قم فردا گزارش می دهد؛

رونق مشاغل خانگی قم در ایام کرونا

تعطیلی ها و بسته شدن راه ها که ستاد ملی کرونا ناگزیر از انجام آن بود باعث صدمه جدی به مشاغل و کسب و کارها شد اما یک اتفاق مثبت نیز در این مدت رخ داد که نباید به آن بی توجه بود و آن هم افزایش چشمگیر مشاغل خانگی و فروش های اینترنتی بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،بیش از یکسال و نیم است که جهان درگیر ویروس کرونا است به طبع آن کشور ما نیز از این بیماری در امان نبود این ویروس علاوه بر مرگ و میر و بیماری صدمه بسیار جدی به کسب و کار و مشاغل عمدتا آزاد نیز وارد کرد.

علیرغم آنکه آمار دقیقی از وضعیت شاغلین و فعالان حوزه مشاغل خانگی در دست نیست اما پیش بینی میشود بیش از ۱۰ درصد  اشتغال کشور در اختیار کسب و کارهای خانگی باشد

تعطیلی ها و بسته شدن راه ها، که ستاد ملی کرونا ناگزیر از انجام آن بود باعث صدمه جدی به مشاغل و کسب و کارها شد اما یک اتفاق مثبت نیز در این مدت رخ داد که نباید به آن بی توجه بود و آن هم افزایش چشمگیر مشاغل خانگی و فروش های اینترنتی بود.

دبیر ستاد ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی وزارت کار از رشد بیش از دو برابری مشاغل خانگی بیان کرده و می گوید: با شیوع ویروس کرونا در دنیا کسب و کارهای خانگی بیش از دو برابر رشد داشتند و مطالعات نشان می دهد که تعداد کسانی که در مشاغل خانگی مشغول کار شده اند از ۱۰۰ میلیون نفر به ۲۶۰ میلیون نفر دوران کرونا افزایش پیدا کرده است.

بسیاری از کاسبان و صاحبان مشاغل وقتی با تعطیلی ها مواجه شدند و یا کسب و کار آنها آسیب دید با استفاده از فضای مجازی کالا و خدمات خود را عرضه کردند از طرفی بسیاری از مشاغل خانگی شکل گرفت و افرادی که شاید پیش از این شاغل نبودند در دوران کرونا برای خود کسب و کار خانگی راه اندازی کردند.

در این میان زنان قم سهم قابل توجهی از این کسب و کار خانگی داشتند در این زمینه معاون امور بانوان استانداری قم در گفتگو با خبرنگار ما گفت: افزایش مشارکت اقتصادی زنان از دیگر برنامه های توانمند سازی زنان در قم بود فعالیت زنان به لحاظ اقتصادی، سیاسی و اجتماعی هم باعث کمک به خودشان می شود و هم باعث توسعه جامعه می شود همکاری در تشکیل و راه اندازی کارگاه های تولیدی بانوان با نگاه به مشاغل خرد خانگی از دیگر برنامه های توانمند سازی زنان بود و ۲۱کارگاه تولیدی در دوران کرونا برای زنان در قم راه اندازی شد. 

صدیق افزود: با کمک بسیج سازندگی بیش از ۵۰صندوق قرض الحسنه مردم یار تاسیس شد  همچنین از نظر جذب اعتبارات مشاغل خانگی استان قم رتبه اول در کشور را کسب کرد که هفتاد درصد این اعتبارات  به مشاغل زنان سرپرست خانوار اختصاص یافت.

همچنین به گفته یاسر شریفی، مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان قم در استان قم در فاز اول پس از برگزاری جلسات متعدد کارشناسی با فعالین اقتصادی، تسهیلگران، صاحب نظران در حوزه اشتغال و کارآفرینی استان، مصاحبه با خبرگان و فعالین ومدیران موفق شرکت ها و کسب وکارهای موفق و مدیران و کارشناسان دستگاه‌های متولی اشتغال استان، بازدیدهای میدانی از کسب و کار وظرفیت‌های و پتانسیل های استان، پژوهش های انجام شده در حوزه اشتغال و کارآفرینی و اسناد بالادستی استان قم، ۱۵ مزیت شغلی که امکان تأمین و در دسترس بودن مواد اولیه و نیز از فروش و بازار مناسبی برخوردار بودند و همچنین در فهرست مشاغل مصوب خانگی قرار داشتند شناسایی شدند.

وی اظهار کرد: مزیت‌های شغلی شناسایی شده به عنوان مزیت‌های اصلی شغلی استان در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در اولویت ثبت نام قرار گرفتند که این مزیت ها شامل: ﺧﯿﺎط ﻟﺒﺎس، گلیم باف، تولیدات چرمی، ﻓﺮآوری محصولات (ﭘﺎک ﮐﺮدن و ﺧﺸﮏ ﮐﺮدن)، ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻨﺪی  محصولات، ﻋﺮوﺳﮏ ﺳﺎز،   مدیر محتوای نرم افزار رایانه ای، تراشکار سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی، ویرایشگر متون، سازنده زیورآلات سنتی، روﯾﻪ ﺳﺎز و ﺗﺰﺋﯿﻦ ﮐﻨﻨﺪه ﮐﻔﺶ و صندل، مترجم (کتاب ومقاله)، ﻗﺎﻟﯿﺒﺎفی،   مجسمه ساز و حجم سازی، برنامه نویسی و انیماتور است.

شریفی بیان کرد: تعداد ۱۷۱۹ نفر در سامانه  inhb.ir در این طرح در استان قم ثبت نام کردند درحالی‌که سهمیه استان ۱۵۰۰ نفر است و درصدی اضافه بر سهمیه استان جذب طرح شدند.

مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان قم گفت: حدود ۱۹.۷ در صد از ثبت نامی‌های سامانه طرح مشاغل خانگی را آقایان و ۸۰.۳ درصد را بانوان به خود اختصاص داده‌اند که این آمار نمایانگر برنامه ریزی و توجه ویژه به توانمندسازی اقتصادی بانوان در این حوزه است.

وی افزود: همچنین تعداد ۱۷۱۹ نفر در این طرح توسط ارزیاب‌های موردنظر ارزیابی و استعدادسنجی در زمینه های فروش، خلاقیت، انگیزه و پشتکار، کار تیمی و ارزیای فنی و مهارتی متقاضیان انجام شد.

طبق تعریف قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی به آن دسته از فعالیت‌هایی که توسط عضو یا اعضای خانواده در فضای مسکونی در قالب یک طرح کسب و کار بدون ایجاد اخلال در آرامش واحد‌های مسکونی همجوار شکل می‌گیرد و منجر به تولید و عرضه کالا به بازار می‌شود، مشاغل خانگی گفته می‌شود. قابلیت انجام این نوع کسب و کار در خانه مزایای بسیاری برای شاغلان این گروه شغلی ایجاد کرده است. شاغلان مشاغل خانگی که طبق آمار‌ها ۸۲ درصدشان زن هستند، قادر به ایجاد توازن بین مسئولیت خانوادگی و اشتغال خواهند بود

در دوران کرونا تسهیلات خاصی نیز برای مشاغل خانگی در نظر گرفته شده بود طرح ملی توسعه مشاغل خانگی از جمله این تسهیلات بود البته بانک ها در این طرح نیز تا حدودی نسبت به درخواست کنندگان وام و تسهیلات مشاغل خانگی بی مهری های زیادی کردند اما به گفته کاویانی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم از ۱۲۰ میلیارد تومان تسهیلات درخواستی مشاغل آسیب دیده از کرونا حدود ۸۷ میلیارد تومان از این تسهیلات به عنوان بسته حمایتی و از سوی بانک های عامل به کسب و کارهای به شدت آسیب دیده از کرونا پرداخت شده است.

در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی  در قم برای مهارت آموزی، گلیم بافی، قالی بافی، تولیدات چرمی، طراحی و ساخت عروسک، مجسمه سازی و حجم سازی، خیاطی لباس و پوشاک، تراش سنگ های قیمتی ونیمه قیمتی، مترجمی متون، و سازنده زیورآلات سنتی از جمله رشته هایی است که مورد استقبال قرار گرفت

طبق اعلام کارشناسان امروز ۴۲۸ رشته شغل وجود دارد که می‌توان در منزل راه‌اندازی کرد و ادیتوری، تدریس خصوصی، برنامه‌نویسی، نویسندگی، بازاریابی، آشپزی و قالیبافی از جمله این شغل‌هاست.

بسیاری از افرادی که برای خودشان کسب و کار‌های کوچک خانگی راه انداخته‌اند و از طریق خیاطی، صنایع‌دستی یا تایپ و ترجمه و نویسندگی و امثال آن درآمد دارند، به دنبال استفاده از مزایای بیمه‌ای نبوده‌اند، اما ظاهراً افراد دارای کسب و کار‌های خانگی هم می‌توانند تحت‌پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار بگیرند.

در اجرای بند «۵» ماده «۷» قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی مصوب ۲۲/ ۲/ ۸۹ مجلس شورای اسلامی و ماده «۹» دستورالعمل اجرایی مربوطه مصوب ۲۳/ ۸/ ۸۹ ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی شاغلان کسب و کار خانگی اعم از مستقل، پشتیبان و افراد تحت‌پوشش در صورتی که مشمول مقررات خاص دیگری قرار نداشته باشند، از تاریخ ۲۳/ ۱/ ۱۳۹۰ طی بخشنامه ۶۶۹ امور فنی بیمه‌شدگان مشمـول مقـررات بیمه صـاحبان حـرفه و مشاغل آزاد قـرار گرفته‌اند.


انتهای پیام/۱۷۰


http://qomefarda.ir/28664
اخبار مرتبط

نظرات شما