حضور نیروهای مسلح در مرزهای افغانستان هوشمندانه است

احمد وحیدی گفت: درگیری میان نیروهای ایرانی و طالبان رخ نداده و آن‌چه که رخ داده بر اساس سوءتفاهم بوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، وزیر کشور هم‌چنین گفت: طالبان تصور می‌کند برخی نقاط مرزی باید در اختیارش باشد و اشتباه می‌کند، لذا مرزبانان ما آن‌جا هستند و توجیهشان کردند که اشتباه تصور می‌کنند اما حضور مسلح طالبان باعث‌شده نیروهای ما هم هوشمندانه در‌ مرز حاضر شوند اما درگیری رخ ندهد.

سوم اردیبهشت امسال، مرزبانان نیروی انتظامی کشورمان در مرز دوغارون در نزدیکی گمرک اسلام‌قلعه عملیات جاده سازی نیروهای طالبان را که به اشتباه اقدام کرده بودند متوقف کردند.

حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس‌جمهور ایران در امور افغانستان، در این باره گفت: امروز طالبان اقدام به جاده‌سازی بدون هماهنگی قبلی در محدوده مرز دوغارون و نقض مرز کرد که مرزبانی جمهوری اسلامی ایران مانع شد.

دیروز هم حسن مرتضوی معاون سفارت ایران در کابل با شبیر احمد از مقام‌های نظامی دولت افغانستان دیدار کرد و مقامات حاکمه افغانستان را نسبت به رعایت قوانین بین‌المللی مرزهای دو کشور توجیه کرد.

احمد وحیدی درباره حرکت نیروهای ارتش به سمت مرزهای شرقی کشور، گفت: این موضوع طبیعی است؛ زیرا با توجه به اتفاقات مرزی این حق وجود دارد که از تمامیت ارضی کشور چه به صورت عمدی یا سهوی توسط نیروهای مرزبانی ناجا یا ارتش محافظت شود و از طالبان درخواست داریم که مانع از تکرار چنین اتفاقاتی در مرز مشترک با ایران شود.

گفتنی است، از ۵ سال پیش با دستور ستاد کل نیروهای مسلح، تامین امنیت مرزهای شرق کشور به ارتش سپرده شد و یگان های مختلف این نیرو در این مرزها مستقر شدند. 

همزمان با وقوع این اخبار، ویدئوهایی منتسب به ارتش منتشر و بیان شد که یگان های زرهی در حال حرکت به سوی مرز برای مقابله با طالبان هستند در حالیکه برخی از این فیلم ها مربوط به ارتش ایران نبود. 

انتشار این ویدئو ها درحالی است که نیروی زمینی به صورت شبانه روز در مرزهای شرقی مستقر و در حال گشت زنی در مرزهاست.

وزیر کشور درباره تشکیل سازمان امور مهاجرین نیز گفت: با تشکیل این سازمان می‌توان مهاجرانی که در کشور ما حضور دارند سر و سامان پیدا کرده و افراد مهاجر دارای یک هویت مشخص شوند و انتظار داریم این لایحه در مجلس شورای اسلامی تصویب شده تا مقدمات لازم تشکیل این سازمان فراهم شود.

مجلس یازدهم در همین رابطه و برای حل مشکل مهاجران پیش نویس طرح تاسیس  سازمان ملی مهاجرت در ۳۶ ماده را ارائه کرده است.

در این طرح اقامت اتباع خارجی ۳، ۷، ۱۰ ساله و دائم دیده شده که طی شرایط می‌توانند در ایران اقامت داشته باشند. این موضوع از این جهت مطلوب است که سبب می‌شود، شناسایی روند مهاجرت، کاهش میزان جرم و جنایت اتباع خارجی، استفاده بهینه و درست از نخبگان و نیروی کار مطلوب برای کشور رخ دهد.

ساماندهی مهاجران برای اولین بار در دولت دوازدهم و تصویب  لایحه‌ای از سوی هیئت وزیران مبنی بر تشکیل «سازمان ملی مهاجرت» مطرح شد.



انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/33159
اخبار مرتبط

نظرات شما