تربتی‌نژاد: کشاورزان از شیوه توزیع کودهای شیمیایی رضایت ندارند

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: در توزیع کودهای شیمیایی شاهد صفوف طولانی هستیم و کشاورزان از این شیوه توزیع رضایت ندارند و به موقع به دست آنها نمی‌رسد این در حالی است که کود در بازار آزاد با قیمت بالاتری وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  نورمحمد تربتی نژاد سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، در تشریح نشست عصر امروز کمیسیون متبوعش، اظهار داشت: جلسه امروز با محوریت بررسی تامین و توزیع کود شیمیایی برگزار شد.

وی با بیان اینکه این نشست با حضور مسئولین وزارت جهاد کشاورزی، شرکت‌های پتروشیمی و سایر مسئولان دستگاه‌های ذی‌ربط برگزار شد،‌افزود: موسسه تحقیقات آب و خاک وظیفه‌ برآورد نیازهای کشور به کود شیمیایی را بر عهده دارد.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این جلسه بحث شد که در سال گذشته به 3 میلیون تن کود شیمیایی نیاز داشتیم که 2 میلیون تن اوره و مابقی آن فسفره و پتاسه است.

تربتی نژاد با بیان اینکه معمولا بیش از نیاز کشور کود ازته تولید می‌شود، گفت: در سال به 2 میلیون تن کود ازته داریم در حالی که کارخانه‌های پتروشیمی کشور بیش از 5 میلیون تن تولید می‌کنند و بر این اساس کمبودی وجود ندارد و حدود 70 تا 80 درصد سایر کودهای مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود.

وی یادآور شد: در توزیع کودهای شیمیایی شاهد صفوف طولانی هستیم و کشاورزان از این شیوه توزیع رضایت ندارند و به موقع به دست آنها نمی‌رسد این در حالی است که کود در بازار آزاد با قیمت بالاتری وجود دارد.

«شرکت‌های پتروشیمی نیز در این نشست مسائلی را در خصوص اشتغال‌زایی و ایجاد ارزش افزوده خود مطرح کردند، ارتباط بین شرکت‌های پتروشیمی و وزارت جهادکشاورزی به گونه‌ای نیست تا به موقع کودهای مورد نیاز را توزیع کنند».

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به دیگر جزئیات نشست مزبور عنوان کرد که مقرر شد جلسات بیشتری توسط نایب رئیس کمیسیون در زمینه بررسی مشکلات بخش تولید و توزیع کودهای شیمیایی برگزار شود.




انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/7806
اخبار مرتبط

نظرات شما