مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی قم:

ماندگاری مسافر در قم نیازمند استفاده از ظرفیت‌های گردشگری است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم گفت: افزایش ماندگاری مسافر در قم نیازمند آن است که علاوه بر زیارت، از ظرفیت‌های طبیعی، میراثی، درمانی و تفریحی این استان استفاده شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، علیرضا ارجمندی اظهار داشت: اتباع نزدیک به ۱۰۰ کشور در قم ساکن هستند و همین موضوع باعث شده تا این استان به پایگاه هدفی برای زیارت تبدیل شود و دراین‌بین جاذبه‌های دیگر تحت تأثیر بحث زیارت قرار می‌گیرد.
وی بیان کرد: قم مقصد زیارتی گردشگران و زائران از سراسر جهان به‌خصوص برای عرب‌زبان‌ها و به‌تازگی برای هندی‌ها به‌واسطه سیاست‌گذاری خوب دفاتر گردشگری است.
وی گفت: برای پذیرایی از این زائران طرح‌های گردشگری خوبی در دست اجرا داریم و برخی طرح‌ها نیز به بهره‌برداری رسیده و مناطقی مانند کهک به مقصد گردشگری تبدیل‌شده است.
شهرستان کهک از ۲ بخش مرکزی و فردو تشکیل‌شده است؛ شهر کهک نیز در جنوب استان قم قرار دارد و فاصله آن تا شهر قم حدود ۳۰ کیلومتر است.
این شهر، اقامتگاه ملاصدرای شیرازی فیلسوف و حکیم بزرگ اسلامی بوده است.خانه تاریخی ملاصدرا، میرزای قمی و حسینیه چاله حمام ازجمله ابنیه تاریخی این شهر می‌باشد.
ارجمندی افزود: در حال حاضر حمایت‌های میراثی در حفظ ، نگهداری و احیا آثار در این استان بسیار پایین است و چالش موجود آن است که اهالی ساکن در بافت‌های تاریخی بیشتر تمایل به تخریب بنا تا نگهداری آن دارند ، لذا لازم است که رسانه‌ها فرهنگ‌سازی مناسبی را در این خصوص انجام دهند.
وی بیان کرد: در شهرهایی مانند یزد، اصفهان، کاشان و کرمان اقتصاد بافت تاریخی با زندگی مردم گره‌خورده است و این اتفاق متأسفانه در قم رخ نداده است تا مردم حافظ بافت تاریخی خود باشند.
وی با اشاره به طرح احیای بازار کهنه قم گفت: این بازار فوق‌العاده زیبا در موقعیت جغرافیایی خوبی مربوط به دوره صفوی قرار دارد لذا در میراث فرهنگی استان بر آن است تا از ظرفیت تاریخی بازار برای حضور گردشگران و خرید سوغات استفاده شود.
بازار کهنه قم با عمر بیش از ۶۰۰سال که قدمت آن به دوران صفویه و قاجاریه بازمی‌گردد، کارگاه‌های صنایع‌دستی ازجمله رنگرزی سنتی، چاقوسازی، خراطی، نجاری و منبت‌کاری را در خود جای‌داده است. این بازار در اواخر سال ۷۶ به ثبت ملی میراث فرهنگی رسید و در راسته‌های بازار کهنه قم سراها، تیمچه‌ها، چهارسوق و چند مسجد قرار دارد.
سقف بازار نیز از پوشش‌های گنبدی شکل ساخته‌شده و دریچه‌های دایره شکلی نیز در دو طرف، برای گردش هوا و ورود نور وجود دارد. نوری که از داخل این دریچه‌ها وارد و فضای بازار را روشن می‌کند، منظره‌ای زیبا از گردش نور و گردوغبار ایجاد می‌کند.
تعدادی از بناهای تاریخی بازار مربوط به دوره‌های سلجوقی و ایلخانی است، درواقع بافت‌های قدیمی بازار قم به دوره قبل از عصر صفوی برمی‌گردد، ولی قدمت تیمچه‌ها و راسته جدیدتر بازار به دوره صفوی و قاجار تعلق دارد


انتهای پیام/


منبع:ایرنا
http://qomefarda.ir/41571
اخبار مرتبط

نظرات شما