مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم:

صدور پروانه بهره‌برداری معدنی دریاچه نمک بدون مجوز محیط‌زیست!

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم از صدور پروانه بهره‌برداری معدنی در دریاچه نمک بدون کسب مجوز از این سازمان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، محمدحسین بازگیر با اشاره به صدور پروانه بهره‌برداری معدنی در دریاچه نمک بدون کسب مجوز از این سازمان، گفت: بر اساس قانون، صدور هرگونه پروانه بهره‌برداری در عرصه‌های تالابی، باید با هماهنگی و اخذ مجوز از محیط‌زیست باشد. 
وی با اشاره به قانون حفاظت، احیاء و مدیریت تالاب‌های کشور، تخریب غیرقابل‌جبران تالاب‌ها را ممنوع دانست و گفت: واحد صنعتی بهره‌بردار بر خلاف ضوابط زیست‌محیطی اقدام به حفر ترانشه به طول ۱۵ کیلومتر و عرض ۳ متر در دریاچه و برداشت شورابه کرده که در نهایت منجر به مرگ قطعی دریاچه خواهد شد. 
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم ضمن تأکید بر جبران و اصلاح خسارات وارده، از ارجاع درخواست رسمی برای ابطال مجوز بهره‌برداری این واحد صنعتی به شورای‌عالی معادن خبر داد و گفت: ستاد ملی مقابله با گردوغبار کشور هرگونه دست‌کاری در دریاچه نمک که باعث افت سطح آب زیر قشری و ازبین‌رفتن رطوبت خاک شود را عامل گسترش کانون‌های فعال گردوغبار در منطقه عنوان کرده است. 
وی با بیان اینکه دریاچه نمک و دیگر تالاب‌های استان قم به دلیل قرارگرفتن در انتهای حوضه آبریز، دارای اکوسیستم حساس و شکننده‌ای بوده و باید بسیار موردتوجه قرار بگیرند، تصریح کرد: اراضی پیرامون این دریاچه با قطع حقابه‌ها، خشکسالی مستمر و برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی، به یکی از کانون‌های فعال القای گردوغبار تبدیل شده است.
محمدحسین بازگیر با اشاره به آغاز فصل مهاجرت پرندگان به تالاب‌های استان قم گفت: با شروع روزهای سرد سال، تالاب‌های مره و بهشت معصومه و بعضی دیگر از آبگیرهای استان، تا فصل بهار میزبان دسته‌های بزرگی از پرندگان مهاجر آبزی، کنار آبزی و شکاری هستند. 
وی با بیان اینکه وسعت تالاب‌ها در استان قم بیش از چهار برابر میانگین کشوری است، خاطرنشان کرد: این تالاب‌ها باتوجه‌به شرایط ویژه اکولوژیکی و زمین‌شناختی و قرارگرفتن در مسیر مهاجرت پرندگان، دارای گونه‌های غنی گیاهی و جانوری است.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم گفت: تالاب‌های قم همه ساله شاهد حضور حدود ۵۰ هزار قطعه انواع مرغابی، غاز، کاکایی، حواصیل، فلامینگو، خروس کولی، کفچه‌نوک، گاوچرانک و همچنین انواع عقاب، سارگپه و کرکس مصری است.
وی همچنین از گشت و پایش ویژه یگان حفاظت محیط‌زیست در تالاب‌های استان قم در فصول پاییز و زمستان به‌منظور پیشگیری از تخلفات شکار و صید خبر داد و گفت: در حال حاضر هیچ‌گونه پروانه شکار برای پرندگان آبزی و خشکی زی صادر نمی‌شود و با متخلفان و شکارچیان غیرمجاز در این حوزه قاطعانه برخورد می‌شود.





انتهای پیام/


منبع:روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست قم
http://qomefarda.ir/45442
اخبار مرتبط

نظرات شما