با افزایش مبتلایان به سویه امیکرون ؛

نباید امیکرون را دست کم گرفت/ کاهش استقبال از واکسیناسیون در قم

با توجه به کاهش استقبال مردم از واکسیناسیون در استان قم و شیوع جهش جدید کرونا با نام اومیکرون در استان هرگونه عادی انگاری می تواند تعداد افراد مبتلا به این سویه جدید کرونا را افزایش دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، بیماری منحوس کرونا بیش از یک  سال و نیم است که مهمان تمامی ساکنان دنیا از جمله ایران اسلامی است. در این میان بشر برای غلبه بر این بیماری منحوس بر روی تولید واکسن که بتواند بدن را در برابر این ویروس ایمن کند تمرکز کرد که در نهایت تعدادی از کشورها از جمله ایران اسلامی این واکسن را تولید کرد.
اما مسئله مهم این است تا وقتی درصد بالایی از مردم دنیا در مقابل این ویروس واکسینه نشوند نمی توان گفت که خطر از بین رفته است چرا که در گذشته تجربه کرده ایم وقتی پیکی تمام می شود پیک بعد با سویه ای جدید در نقطه ای از جهان شروع می شود و آرام آرام این سویه در دنیا شیوع پیدا می کند .
از همین رو در این روز ها اومیکرون سویه جدید کرونا در جهان اعلام شده است. این سویه جهش‌های زیادی داشته و شواهد اولیه حاکی نشان داده است که این سویه موارد ابتلا به ویروس را افزایش داده است.
البته این جهش هم مدتی است که وارد ایران شده است و برخی از شهرها از جمله تهران، خراسان رضوی، قم را درگیر خود کرده است. طبق آمارهایی که اعلام می شود تا کنون حدود 200مورد مبتلا به اومیکرون در کشور ثبت شده است که در این خصوص استان قم هم طبق اعلام مسئولین بیش از ده نفر گرفتاری کرونای اومیکرون شده اند.

ثبت تست مثبت 11نفر در قم به اومیکرون
از همین رو دکتر سیامک محبی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: تاکنون تست 11 نفر مبتلا به امیکرون در قم ثبت شده است و در صورت سهل انگاری و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، آمار مبتلایان می تواند به صورت موشکی افزایش یابد.
برای جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری که طبق اعلام نظر کارشناسان میزان سرایت آن چندبرابر نسبت به دلتا می باشد و می تواند در مدت زمان کوتاهی آمار ابتلا بالا برود باید پروتکل های بهداشتی مانند ماسک و واکسیناسیون انجام شود.
متأسفانه استقبال از واکسیناسیون در استان قم مطلوب نیست
این در حالی است که محبی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: واکسیناسیون وسیع در کشور باعث شد آمار تلفات کرونایی در کشور کاهش یابد، اما متأسفانه استقبال از واکسیناسیون در استان قم مطلوب نیست.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به اینکه طبق گزارش های سازمان جهانی بهداشت و متخصصین، انتشار خیلی سریع از ویژگی های این ویروس است، افزود: نباید به اشتباه میزان بستری و مرگ و میر این سویه ناچیز گرفته شود، آمار ابتلا به امیکرون می تواند بصورت موشکی افزایش یابد.

نباید امیکرون را دست کم گرفت
همچنین در این خصوص دکتر مهدی مصری با ابراز نگرانی از افزایش موارد ابتلا به امیکرون در قم گفت: هرگونه عادی انگاری می تواند تعداد افراد مبتلا به این سویه جدید کرونا را افزایش دهد.
وی با اشاره به اینکه امیکرون کمتر از دلتا نیست، گفت: هر گونه عادی انگاری می تواند تعداد افراد مبتلا به این سویه جدید کرونا را افزایش دهد که در ادامه تعداد بستری‌ها و فوتی‌ها نیز افزایش خواهد یافت.
 سرپرست دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه حساسیت جامعه نباید نسبت به کرونا کم شود، ادامه داد: ما باید به یافته های علمی در مورد این سویه جدید کرونا با هوشیاری اظهار نظر کنیم.
 مصری با اشاره به اینکه مناطقی مانند پردیسان از تراکم جمعیت بالایی برخوردار هستند، خاطر نشان کرد: آموزش و اطلاع رسانی به ساکنین می تواند درصد رعایت پروتکل ها را دراین مناطق به حد مطلوبی برساند.
 سرپرست دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: با تصور آنکه امیکرون درگیری کمتری نسبت به دلتا دارد، نباید این سویه از کرونا را دست کم گرفت، پروتکل های بهداشتی از قبیل تزریق واکسن، حفظ فاصله اجتماعی و زدن ماسک توصیه می شود.



انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/30597
اخبار مرتبط

نظرات شما