آداب ماه رمضان در قم؛

از آشتی کنان تا سفره های افطار در کوچه های قم

با حلول ماه مبارک رمضان، محافل انس با قرآن کریم و ویژه برنامه های متنوع این ماه علاوه بر حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران، در بقاع متبرک امامزادگان و سایر اماکن مذهبی و فرهنگی آغاز می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، شهر مقدس قم به عنوان پایتخت تشیع در جهان شناخته شده است و همواره به خاطر بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران حالت معنوی داشته است، اما در ماه مبارک رمضان این فضا بیشتر معنوی شده و حالت شهر قم کاملا تغییر می کند.

چند سالی است که ماه مبارک رمضان با فصل گرما سال همزمان شده است و با توجه به این مسئله که قم یک شهر با هوای گرم است روزه داری نیز مشکل تر از روزهای دیگر از سال است اما این مسئله باعث نشده که در معنویت و روزه داری مردم قم خللی به وجود بیاید.

در قم مانند بسیاری از شهرهای کشورمان ماه رمضان در میان تمام ماه‌های سال اجر و قرب بسیاری داشت و مردم همانطور که خود را برای استقبال از نوروز آماده می‌کردند، در این ماه نیز به شکرانه فرارسیدن میهمانی الهی خانه‌تکانی کرده و مساجد را با شوق گذراندن لحظاتی معنوی غبارروبی می‌کردند
.
رمضان در فرهنگ مردم قم همواره گرامی و بزرگ بود و بهترین ماه سال محسوب می‌شد. مراسم رؤیت، شب قبل از شروع ماه برگزار می‌شد که به آن «شب نیت» می‌گفتند؛ شبی که مردم نیت می‌کردند تا یک ماه بنده خدا باشند
.
یکی از رسم هایی که در قم قبل از ماه رمضان انجام می شود و تقریبا با دیگر مناطق ایران مشترک است رسم حسنه آشتی دادن افرادی است که با هم قهر هستند در این مراسم قبل از آغاز ماه مبارک بزرگان به سراغ کسانی که با هم کدورتی دارند می‌روند و آن‌ها را برای ورود به ماه رمضان، آشتی می‌دهند و اعتقاد دارند کسانی که با وجود کینه وارد این ماه شوند، عبادتشان موردقبول قرار نمی‌گیرد و روزه آن‌ها متعلق به شیطان است.

استقبال قمی ها از ماه رمضان

از جمله آداب و رسومی که خفظ شده است و هنوز مردم به آن پایبند هستند خانه‌تکانی یا خاک‌گیری در استقبال از ماه رمضان است.نظافت خانه‌ها، تکایا و مساجد، حسینیه‌ها، مغازه‌ها، اماکن عمومی از جمله رسومی است که امروزه نیز رایج است،‌ اما در گذشته از رونق بیشتری برخوردار بوده است.

با حلول ماه مبارک رمضان، محافل انس با قرآن کریم و ویژه برنامه های متنوع این ماه علاوه بر حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران، در بقاع متبرک امامزادگان و سایر اماکن مذهبی و فرهنگی آغاز می شود.

ختم قرآن نیز در ماه رمضان در بین مردم قم تبدیل به یک سنت حسنه شده است و تقریبا در همه مساجد، هیئت ها و اماکن مذهبی در قم انجام می شود و از انجا که  محوریت همه مراسم های ملی و مذهبی در قم حرم حضرت معصومه(س) است  ختم قرآن  درماه مبارک رمضان نیز در حرم حضرت معصومه(س) 28  سال است که با شکوه تمام برگزار می شود و تبدیل به یک الگوی ملی و بین المللی شده است.

شب نشینی قم ها در ماه رمضان

در زمان های گذشته میان مردم قم رسم بود که در شب های ماه مبارک رمضان برای گذراندن بهتر زمان، به خانه اقوام و آشنایان می رفتند و از احوال یکدیگر جویا می شدند؛ رسمی که همچنان اگرچه کمرنگ شده، اما هنوز در میان برخی از خانواده ها جریان دارد و این کار را باعث خیر و برکت در زندگی خود می دانند
.
البته در این سالهای اخیر علاوه بر رسم های گذشته  اتفاقات دیگیر نیز در شهر رخ میدهد و حال و هوای شهر را تغییر می دهد با توجه به گرمای هوا و طولانی بودن ساعات روزه داری فروشگاه ها و مغازه های سطح شهر نیز از زمان افطار تا سحر مشغول فعالیت هستند و شب های شهر قم در ماه رمضان به صورت کامل تغییر می کند و زندگی و شادابی خاصی در این شب ها در شهر قم جریان دارد و مردم نیز از این مسئله احساس رضایت می کنند.

سفره های ساده افطار در کوچه های شهر

خرماگردانی از دیگر رسوم خوب برای اطعام روزه‌داران است و در مساجدی که قبل از افطار نماز جماعت برپا می‌شود، بعد از اتمام نماز، عده‌ای با در دست داشتن افطاری مختصری مثل خرما، روزه روزه‌داران را باز می‌کردند و این کار هنوز هم در بعضی از مساجد قم رایج است و در مساجدی هم که قبل از خواندن نماز افطار می‌کنند هم ابتدا روزه روزه‌داران را با همین افطاری مختصر باز و سپس نماز جماعت برپا می‌شود.

با توجه به این مسئله که بنا به هر دلیلی احتمال دارد مردم در طول روز بیرون از منزل باشند و هنگام افطار نتوانند به منزل بروند و در بیرون از منزل باشند یک رسم بسیار زیبا در بین مردم قم افطاری دادن های ساده  در کوچه و خیابان های شهر حتی به اندازه یک خرما و چای   برای روزه دارانی است که بتا به هر دلیلی نتوانستند به منزل برسند.



انتهای پیام/170
گالری عکس
http://qomefarda.ir/7588
اخبار مرتبط

نظرات شما