نان سنگک قم از بهترین‌های کشور است

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی قم گفت: قم از برترین استان‌های کشور در تولید نان سنگک است و نانوایان این استان در پخت این نان مهارت بالایی دارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، سعید محمدی، بیان داشت: با توجه به سابقه طولانی پخت نان سنگک در قم و استقبال خوب مردم برای مصرف این نان، لازم است از همه ظرفیت‌های موجود برای حفظ این نان سنتی استفاده شود.

وی افزود: اداره کل غله و خدمات بازرگانی قم نیز براساس راهبردهای تعیین شده برای ارتقا هرچه بیشتر کیفیت نان سنگک قم و حفظ جایگاهی که استان در پخت این نان سنتی در میان سایر استان‌های کشور دارد، اقدام‌های لازم را انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: در همین راستا طرح تجلیل از نانوایان نمونه استان در دستور کار اداره کل غله و خدمات بازرگانی قم قرار گرفته‌است و ما ضمن قدردانی از زحمات نانوایان، در حد توان ازآنان حمایت خواهیم کرد.

گفتنی است استان قم دارای ۳۳۷ واحد نانوایی سنگک است و نانوایان فعال در این بخش با استفاده از مهارت بالایی که در پخت نان سنگک دارند همواره نان با کیفیت و خوش مزه‌ای را برای مردم تهیه می‌کنند.

در هر ماه به‌طور میانگین به ۱۲ هزار تُن گندم برای پخت نان مصرفی مردم نیاز دارند که اداره کل غله و خدمات بازرگانی قم این میزان گندم را تامین می‌کند و در این زمینه کمبودی وجود ندارد.

۸۵۵ واحد نانوایی دارای پروانه کسب در این استان فعال است که آرد مورد نیازشان در قالب یارانه‌ای درجه یک و دو دریافت می‌کنند.

از این تعداد نانوایی که در مناطق مختلف شهر قم و سایر نقاط استان مستقر هستند، ۲۸۲ واحد یارانه‌ای درجه یک و ۵۷۳ واحد یارانه‌ای درجه ۲ است؛ تفاوت این دو در نرخ آردی است که دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به این که اکثر قریب به اتفاق مردم استان قم در شهر قم زندگی می‌کنند و به‌همین علت بیشترین تعداد نانوایی‌های استان در این شهر مستقر است، در همین رابطه ۱۳۲ واحد نانوایی در مناطق روستایی قم و ۷۲۳ واحد در سطح شهرهای استان فعال هستند.

با تلاش صورت گرفته، همواره بهترین ارقام گندم وارد مجتمع ذخیره سازی شهید آصف نخعی قم می‌شود و سپس این گندم‌ها توسط پنج کارخانه تولید آرد فعال در استان به آرد با کیفیت تبدیل شده و در اختیار نانوایی‌های فعال در مناطق مختلف قم قرار می‌گیرد.

آزمایش‌های انجام شده توسط نهادهای نظارتی همچون اداره کل استاندارد نشان می‌دهد آرد توزیع شده در میان نانوایی‌های استان از کیفیت لازم برخوردار است و در ادامه نانوایان عزیز قمی نیز تلاش می‌کنند با مهارت بالای خود، نان با کیفیتی را به دست مردم برسانند.

کار بازرسی میدانی از نحوه فعالیت نانوایان مستقر در مناطق مختلف استان قم نیز توسط نمایندگان دستگاه‌های متولی آرد و نان به صورت پیوسته انجام می‌شود و با تخلف‌های احتمالی براساس قانون برخورد لازم صورت می‌گیرد.


انتهای پیام/


منبع:ایرنا
http://qomefarda.ir/38822
اخبار مرتبط

نظرات شما