اهمیت جهاد تبیین در عصر کنونی؛

جهاد تبیین راه‌حل پیروزی در جنگ روایت‌ها

امروز در عصری قرار داریم که جنگ روایت‌ها یکی از شاخص‌های مهم آن است و برای پیروزی در این جنگ مهم‌ترین راه‌حل که رهبر معظم انقلاب بارها به آن شاره کرده‌اند جهاد تبیین است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  «در این جهادی که وجود دارد، در این جنگ بی‌امانی که وجود دارد بین اسلام و کفر، بین حق و باطل، بین روایت دروغ و حقیقت - این جنگی است بین اینها - ما در کجای این جبهه قرار داریم و حضور داریم؟» ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
«جهاد تبیین» موضوعی است که در بیانات مقام معظم رهبری بارها مورد تأکید و اشاره قرار گرفته است و رهبر انقلاب اسلامی ابعاد مختلف آن را توصیف کرده‌اند. ««جهاد تبیین» یک فریضه است. «جهاد تبیین» یک فریضة قطعی و یک فریضة فوری است و هر کسی که می‌تواند [باید اقدام کند].» ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
خطابی عمومی که همه افراد جامعه در جنگ رسانه‌ای دشمن علیه حقایق انقلاب اسلامی مردم ایران، مخاطب آن هستند و می‌توانند ایفای نقش کنند؛ اگرچه مسئولین در این زمینه وظایف سنگین‌تری بر دوش دارند.

ارتقا سطح بینش و بصیرت جامعه، پیش‌نیاز توفیق در کوران جنگ روایت‌هاست
از همین رو  حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی ذوعلم، رئیس اندیشگاه بیانیه «گام دوم انقلاب اسلامی» با اشاره به موضوع فوق، اظهار داشت: نخستین مرتبه نیست که رهبر انقلاب، مفهوم و اصطلاح «جهاد تبیین» را مطرح کردند. ایشان در طی سال‌های قبل بارها این تعبیر را به کاربردند؛ ضمن اینکه واژه تبیین هم‌بارها در بیانات ایشان و در مباحث متفکران انقلاب اسلامی مطرح شده است.
وی ادامه داد: تبیین به معنای روشنگری و بیان حقیقت و واقعیت است. در حقیقت آنچه در تبیین مدنظر است، زدودن غبار بدفهمی، تحریف و کج‌فهمی از مفاهیم و معارف انقلاب اسلامی و همچنین فهمیدن تحلیل‌های نادرست، غلط و مغرضانه از رویدادها و پیشگیری از تحریف و دریافت نادرست است؛ بنابراین، تبیین در جهت روشنگری است، بدون جهت‌گیری خاصی که بخواهیم مطلبی را توجیه کنیم یا امر نادرستی را درست جلوه دهیم.
حجت‌الاسلام ذوعلم با اشاره به تأکید همیشگی رهبر فرزانه انقلاب بر اهمیت وجود بصیرت در میان مردم و نسل جوان و تلاش برای ارتقای سطح آن گفت: البته بصیرت در انواع و اقسام مختلفی تجلی می‌یابد که از آن جمله می‌توان به بصیرت در ابعاد اعتقادی و بینشی، بصیرت در ابعاد فرهنگی و اخلاقی و نیز بصیرت در ابعاد سیاسی، اقتصادی و... اشاره کرد.
 وی خاطرنشان کرد: در دنیای امروز که به‌خصوص در کوران جنگ روایت‌ها قرار داریم، بدون آگاهی و بصیرت نمی‌توان جامعه را در مسیر اهداف متعالی رشد داده و هدایت کرد و لذا در هر مقطع زمانی و در هر بستر جغرافیایی نباید از اهمیت این موضوع غافل شد.
 عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ابراز داشت: مولای متقیان علی (ع) می‌فرمایند که بصیرت اساساً بدون تفکر حاصل نمی‌شود و به همین خاطر است که در آموزه‌های دینی ما بر این موضوع تأکید شده که ساعتی تفکر حتی برتر از هفتادسال عبادت است و لذا آن چه مهم است این که زمینه تفکر و ارتقای بینش و معرفت جامعه را فراهم کنیم که اگر این گونه شد بی شک در راستای بصیرت‌افزایی جامعه گام‌های جدی برداشته شده است.

 جهاد تبیین، لازمه غلبه بر دشمن در جنگ نرم است
این در حالی است که حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر محمد شجاعیان با اشاره به این که برای تقابل با برنامه‌ها و طرح‌های دشمن در جنگ نرم ما باید اهتمام ویژه‌ای نسبت به جهاد تبیین داشته باشیم، گفت: تأکید بیش‌ازپیش رهبر فرزانه انقلاب بر مقوله جهاد تبیین به این خاطر است که اگر ما دراین‌رابطه کوتاهی و سستی کنیم، دشمن با جرأت و جسارت بیشتری پیش‌آمده و به تحریف حقایق و مشوش کردن اذهان مردم ما می‌پردازد.
وی افزود: در آموزه‌های دینی ما نیز بر اهمیت روشنگری و تبیین مباحث تأکید بسیاری شده و از ما خواسته شده که با موعظه و جدال احسن به دفاع از خویش بپردازیم و در این مسیر از اخلاق و حق‌گرایی غافل نشویم.
عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: ما در به‌کارگیری سازوکارها و گفتمان‌های تبیین باید ضمن نگاه به سیره و کلام نورانی حضرات معصومین (ع) از گفتمان امامین انقلاب بهره ببریم چرا که همچون چراغی روشن فراروی ما قرار دارد و عدول از این مسئله ما را در رسیدن به هدف به‌شدت دچار مشکل می‌کند.
این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: از سویی دیگر باید به شناخت درستی از اهداف و برنامه‌ها و طرح‌های دشمن برسیم و لذا دشمن‌شناسی و سپس مخاطب‌شناسی از رموز مهم موفقیت در این وادی به شمار می‌رود.
وی با بیان این که در عصری قرار داریم که یکی از شاخصه‌های مهم آن جنگ روایت‌هاست، گفت: ما اگر که می‌خواهیم به معنای واقعی کلمه بر دشمن در جنگ نرم کنونی غلبه کنیم، راهش تلاش مضاعف در مسیر اقناع رسانه‌ای مخاطبان در فرایند جهاد تبیین است و این که همه در این راستا احساس تکلیف و دغدغه‌مندی کنند.


انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/42904
اخبار مرتبط

نظرات شما