معاون فنی سازمان انتقال خون استان خبر داد:

افزایش ۸ درصدی اهدای خون در قم

معاون فنی سازمان انتقال خون استان با اعلام افزایش ۸ درصدی اهدای خون در قم گفت: ۹۶ درصد اهدا خون در قم توسط آقایان انجام می‌شود اما نیاز است این موضوع بین بانوان نیز فرهنگ‌سازی شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، ​​​​​علیرضا کبیری در نشست خبری سازمان انتقال خون استان که ظهر امروز در سالن جلسات این سازمان برگزار شد اظهار داشت: مرکز اهدای خون میدان روح‌الله طی روزهای تاسوعا و عاشورا پذیرای خیران و اهدا کنندگان نذر خون بود.
وی ادامه داد: در دهه اول محرم سال جاری ۲ هزار مراجعه برای اهدای خون انجام شد که ۱۶۵۰ نفر موفق به اهدای خون شدند که ۳درصد اهداکنندگان خون بانوان بودند.
معاون فنی سازمان انتقال خون استان قم با بیان اینکه سال قبل ۹۰۳ نفر در روزهای تاسوعا و عاشورا اهدای خون کردند، افزود: در سال جاری این آمار برای تاسوعا و عاشورا با ۲۰ درصد کاهش به ۷۲۲ نفر رسید، سال گذشته ۷۱۸ نفر موفق به اهدای خون شدند و امسال با کاهش ۷ درصد به ۶۷۰ اهدای موفق رسید که گرمای بی‌سابقه هوا علت این امر بود.
کبیری خاطرنشان کرد: سال گذشته ۴۰ هزار واحد اهدای موفق خون انجام شد که  ۸ درصد افزایش داشته است، ۳۵ درصد اهداکنندگان  را جوانان زیر ۳۵ سال تشکیل می‌دادند جامعه به سمت پیری جمعیت حرکت می‌کند که ترویج  فرهنگ اهدای خون بین جوانان و بانوان  باید افزایش پیدا کند که نقش رسانه دراین‌بین بسیار مهم است.
معاون فنی سازمان انتقال خون استان قم عنوان داشت: کمتر از ۴ درصد اهداکنندگان خون در قم را بانوان را تشکیل می‌دهند که نیاز است بافرهنگ سازی افزایش پیدا کند خانم‌ها خون‌های سالم‌تری دارند از سوی دیگر بیشترین خون‌های اهدا شده برای  بانوان مصرف می‌شود، در کشور ۶ الی ۷درصد اهداکنندگان خون را  بانوان تشکیل می‌دهند، در کشورهای پیشرفته بیش از ۵۰ درصد اهدای کنندگان خون بانوان هستند.
معاون فنی سازمان انتقال خون تأکید کرد: در دهه اول محرم دو هزار مراجعه برای اهدای خون انجام شد که ۱۶۵۰ نفر موفق به اهدا خون شدند که ۳درصد بانوان بودند.
وی در پاسخ به این سؤال که خون اهدا شده بعد از چه مدت در بدن بازسازی می‌شود گفت: طی ۸ هفته گلبول‌های قرمز برگشت داده می‌شود و حجم خون نیز در عرض چند ساعت باز می‌گردد.
وی گفت: روزانه ۱۲۵۰ مصرف واحد خون و تا ۱۵ و‌ نیم  روز ذخیره خون داریم و برای اینکه تاریخ آن نگذرد به شبکه ملی اهدای خون ارسال می‌شود ۱۰۰ تا ۱۵۰ واحد در روزهای عادی اهدای خون توسط مردم صورت می‌گیرد و در روزهای خاص نیز این رقم افزایش می‌کند.

انتهای پیام/۱۷۰


http://qomefarda.ir/44278
اخبار مرتبط

نظرات شما