معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان قم در میزگرد قم فردا:(۲)

نیازمند تقویت نیروگاه های خورشیدی خانگی در قم هستیم/تولید ۱.۵مگاوات برق در نیروگاه های خورشیدی خانگی قم

معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان قم با اشاره به اینکه توسط کنترهای فهام برق ۱۶مشترک پرمصرف خانگی قطع شد گفت: نیروگاه های خورشیدی خانگی در قم یک مزیت است که باید تقویت شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، سید محمد ارجمندزاده در میزگرد با موضوع بحران کمبود آب و برق و راه حل های پیشرو که در دفتر پایگاه خبری تحلیلی قم فردا برگزار شد با اشاره به قطع برق ارگان های پر مصرف، اظهار داشت: در خصوص ادارات برنامه ریزی که امسال انجام شده است ابتدا تمامی مشترکین ازجمله ادارات، صنایع و کشاورزی توسط کنترهای فهام رصد می شوند و مصرف ساعت به ساعت آنها به روز رسانی می شود. و این ها توسط گروه پایش دائما در حال رصد از طریق نرم افزار مورد نظر هستند و در صورتی که اضافه مصرف داشته باشند طبق دستورالعمل ها تذکر، اخطار و در نهایت قطع خواهد شد.
با کنترهای فهام میزان مصرف مشترکین پایش می شود
وی ادامه داد:در خصوص مشترکین خانگی هم وزارت نیرو برنامه هایی را در نظر گرفته است. سال گذشته برق مشترکین به صورت گسترده قطع و دچار خاموشی می شدند  اما امسال با توجه به برنامه ریز هایی که صورت گرفت دو راهکار پیش بینی شده است.
معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان قم افزود: ابتدا مشترکین خانگی که نسبت به سال گذشته اقدام به کاهش مصرف ومدیریت مصرف می کنند برای هر 1کیلو وات کاهش حدود 5برابر پاداش دریافت می کنند. راهکار دوم برای مشتریکن پر مصرف است که بیش از دوبرابر الگوی مصرف تعیین شده مصرف داشته باشند برای آنها کنتر فهام نصب شده که در صورت مصرف بیش از حد از راه دور کنتر آن ها قطع می شود.
قطع برق 16مشترک خانگی توسط کنترفهام
وی گفت: برخی از مشترکینی هستند که بر اساس تجهیزاتی مانند سونا ، جکوزی و ... که در خانه خودنصب کرده اند مصرف برق بالایی دارند و در این ایام که در محدودیت قرار داریم این نوعی اسراف است که بخواهیم اجازه دهیم این مشترکین این گونه مصرف کنند. در هفته های گذشته به واسطه استفاده بیش از حد الگوی مصرف 16 مشترک به کنترفهام مجهزشدند که از طریق راه دور قطع شدند .
ارجمندزاده عنوان کرد: ما باید در بحث آب، برق و گاز این اعتقاد را پیدا کنیم و به این نتیجه برسیم تا برای مصرف انرژی تدبیر درستی داشته باشیم. زمانی استان قم در برق صادر کننده بود اما امروز در اوج مصرف کمبود دارد.
وی بیان کرد: با این روند مصرفی که در پیش گرفته ایم و با این مصرف اگر بخواهیم هر ساله ظرفیت ها را گسترش بدهیم  به نقطه ای می رسیم که دیگر انرژی برای مصرف نداشته باشیم که باعث ایجاد محدودیت ها و موانع مختلفی خواهد شد. در ابتدا باید در حوزه مصرف انرژی طرحی نو و راهکاری جدید داشته باشیم.



نیروگاه های خورشیدی خانگی در قم مزیت است/سرمایه گذاری برای ایجاد نیروگاه خورشید خانگی در قم
معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان قم در ادامه با اشاره به نیروگاه های خورشیدی خانگی ، گفت: این یکی از مزیت های استان قم است که باید از این ظرفیت استفاده کند. از سال 1394 نیروگاه های خورشیدی خانگی مطرح شد و  وزارت نیرو با برنامه ریزی که انجام داد نسبت به توسعه آن اقدام کرد.
تولید 1.5مگاوات برق در نیروگاه های خورشیدی خانگی قم
وی  افزود: روش کار هم به این گونه است که هر فرد و یا خانه ای که این کار را انجام می دهد سرمایه گذاری می کند و در مقابل هم وزارت نیرو این انرژی تولیدی نیروگاه خورشیدی را با قیمت مناسبی خریداری میکند. در حال حاضر 1.5مگاوات مجموعه نیروگاه های خانگی است که در استان وجود دارد.عدد زیادی نیست ولی بسیار خوب است که باید به دنبال توسعه این مسئله باشیم البته در برخی از نقاط هم می توانیم نیروگاه های بادی را داشته باشیم.
ارجمندزاده عنوان کرد: انرژی های پاک  علاوه بر این که کمک می کند نیاز مصرف خود را جبران کنیم به کاهش آلودگی در حوزه تولید انرژی هم کمک می کند. نیروگاه های حرارتی با توجه به سوختی که مصرف می کنند آلودگی زیادی ایجاد می کنند که این نیروگاه های تجدیدپذیر قابلیت این را دارند که انرژی راتولید کنیم که انرژی پاک است.
وی با اشاره به تغییر ساعات ادارات، گفت: در ادارات قم بین ساعت 13تا 13:30 بیشترین مصرف برق رخ می دهد که با این تغییر در نظر داریم از ساعات ابتدایی صبح بیشتر استفاده شود تا در ساعت های ظهر که اوج مصرف است صرفه جویی شود.
در ساعات اوج بار مصرف را مدیریت کنیم
معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان قم عنوان کرد: ساعات اوج مصرف  روزانه حدود ساعت 12تا 17 است و اوج بار شبانه نیم ساعت بعد از غروب آفتاب تا ساعت 23 می باشد. در این دو تایم انتظار است برنامه ریزی شود تا از وسایل پر مصرف مانند ماشین لباسشویی، اتو و ظرفشویی استفاده نشود.
وی  ادامه داد: سعی شود در ساعات مصرف، کولر آبی روی دور کند قرار بگیرد؛ کولر های گازی هم روی دمای آسایش یعنی 25درجه قرار بگیرد؛ در روز از نور طبیعی استفاه شود؛ محلی را ترکی می کنیم وسایل سرمایشی و چراغ ها را خاموش کنیم. وسایل آماده به کار حدود 10درصد مصرف را دارد وسایلی که نیاز به استفاه ندارد بهتر از از پریز خارج شود.
ارجمندزاده گفت: رعایت این مسائل ساده باعث می شود صرفه جویی بزرگی رخ دهد که عدد قابل توجهی خواهد شد تا بتوانیم امسال و سال های آینده از بحران ها عبور می کنند.
وی تاکید کرد: امیدواریم با همکاری و همراهی کلیه مشترکین امسال ساده تر و راحت تر بر خلاف سنوات گذشته که مشکلاتی در حوزه قطع برق پیش می آمد را در  اوج مصرف برق که از حدود 20تیر تا 15مردادم ماه  می باشد، عبور کنیم.



انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/34768
اخبار مرتبط

نظرات شما