فردا نشان می دهد که هنوز هم اکثر تاکسی ها در قم کرایه نقدی دریافت می کنند و به جرئت می توان گفت از این ۳هزار تاکسی مجهز به سیستم پرداخت الکترونیکی درصد بالایی همچنان دریافت نقدی دارند که یکی از دلایل آن عدم شناخت مسافران و یا عدم تمایل رانندگان برای دریافت الکترونیکی باشد.


از طرفی سیستم تاکسی رانی استان قم فرسوده است در این زمینه سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری قم گفت: با اختصاص ۷۰ سهم برای خرید تاکسی از طرف اتحادیه تاکسیرانی به شهر قم در سال جاری و ثبت‌نام ۳۰ متقاضی به‌صورت آزاد تا پایان سال ۱۰۰ دستگاه تاکسی نو وارد ناوگان تاکسیرانی می‌شود.


سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری قم قیمت بالا و تسهیلات بانکی محدود را عامل استقبال نکردن تاکسی‌داران از نوسازی دانست و ادامه داد: بیش از دو هزار و ۷۰۰ تاکسی فرسوده و یا در معرض فرسودگی در شهر وجود دارند که متأسفانه به علت افزایش قیمت خودرو امکان نوسازی آن وجود ندارد.

نیک تاکید کرد: در سال‌های گذشته نوسازی یک هزار و ۵۰۰ خودرو در سال نیز انجام‌شده بود که با افزایش قیمت خودرو و بسته شدن سایت نوسازی برنامه نوسازی تا مدت‌ها متوقف شد.

لازم به ذکر است در مورد دریافت کرایه‌هایی بالاتر از مصوب اگر شکایتی از سوی شهروندان وجود دارد، می‌توانند با سامانه ارتباط مردمی ۱۳۷ شهرداری در میان بگذارند، ضمن اینکه هرگونه شکایت و پیشنهاد و یا قدردانی از رانندگان نیز با شماره ۳۶۶۲۸۸۰۰ قابل دریافت است

انتهای پیام/۱۷۰
​​​​​



http://qomefarda.ir/30974
اخبار مرتبط

نظرات شما