مدیرکل آموزش‌وپرورش استان قم:

معدل دانش‌آموزان قم بالاتر از میانگین کشوری شد

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان قم با اشاره به اینکه استان قم افت معدل در دوران کرونا را نداشت، گفت: استان قم در میانگین معدل رتبه اول کشوری و ۱۳ رتبه در المپیادهای علمی و بین‌المللی را کسب کرد و معدل استان بالاتر از میانگین کشوری بود. 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» علیرضا رحیمی در نشست خبری با اصحاب رسانه که بعدازظهر امروز در سالن جلسات آموزش‌وپرورش استان قم برگزار شد، اظهار داشت: دهه فجر و انتخابات را پیش رو داریم بیشترین سهم، نقش، امید آفرینی و جریان‌سازی برای حضور مردم در انتخابات بر عهده بخش رسانه است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان قم ادامه داد: دو سال حاکمیت کرونا آثار زیان‌باری را به جامعه تعلیم‌وتربیت وارد کرد و بسیاری از قواعد و اصول را برهم زد، تلاش کردیم بعد از کرونا این آثار زیان‌باری را کاهش دهیم.

وی اضافه کرد: بررسی‌های علمی جهانی نشان می‌دهد ۷۰ درصد مخاطبان تعلیم‌وتربیت در دوران کرونا اعلام کردند چیزی از تعلیم‌وتربیت در فضای مجازی متوجه نشدند.

رحیمی افزود: گسترش آسیب‌های اجتماعی در بین دانش‌آموزان و خانواده‌ها در فضای مجازی باعث شد تصمیماتی گرفته شود تا این آسیب‌ها جبران شود، رویکردهای آموزش‌وپرورش توجه به حوزه‌های تربیتی بود همچنین توانمندسازی نیروی انسانی نیز جز برنامه‌های ما بود؛ زیرا نیروها در این مدت از افزایش توانمندی باز مانده  بودند در ده سال گذشته کمترین توجه به نیروی انسانی شده بود.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان قم بیان داشت: بعد از کرونا طرح امین در مدارس استان راه‌اندازی شد که بعد از ۶ ماه ارزیابی در ۱۰ شاخص از منظر مدیران مدارس انجام شد و این طرح  امتیاز خوبی کسب کرد.

تربیت ۴۰۰ معلم راوی

رحیمی عنوان داشت: استفاده از ظرفیت‌های شرکای آموزش‌وپرورش، آموزش ۲۲۰ همکار در زمینه جهاد تبیین جهت توانمندسازی نیروی انسانی، تربیت ۴۰۰ معلم راوی، طرح جهاد تبیین دانش‌آموزی و تشکیل ۶۵۰ گروه جهاد تبیین دانش‌آموزی و زیست عفیفانه از جمله فعالیت‌های آموزش‌وپرورش بعد از دوران کرونا بود که برای این فعالیت‌ها هزینه مستقیم پرداخت نشد و از ظرفیت سایر دستگاه‌ها استفاده شده است.

وی گفت: ذیل کنگره ملی شهدای قم هزار و ۴۰۰ یادواره شهدا در مدارس قم برگزار شد و در ۱۵ بهمن سال جاری نیز در همه مدارس یادواره شهدا برگزار خواهد شد.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان قم افزود: در اولین سال بعد از کرونا ۲ هزار نفر به اردوی راهیان نور اعزام شدند، امسال ۸ هزار نفر برای اعزام به راهیان نور هدف‌گذاری شد که ۶ هزار دانش‌آموز اعزام شدند و تا پایان سال ۲ هزار دانش‌آموز دیگر نیز اعزام خواهند شد.

توسعه هنرستان‌ها در قم

وی با بیان اینکه ۲ هزار دانش‌آموز جهت بازدید از صنایع اقتصادی تحت عنوان راهیان پیشرفت اعزام شدند، گفت: توسعه مدارس فنی و حرفه‌ای در دستور کار قرار دارد و راه‌اندازی هنرستان جوار دو کارخانه فولاد غرب و پاکشوما از جمله توسعه بخش فنی و حرفه‌ای بوده است.

رحیمی اضافه کرد: افزایش هنرستان‌ها نیز در دستور کار است و میزان‌پذیرش هنرستان‌ها در قم افزایشی بوده طی دو سال گذشته هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای از ۳۳ هنرستان فنی و حرفه‌ای به ۳۹ مدرسه افزایش‌یافت همچنین تعداد هنرستان‌های کار و دانش طی دو سال گذشته از ۶۷ هنرستان به ۷۴ هنرستان افزایش‌یافته است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان قم با بیان اینکه بیش از ۵۰۰ مدرسه دوره متوسطه و همین تعداد مدرسه ابتدایی در قم وجود دارد، گفت: قم از لحاظ سرانه آموزش فقیر است، در سرانه آموزشی یک متر از کشور عقب هستیم میانگین کشور ۵ متر و ۲۰ سانتی‌متر به‌ازای هر دانش‌آموز است؛ اما در قم ۴ متر و ۲۰ سانتی‌متر است.

وی تأکید کرد: طی دو سال گذشته ۴۴ پروژه خیر ساز و مشارکتی با ۳۴۷ کلاس در دستور کار قرار گرفت، قم از نظر خیرین مدرسه‌ساز وضعیت مناسبی دارد، ۳۵۰ خیر ثبت شده داریم و ۲۷ تفاهم‌نامه با خیرین در یک سال گذشته منعقد شده است.

ساخت سه مدرسه با بودجه بین المللی

رحیمی بیان داشت: فراوانی دانش‌آموزان اتباع در قم باعث شد رایزنی و فشار بین‌المللی را پیگیری کنیم که این کار هم به نتیجه رسید و سه پروژه از محل اعتبارات بین‌المللی در حال ساخت است دو پروژه در بخش قنوات و یک پروژه در منطقه ۲ پیش‌بینی‌شده است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان قم با اشاره به اینکه از تکرار پایه هزار و ۵۵۴ دانش‌آموز با تلاش خادم‌یاران رضوی جلوگیری شد، اضافه کرد: استان قم در میانگین معدل رتبه اول کشوری و ۱۳ رتبه در المپیادهای علمی و بین‌المللی را کسب کرد و معدل استان بالاتر از میانگین کشوری بود و قم افت معدل دوران کرونا را نداشت.

وی با بیان اینکه در راستای رتبه‌بندی معلمان ۱۰۰ هزار حکم برای ۱۴ هزار پرسنل صادر شد، گفت: ۳۸۹ نفر در سال ۱۴۰۰-۱۴۰۱ و تعداد ۵۸۸ نفر در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۲ استخدام شدند و در سال ۱۴۰۲-۱۴۰۳ نیز ۷۱۵ نفر از طریق ماده ۲۸ استخدام خواهند شد.

رحیمی گفت: در راستای حمایت از دانش‌آموزان کم‌برخوردار شش هزار و ۵۰۰ حامی دانش‌آموزی جذب شدند همچنین در توزیع شیر، قم وضعیت مناسبی دارد و ۳۷ میلیارد تومان برای شیر جذب شده است.

انتهای پیام/۱۷۰


http://qomefarda.ir/47370
اخبار مرتبط

نظرات شما