میانگین رشد اقتصادی قم برای امسال ۷.۸ درصد در نظر گرفته شد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قم گفت: میانگین رشد اقتصادی استان برای سال ۱۴۰۱ رقمی بالغ بر ۷.۸ درصد در نظر گرفته شده که در بخش‌های کشاورزی، معدن، صنعت و خدمات است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، حسن نادری با اشاره به اعتبارات هزینه‌ای برای 23 دستگاه  استان در سال 1400 اظهار داشت: این اعتبارات بالغ بر  319 میلیارد تومان بود و در سال 1401 به 391 میلیارد تومان رسید.

وی ابراز داشت: اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان که برای طرح‌ها در سال 1400 در نظر گرفته شده بود 441 میلیارد تومان با 75 درصد تخصیص بود و این اعتبار در سال‌ جاری 613 میلیارد تومان در نظر گرفته شده‌ است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قم در ادامه با اشاره به اینکه در سفر دی‌ماه 1400 ریاست جمهوری به استان قم 147 مصوبه برای 26 وزارتخانه و دستگاه اجرایی داشته‌، افزود: این سفر 14 مصوبه تسهیلاتی و سرمایه‌گذاری و 81 مصوبه اعتباری با اعتبار 2 هزار و 15 میلیارد تومان داشته‌ است.

نادری افزود: سفر آیت‌الله رئیسی اعتبار تسهیلاتی از سوی بانک مرکزی بالغ بر 13 هزار و 231 میلیارد تومان و اعتبارات سرمایه‌گذاری ستاد اجرایی فرمان امام(ره) با اعتبار 160 میلیارد تومان را نیز دارد.

وی تاکید کرد: برای توزیع اعتبار، جمعیت استان قم طبق پیش‌بینی مرکز آمار ایران در 1401 یک‌ میلیون و 417 هزار نفر تخمین زده شده‌ است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قم گفت: تورم سالانه کل استان تا تیرماه امسال 38.5 درصد و  در کشور 40.5 درصد بوده‌ است.

نادری ادامه داد: نرخ بیکاری فصل بهار در قم 9.4 درصد و میانگین کشوری آن 9.2 درصد بوده است و استان در این زمینه در رتبه بیستم کشور قرار دارد.

وی بیان کرد: در مطالعاتی که در سال 1400‌ انجام شد وضعیت پروژه‌های مهم استان مورد بررسی قرار گرفت و  فاضلاب مسکن مهر در پردیسان یکی از آنها بود که نیازمند اجرای 21 کیلومتر خط انتقال، 103 کیلومتر شبکه فرعی و اجرای تصفیه‌خانه به ظرفیت 55 هزار مترمکعب در شبانه روز بود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قم ادامه داد: این طرح از اعتبارات ملی یک هزار و 150 میلیارد تومان اعتبار دریافت کرده و همراه با اعتبارات استانی در حال انجام است.

نادری تامین آب آشامیدنی پایدار روستایی را از دیگر طرح‌های مهم در  دست اجرا در قم ذکر کرد و افزود: در قالب مجتمع آبرسانی تاکنون 74 روستا با اعتبار 164 میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی و استانی آبرسانی شده‌اند.

وی احداث راه اصلی محور قم به کهک را دیگر طرح مهم استان قم ذکر کرد که به طول 28 کیلومتر احداث می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قم افزود: اعتبار تخصیص یافته به این طرح تاکنون 54 میلیارد تومان بوده و طرح جزو مصوبات سفر رئیس جمهور است و پیش‌بینی می‌شود در سال 1402 به بهره‌برداری برسد.

نادری عنوان کرد: در ایجاد فضاهای آموزشی در سال 1400، 20‌ واحد آموزشی با 110‌ کلاس درس و زیربنای 22800 مترمربع با اعتبار 182 میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.

وی در ادامه سخنانش برنامه‌ریزی و هماهنگی امور اقتصادی استان را یکی از نقش‌های نظارتی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ذکر کرد و افزود: مدیریت و راهبری بودجه را نیز با نقشی نظارتی بر عهده داریم.

برنامه‌ریزی و هماهنگی و مدیریت بودجه که اعتباراتی در قالب هزینه و تملک به استان ابلاغ می‌شود نیز دیگر وظیفه مهمی بود که از سوی رئیس  مدیریت و برنامه ریزی استان قم برای این این سازمان ذکر شد.


انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/35908
اخبار مرتبط

نظرات شما