جانشین ریاست اداره بهداشت اداره کل دامپزشکی قم مطرح کرد:

سم پاشی دامداری ها با هزار و ۶۰۰ لیتر سم با همکاری بسیج

جانشین ریاست اداره بهداشت اداره کل دامپزشکی قم با اشاره به اینکه تنها راه از بین بردن کنه‌های حاوی بیماری تب کنگو سم پاشی دامداری‌ها است، گفت: : از ابتدای امسال تاکنون، ۲ هزار و ۵۰۰ لیتر سم برای جایگاه‌های دام تهیه و یک هزار و ۶۰۰ لیتر مصرف شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  مجید صادق امروز در نشست خبری که به مناسبت عیدسعید قربان در سالن جلسات این اداره برگزار شد با اشاره به اینکه بیماری تب کنگو بیماری مشترک بین انسان و دام است، اظهار داشت: تب خونریزی کنگو برای دام است اما هیچ علائمی ندارد و در صورت انتقال به انسان دارای علامت می شود.
وی ادامه داد: برای جلوگیری از انتقال بیماری‌های مختلف باید نظارت مطلوبی بر ذبح دام‌ها انجام شود؛ از علائم وجود ویروس در بدن انسان درد‌های عضلانی، تب و خون ریزی‌های زیر پوستی است.
جانشین ریاست اداره بهداشت اداره کل دامپزشکی قم بیان کرد: شهروندان قمی می‌توانند با سامانه ۱۵۱۲ ارتباط برقرار کنند و برای بررسی وضعیت‌دام‌ها قبل از ذبح با کارشناسان ما تماس بگیرند
وی اضافه کرد: امسال تصمیم گرفته‌ایم گشت‌های سیاری را به سراسر شهر اعزام کنیم که قبل از ذبح دام پزشکان دام‌ها را معالجه کنند و اگر مشکلی نبود اجازه ذبح دام را بدهند،.
صادق تصریح کرد: دلیل سرایت این ویروس در دام‌ها کنه‌هایی است که در دامداری‌ها وجود دارد، متاسفانه این ویروس در بدن دام‌ها علائم خاموشی دارد اما به انسان قابل سرایت است که این موضوع را بسیار برای ما خطرناک کرده است و باید با حساسیت ویژه دام‌ها ذبح شوند.
وی اضافه کرد: کشتار‌هایی که در کشتارگاه‌ها انجام می‌شوند توسط پزشکان مخصوص معالجه می‌شوند و بعد از بررسی لیبل‌های کنترل و نظارت بر روی‌ آنها درج می‌شود.
جانشین ریاست اداره بهداشت اداره کل دامپزشکی قم خاطرنشان کرد: متاسفانه این کنه‌ها حدود ۸۰۰ روز بر روی بدن دام‌ها زندگی می‌کنند و تنها راه از بین بردن این کنه‌ها سم پاشی دامداری‌ها است که این روزها با همکاری که با بسیج سازندگی داشته‌ایم به صورت رایگان انجام می‌شود.
وی  نیز با بیان این‌که سم‌پاشی از مهم‌ترین اقدامات برای پیشگیری از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو است، گفت: از ابتدای امسال تاکنون، ۲ هزار و ۵۰۰ لیتر سم برای جایگاه‌های دام تهیه و یک هزار و ۶۰۰ لیتر مصرف شده است.
مجید صادق افزود: دامداری‌های روستاهای قمرود، جاده اصفهان، خلجستان، کهک و جعفرآباد در حال سم‌پاشی است.


انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/34833
اخبار مرتبط

نظرات شما