تعمیق سواد برای ۲۷۰ هزار کم سواد استان قم

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان قم گفت: طبق آخرین آمار تعداد ۲۷۰ هزار کم سواد بزرگسال غیرمحصل در قم از مدرک ابتدایی یا راهنمایی برخوردار بوده، اما دیگر ادامه تحصیل نداده اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،‌ حجت‌الاسلام محمد رضا قاسمی نیا با اشاره به اهمیت مقوله‌ی سواد آموزی در جامعه گفت: امام بر کسب مدرک تحصیلی ابتدایی برای عموم مردم تأکید بسیار داشتند و مقام معظم رهبری نیز بر این مهم سفارش داشتند به گونه‌ای که اخذ مدرک دوره ابتدایی برای مردم همانند شناسنامه بوده و از طرفی نهضت سوادآموزی نیز باید مردمی سازی شود.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان قم با بیان این مطلب تصریح کرد: طبق آخرین آمار سرشماری نفوس و مسکن در سال ۹۵، تعداد ۲۷۰ هزار کم سواد بزرگسال غیرمحصل در قم از مدرک ابتدایی یا راهنمایی برخوردار بوده، اما دیگر ادامه تحصیل نداده اند.

به گفته حجت الاسلام قاسمی نیا یکی از مباحث قانون حمایت از خانواده، والدین را ملزم به حمایت فرزند خود در کسب علم و سواد ساخته به گونه‌ای که اگر به هر دلیلی مانع آموزش و تعلیم او شوند ملزم به پرداخت جریمه هستند هرچند اجرای این قانون بر زمین مانده است.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان قم  با تاکید بر اجرای انسداد ۱۰۰ درصدی مبادی ورودی بی سوادی عنوان کرد: همه ما با همتی عظیم باید در راستای بازگرداندن بازماندگان از تحصیل به آموزشگاه‌ها و تمام کسانی که قبل از اتمام دوره متوسطه اول ترک تحصیل داشتند پیش قدم باشیم تا اتّفاقات خوب و مؤثری در این حوزه رقم بخورد.

حجت الاسلام قاسمی نیا با بیان تاکیدات امام راحل بر علم جهت دار و مقام معظم رهبری بر علم نافع بیان کرد: نهضت سوادآموزی از همان ابتدا به صورت کاملا جهادی و با روحیه جهادی فعالیت خود را آغاز کرد این در حالی است که موفقیت ما در این مقوله‌ی ارزشمند در گرو برگشت به روحیه دهه اول انقلاب است و همانند حضور جهادسازندگی در آغازین روز‌های سواد آموزی در روستا‌ها و مناطق محروم این مهم باید جزء ماموریت ما قرار بگیرد.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان قم با اشاره به متن صحیفه امام در زمینه پرهیز از تشریفات اداری در امر سوادآموزی یادآور شد: طی این سال‌ها با هدف سوادآموزی همگانی و حضور بر درب منازل در شهر و روستا اقدامات چشمگیری صورت گرفت که از هزار ساعت آموزش در نهضت سوادآموزی ۲۳۰ ساعت آن آموزش روخوانی و روان خوانی قرآن است.

حجت الاسلام قاسمی نیا با بیان فرموده امام خامنه‌ای که" نهضت سوادآموزی باعث ماندگاری انقلاب اسلامی می‌شود" گفت: دستگاه‌های دولتی به طور جدی باید در تحقق این امر یاری داشته به گونه‌ای که حتی یک بی سواد هم برای استان قم به عنوان الگوی جهان تشیع، با وجود بزرگان و علما و مراجع زیاد است و باید خدمات نهضت سوادآموزی توسعه داشته باشد و سطح معلومات آنان ارتقا پیدا کند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان قم با تاکید بر سواد آموزی والدین همچنین آموزش سواد فضای مجازی و فناوری‌های روز دنیا بیان کرد: سوادآموزی، توسعه و تعمیق سواد، علم آموزی‌های نوین، سرانجام بخشیدن به رویکرد‌ها و سواد ترکیبی و نوین باید به خانواده‌ها آموزش داده شود.

حجت الاسلام قاسمی نیا حمایت مادی و معنوی علم آموزان و محصلان را در کسب جایگاه مطلوب سوادآموزی مؤثر دانست و گفت: حضور فعال خیرین مدرسه ساز منجر به کاهش محرومان از تحصیل شده چرا که ۵۰ درصد مدارس با مشارکت این خیرین ساخته شده و باید به این نکته توجه داشت که سوادآموزی باید با تکیه بر سه رکن اساسی مساجد، مردم و مدارس و با همکاری خانواده‌ها به جایگاه مطلوب خود برسد.

معاون سواد آموزی آموزش وپرورش استان قم گفت: به طور کلی تعداد ۱۷۹ شهید در حوزه سوادآموزی در کشور داریم که پنج شهید آن به نام‌های فاطمه حاج بابایی، احمد علی خانی محمد، علی ملک محمدی، حمید آوری فرد و حجت الاسلام سید حسین سعیدی از شهدای این حوزه در قم هستند.



انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/40297
اخبار مرتبط

نظرات شما