مدیرکل منابع طبیعی قم:

۱۰۵ هکتار از بیابان‌های قم کانون تولید ریزگرد شده است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم با بیان اینکه ۲۰۰ هزار هکتار از مساحت قم را عرصه‌های بیابانی تشکیل داده است، گفت: ۱۰۵ هزار هکتار از این عرصه‌های بیابانی به کانون تولید گردوغبار و ریزگرد تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» به نقل از خبرگزاری ایرنا، محمد شعاعی با بیان اینکه ۲۰ درصد از مساحت استان قم را عرصه‌های بیابانی تشکیل می‌دهد، افزود: اگر به مدیریت معضل گردوغبار در قم رسیدگی نشود تبعات آن دامن شهرهای دیگر به‌خصوص تهران را خواهد گرفت.
وی با تأکید بر روند گسترش بیابان در عرصه‌های مستعد بیابانی شدن، اظهار کرد: قطع حقابه‌های زیست‌محیطی مهم‌ترین عامل گسترش بیابان در قم است.
احیای ۱۵ هزار هکتار از عرصه‌های بیابانی قم
وی خاطرنشان کرد: طی ۴۰ سال گذشته ۱۵ هزار هکتار از عرصه‌های بیابانی استان قم احیا شده که بخش مهمی از آنها در محدوده جاده جعفرآباد قرار دارد.
شعاعی دشت مسیله را مهم‌ترین عرصه بیابانی کنونی قم نام برد و ادامه داد: یکی از اقدامات منابع طبیعی در جلوگیری از بیابان‌زدایی در این منطقه، خودداری از هرگونه صدور مجوزهای معدنی است.
وی مدیریت چرای دام را از عوامل مهم در کاهش روند بیابان‌زایی یادکرد و گفت: چرای شتر به‌تنهایی عامل اصلی در بیابان‌زایی نیست و مجموعه‌ای از عوامل سبب بروز چنین وضعیتی شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم ادامه داد: عوامل سیار و ثابت منابع طبیعی به‌صورت مستمر بر چرای دام‌ها در عرصه‌های طبیعی نظارت دارد و درصورتی‌که تخلف‌های دامداران و ساربانان به مدت ۲ سال ادامه یابد، پروانه چرای آنها ابطال می‌شود.

انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/48516
اخبار مرتبط

نظرات شما