قم فردا گزارش می دهد؛

گرمای کرسی در بازار کهنه قم+ تصاویر

کرسی این محبوب خاطره‌ساز این روزها و با نزدیکی به شب یلدا و فصل زمستان گرمابخش بازار کهنه قم است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا»، سال‌های نه‌چندان دور که خانه‌ها در شهرها و روستاها گازکشی نشده بود کرسی گرمابخش خانه‌ها بود، کرسی تنها یک وسیله گرمایشی نبود؛ بلکه جمع‌کننده خانواده کنار هم و شنیدن قصه‌ها و خاطراتی بود که شاید هرگز جای دیگری گفته نشده و نخواهد شد.

ایرانیان بعد از کشف‌شدن آتش، خانه‌سازی و ساخت و بافت وسایل اولیه زندگی، از کرسی برای گرمای خانه استفاده می‌کردند پس کرسی در ایران قدمتی به‌اندازه پیدایش نخستین سازه‌ها و نشیمن‌گاه‌ها دارد.

درگذشته برای یلدا داشتن کرسی یک اولویت بود در این شب همه به خانه بزرگ‌ترها رفته و دور کرسی می‌نشستند و بزرگ‌ترها حافظ و شاهنامه می‌خواندند و تا صبح یعنی زمان طلوع خورشید بیدار می‌ماندند. 

با وجود پیشرفت‌ها و تکنولوژی جدید و انواع و اقسام وسایل گرمایشی هنوز هم کرسی محبوب بسیاری از خانه‌ها و خانواده‌ها است، و این محبوب خاطره‌ساز این روزها و با نزدیکی به شب یلدا و فصل زمستان گرمابخش بازار کهنه قم است.

یکی از مراکز اصلی ساخت کرسی بازار کهنه قم است یکی از نجارهای قدیمی این بازار در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: در سال با نزدیکی به ایام فصل سرد سال بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ کرسی فروش داریم و مردم همچنان از کرسی برای گرم‌کردن استفاده می‌کنند‌.

درمان بیماری‌های ناشی از سردی و رطوبت بدن، بهبود عملکرد دستگاه گوارشی، کاهش دردهای مزمن مفصلی، تعادل گردش خون در محیط و مرکز بدن، دفع الکتریسیته ساکن، خون‌رسانی بهتر، پاک‌سازی مواد زائد از بافت‌های بدن، تقویت حافظه، بهبود روماتیسم و آرتروز، درمان دیابت و تنظیم ترشح غدد از جمله فواید استفاده از کرسی است.
 
گالری عکس
http://qomefarda.ir/46623
اخبار مرتبط

نظرات شما