در گفتگو با قم فردا مطرح کرد؛
آخرین وضعیت پروژههای عمرانی استان قم

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم در گفتگوی تفصیلی با خبرنگار قم فردا به آخرین وضعیت و آینده پروژههای امام موسی صدر، پارکینگ شرقی، خط B مترو، تقاطع میدان مرجعیت و ارتش اشاره کرد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» شهر قم به عنوان یکی از کلانشهرهای مذهبی ایران، همواره با چالشهای گستردهای در حوزه عمران و حمل و نقل مواجه بوده است. بدون شک، پروژههای شهری نقش بسزایی در بهبود کیفیت زندگی شهروندان دارند و به توسعه پایدار شهری کمک میکنند. از همین رو رشد جمعیت و افزایش حجم تردد زائران، نیازمند برنامهریزی دقیق و اجرای پروژههای زیرساختی هوشمندانه است.
در این راستا، کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر قم به عنوان نهاد مسئول، با تلاش و برنامهریزی دقیق، در پی اجرای پروژههای متنوع و مؤثر در حوزههای مختلف عمران و حمل و نقل است و البته نقش محوری در سیاستگذاری، نظارت و تصویب این پروژهها ایفا میکند.
از همین رو خبرنگار گروه اجتماعی ما برای اطلاع از آخرین وضعیت و آینده برخی پروژههای عمرانی و حمل و نقل استان با سید محمدحسین دهناد، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم گفتگویی را انجام داده است.
سئوال: یکی از پروژههایی که در هسته مرکزی شهر قرار دارد پروژه زیرگذر امام موسی صدر است. هدف از اجرای پروژه پرهزینه زیرگذر امام موسی صدر چیست؟
انتخاب یک پروژه برای این که وارد آن شویم و آن را عملیاتی کنیم کاملاً وابسته به اولویتی است که طرح جامع حمل و نقل مشخص کرده است. زمانی در همین مدیریت شهری، پروژهها سلیقهای انتخاب میشد و خیلی چارچوب دقیقی در انتخاب و اولویتبندی پروژهها نداشت
هدف پروژه امام موسی صدر آرامسازی و انضباط در تردد است
در این دوره شورا، طرح حمل و نقل ترافیک قم تهیه شد و در شورایعالی ترافیک کشور هم به تصویب رسید. یکی از پروژهها با اولویت بالا همین پروژه زیرگذر امام موسی صدر است.
در ضلع شرقی حرم که پیادهراههایی ایجاد شد و در مقایسه با گذشته از لحاظ آرامسازی و انضباط در تردد و کمتر شدن تداخل ترافیکی تأثیرگذار بود.
پروژه امام موسی صدر جایگزین محور شهید سلیمانی است
دلیل اصلی پروژه امام موسی صدر که توجیه پیدا میکند این است که فضای سطح برای کاربران آسیبپذیر که عابرین پیاده هستند و حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شود و سایر خودروهای عبوری از زیر سطح عبور کنند. در حال حاضر محور شهید سلیمانی این نقش را دارد و به دلایل متعددی محور شهید سلیمانی نیازمند یک جایگزین است. به همین دلایل در طرح جامع حمل و نقل بر اجرای این پروژه تأکید شده است.
بنده نسبت به اجرای یک پروژه عمرانی مخصوصاً در هسته مرکزی شهر بسیار حساس هستم که حتماً ضرورت داشته باشد و اجرای آن واجب و اهمیت داشته باشد. این محور از دهه هفتاد طراحی شده است؛ اما چون شهرداری در این مدت بر روی محور عمار یاسر متمرکز بود وارد این موضوع نشده بود.
ردیف بودجه ۵۰۰ میلیاردی برای پروژه امام موسی صدر
در این شورا ما برای این پروژه یک ردیف بودجه با مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان را در نظر گرفتیم تا امسال شروع شود. حال جزئیات این که از کجا شروع شود و کجا پایان یابد و یا تأسیسات چگونه جابهجا شود و یا تملکات چگونه باشد و برخی مسائل دیگر بر اساس طرحهای مشاور انتخاب میشود.

سئوال: یکی از پروژههایی که در اطراف حرم مطهر حضرت معصومه (س) و هسته مرکزی شهر در حال فعالیت است پارکینگ شرقی حرم است. حال به نظر شما آیا همزمانی پروژه امام موسی صدر که بازهم در هسته مرکزی شهر و در مجاورت حرم مطهر است با پارکینگ شرقی حرم موجب نارضایتی زائران و مجاوران نمیشود؟
پروژه پارکینگ شرقی حرم مطهر حضرت معصومه (س) در موضوع پارکینگ است؛ یعنی معبر تردد و ترافیکی نیست.
پروژه امام موسی صدر و پارکینگ شرقی حرم در دهه ۷۰ طراحی شدهاند
بهتر است این پروژهها با یک زمانبندی انجام دهیم؛ ولی به دلیل اینکه این پروژهها در هسته مرکزی شهر قرار دارند و با چالشهای پررنگ و زیادی مواجه هستند متأسفانه اراده و جسارتی هم برای اجرای آنها در سالهای گذشته وجود نداشته است و امروز همه این پروژهها در ردیف اجرا جمع شدهاند.
هم پروژه امام موسی صدر و هم پروژه پارکینگ شرقی در دهه هفتاد طراحی شدهاند؛ اما به دلیل همین چالشها مانند تملکات و معارضات ملکی و تأسیساتی که کار را سخت میکند اجرا نشده است.
طبق تجربیات سالهای گذشته اگر پروژههایی که برای شهر ضروری هستند را در این شرایط اقتصادی به تعویق بیندازیم انجام دادن آنها در آینده بسیار سختتر خواهد شد؛ یعنی اگر ما این پروژهها را چند سال قبل شروع کرده بودیم یقیناً با قیمت تمام شده کمتر و شرایط راحتتری انجام میدادیم.
اجرای پروژه امام موسی صدر و پارکینگ شرقی تداخلی با یکدیگر ندارند
درست است این پروژهها سخت است و پیچیدگیها بیشتری دارند؛ اما وقتی به این نتیجه میرسیم که باید اجرا شود به تأخیر افتادن اجرای آنها توصیه نمیشود.
اجرای پروژه امام موسی صدر و پارکینگ شرقی تداخلی با یکدیگر ندارند چرا که یک پروژه محور ترافیکی و دیگری موضوع پارکینگ است.
سئوال: یکی از پروژههای مهم دیگر در شهر که میتواند از اولویت بیشتری نسبت به دیگر پروژهها برخوردار باشد پروژه تقاطع غیرهمسطح مرجعیت است که در یکی از مسیرهای شریانی مهم و پرتردد قرار دارد. آیا این پروژه اولویت بیشتر و بالاتری ندارد؟
بله پروژه مرجعیت اولویت بالای دارد؛ ولی ما هم متناسب با منابعی که شهرداری دارد قاعدتاً باید در بودجه برای آنها پروژه تعریف کنیم. امسال برای میدان مرجعیت یک ردیف بودجه خوبی با مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است تا این پروژه هم شروع شود.
بودجه ۱۰۰ میلیارد تومانی برای تقاطع غیرهمسطح مرجعیت
تیم جدیدی که در شهرداری روی کار آمدهاند در این پروژه برخی ابهامات و موارد برای آنها وجود دارد که در حال بررسی آن هستند؛ ولی موضع ما در شورا آن چیزی است که در بودجه آمده است و اولویتبندیهایی که در طرح جامع مشخص شده است که این را به آقای شهردار هم منتقل کردهایم.
میدان مرجعیت نقطهای است که ما برای آن اولویت بالایی قائل هستیم و طراحیهای آن انجام شده است. این پروژه تقریباً یک تقاطع نیم شبدری است که در آن دو لوپ اجرا میشود و محور جمهوری و محور کبیری یک تقاطع غیر هم سطح خواهند داشت البته اگر آن ابهاماتی که گفته شد برطرف شود آغاز پروژه محور مرجعیت را هم خواهیم داشت.
سئوال: یکی از پروژههای مهم دیگر در شهر که در یکی از محورهای اصلی شهر قرار دارد میدان ارتش است. در این محور و میدان چه پروژهای اجرا خواهد شد؟
میدان ارتش در رینگ سوم شهر قرار دارد و طراحیهای لازم برای آن انجام شده است منتها قبل از اجرای آن نیازمند یک سری تملکات دارد که عدد آن عدد بالایی است.
تملکات پروژه میدان ارتش بسیار سنگین است
ردیف بودجهای هم در منطقه چهار برای تملک مشخص شده است و قبل از اجرای این پروژه باید آن تملکات انجام شود تا عملیات عمرانی این پروژه هم شروع شود و مسئولیت این تملکات با منطقه چهار است.
نکته دیگری که باید به آن اشاره کنیم این است که سال گذشته شهرداری قم برای طراحی این پروژه یک مشاوری را در اختیار گرفت و آن مشاور با قوت به نکتهای رسید و روی آن محکم ایستاد این است که اگر ما محور پل شهید حججی یعنی محور امام صادق که در پردیسان است را به جاده اراک و به مسیر بلوار شهید سلیمانی متصل کنیم حجم زیادی از ترافیک بلوار غدیر کم خواهد شد.
تکمیل پل شهید حججی اولویت بالاتری از تقاطع میدان ارتش دارد
در جلسه مجمع نمایندگان که با حضور آقای رئیسی و حجتالاسلام روانبخش برگزار شد این پروژه مطرح و بنده در این خصوص مفصل توضیح دادم، خدمت استاندار هم مواردی مطرح شد که این پروژه چون در محدوده شهری نیست و در حریم قرار دارد متولی آن اداره کل راه و شهرسازی است؛ ولی شورا اعلام آمادگی کرد تا در این پروژه همکاری و کمک کند.
مسئولین هم قول دادند که این موضوع جزء مصوبات سفر رئیسجمهور به استان قرار بگیرد که اگر این مقدمات انجام شود اجرا و تکمیل پل شهید حججی نسبت به تقاطع غیر هم سطح میدان ارتش اولویت بالاتری خواهد داشت.

سئوال: یکی از پروژههایی که سالهاست در شهر شروع شده و هر چند وقت یکبار به قسمتهایی تقسیم شد پروژه مترو است. حال سوال این است که با توجه به حجم روزافزون سکونت در شهرک پردیسان، چرا خط B مترو آغاز نمیشود؟
خط B مترو یک موضوع و پروژه مهم است. خط B مترو قم نسبت به خط A که امروز بخش قابل توجهی هم پیشرفت داشته است تقریباً دو برابر تقاضای سفر دارد و از قسمتهای مهم شهر عبور میکند.
تقاضای سفر خط B از خط A دوبرابر بیشتر است
در سالهای گذشته متأسفانه ارادهای برای ورود به این پروژه به خاطر منابع سنگین آن وجود نداشته است و در حال حاضر هم یک ابهاماتی دارد. این پروژه هم در جلسه مجمع نمایندگان استان قم مطرح شد و بنده روی این پروژه تأکید داشتم و ثابت کردم که اجرای آن ضرورت دارد.
ما هرچه در حوزه حمل و نقل عمومی هزینه کنیم کار درستی است.
اجرای خط B مترو قم ۱۴ همت اعتبار نیاز دارد
قاعدتاً از سالهای قبل باید این پروژه شروع میشد. این پروژه در سایت ۵۶۰ هکتاری، یک سمت آن از محور آل هاشم و سمت دیگر محور آن به ترمینال قم در بلوار خداکرم منتهی میشود قرار دارد که تقریباً ۲۸ کیلومتر طول دارد. برآورد کردهایم اگر بخواهیم تونل این ۲۸ کیلومتر را اجرا کنیم حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم خواهیم داشت.
قاعدتاً با منابعی که در شهر در اختیار داریم توان اجرای این پروژه را نداریم همین که بتوانیم خط A را با منابع داخلی شهر اجرایی کنیم هنر کردهایم. برای خط B مترو قم باید از اعتبارات ملی و دولت کمک بگیریم و این اعتبار را فراهم کنیم.
اعلام آمادگی قرارگاه خاتم برای حفر تونل خط B مترو قم
در حال حاضر قرارگاه خاتمالانبیا برای اجرای حفر تونل این پروژه اعلام آمادگی کرده است. این قرارگاه دو دستگاه ۶ متری TBM دارد که در حال حاضر آزاد هستند و میتوانند سریع آنها را به قم انتقال دهند.
امیدواریم که تا پایان دوره ششم شورا کلنگ خط B مترو را بزنیم. ۱۴ همت هم در مقابل هزینههایی که برای قطار شهری انجام میشود قابلیت تأمین دارد و میطلبد دولت کمک کند و نقش خود را ایفا کند.
تشکر از زمانی که در اختیار ما قرار دادید.
مصاحبه و تنظیم از حسین حیدری
انتهای خبر/
در این راستا، کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر قم به عنوان نهاد مسئول، با تلاش و برنامهریزی دقیق، در پی اجرای پروژههای متنوع و مؤثر در حوزههای مختلف عمران و حمل و نقل است و البته نقش محوری در سیاستگذاری، نظارت و تصویب این پروژهها ایفا میکند.
از همین رو خبرنگار گروه اجتماعی ما برای اطلاع از آخرین وضعیت و آینده برخی پروژههای عمرانی و حمل و نقل استان با سید محمدحسین دهناد، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم گفتگویی را انجام داده است.
سئوال: یکی از پروژههایی که در هسته مرکزی شهر قرار دارد پروژه زیرگذر امام موسی صدر است. هدف از اجرای پروژه پرهزینه زیرگذر امام موسی صدر چیست؟
انتخاب یک پروژه برای این که وارد آن شویم و آن را عملیاتی کنیم کاملاً وابسته به اولویتی است که طرح جامع حمل و نقل مشخص کرده است. زمانی در همین مدیریت شهری، پروژهها سلیقهای انتخاب میشد و خیلی چارچوب دقیقی در انتخاب و اولویتبندی پروژهها نداشت
هدف پروژه امام موسی صدر آرامسازی و انضباط در تردد است
در این دوره شورا، طرح حمل و نقل ترافیک قم تهیه شد و در شورایعالی ترافیک کشور هم به تصویب رسید. یکی از پروژهها با اولویت بالا همین پروژه زیرگذر امام موسی صدر است.
در ضلع شرقی حرم که پیادهراههایی ایجاد شد و در مقایسه با گذشته از لحاظ آرامسازی و انضباط در تردد و کمتر شدن تداخل ترافیکی تأثیرگذار بود.
پروژه امام موسی صدر جایگزین محور شهید سلیمانی است
دلیل اصلی پروژه امام موسی صدر که توجیه پیدا میکند این است که فضای سطح برای کاربران آسیبپذیر که عابرین پیاده هستند و حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شود و سایر خودروهای عبوری از زیر سطح عبور کنند. در حال حاضر محور شهید سلیمانی این نقش را دارد و به دلایل متعددی محور شهید سلیمانی نیازمند یک جایگزین است. به همین دلایل در طرح جامع حمل و نقل بر اجرای این پروژه تأکید شده است.
بنده نسبت به اجرای یک پروژه عمرانی مخصوصاً در هسته مرکزی شهر بسیار حساس هستم که حتماً ضرورت داشته باشد و اجرای آن واجب و اهمیت داشته باشد. این محور از دهه هفتاد طراحی شده است؛ اما چون شهرداری در این مدت بر روی محور عمار یاسر متمرکز بود وارد این موضوع نشده بود.
ردیف بودجه ۵۰۰ میلیاردی برای پروژه امام موسی صدر
در این شورا ما برای این پروژه یک ردیف بودجه با مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان را در نظر گرفتیم تا امسال شروع شود. حال جزئیات این که از کجا شروع شود و کجا پایان یابد و یا تأسیسات چگونه جابهجا شود و یا تملکات چگونه باشد و برخی مسائل دیگر بر اساس طرحهای مشاور انتخاب میشود.

سئوال: یکی از پروژههایی که در اطراف حرم مطهر حضرت معصومه (س) و هسته مرکزی شهر در حال فعالیت است پارکینگ شرقی حرم است. حال به نظر شما آیا همزمانی پروژه امام موسی صدر که بازهم در هسته مرکزی شهر و در مجاورت حرم مطهر است با پارکینگ شرقی حرم موجب نارضایتی زائران و مجاوران نمیشود؟
پروژه پارکینگ شرقی حرم مطهر حضرت معصومه (س) در موضوع پارکینگ است؛ یعنی معبر تردد و ترافیکی نیست.
پروژه امام موسی صدر و پارکینگ شرقی حرم در دهه ۷۰ طراحی شدهاند
بهتر است این پروژهها با یک زمانبندی انجام دهیم؛ ولی به دلیل اینکه این پروژهها در هسته مرکزی شهر قرار دارند و با چالشهای پررنگ و زیادی مواجه هستند متأسفانه اراده و جسارتی هم برای اجرای آنها در سالهای گذشته وجود نداشته است و امروز همه این پروژهها در ردیف اجرا جمع شدهاند.
هم پروژه امام موسی صدر و هم پروژه پارکینگ شرقی در دهه هفتاد طراحی شدهاند؛ اما به دلیل همین چالشها مانند تملکات و معارضات ملکی و تأسیساتی که کار را سخت میکند اجرا نشده است.
طبق تجربیات سالهای گذشته اگر پروژههایی که برای شهر ضروری هستند را در این شرایط اقتصادی به تعویق بیندازیم انجام دادن آنها در آینده بسیار سختتر خواهد شد؛ یعنی اگر ما این پروژهها را چند سال قبل شروع کرده بودیم یقیناً با قیمت تمام شده کمتر و شرایط راحتتری انجام میدادیم.
اجرای پروژه امام موسی صدر و پارکینگ شرقی تداخلی با یکدیگر ندارند
درست است این پروژهها سخت است و پیچیدگیها بیشتری دارند؛ اما وقتی به این نتیجه میرسیم که باید اجرا شود به تأخیر افتادن اجرای آنها توصیه نمیشود.
اجرای پروژه امام موسی صدر و پارکینگ شرقی تداخلی با یکدیگر ندارند چرا که یک پروژه محور ترافیکی و دیگری موضوع پارکینگ است.
سئوال: یکی از پروژههای مهم دیگر در شهر که میتواند از اولویت بیشتری نسبت به دیگر پروژهها برخوردار باشد پروژه تقاطع غیرهمسطح مرجعیت است که در یکی از مسیرهای شریانی مهم و پرتردد قرار دارد. آیا این پروژه اولویت بیشتر و بالاتری ندارد؟
بله پروژه مرجعیت اولویت بالای دارد؛ ولی ما هم متناسب با منابعی که شهرداری دارد قاعدتاً باید در بودجه برای آنها پروژه تعریف کنیم. امسال برای میدان مرجعیت یک ردیف بودجه خوبی با مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است تا این پروژه هم شروع شود.
بودجه ۱۰۰ میلیارد تومانی برای تقاطع غیرهمسطح مرجعیت
تیم جدیدی که در شهرداری روی کار آمدهاند در این پروژه برخی ابهامات و موارد برای آنها وجود دارد که در حال بررسی آن هستند؛ ولی موضع ما در شورا آن چیزی است که در بودجه آمده است و اولویتبندیهایی که در طرح جامع مشخص شده است که این را به آقای شهردار هم منتقل کردهایم.
میدان مرجعیت نقطهای است که ما برای آن اولویت بالایی قائل هستیم و طراحیهای آن انجام شده است. این پروژه تقریباً یک تقاطع نیم شبدری است که در آن دو لوپ اجرا میشود و محور جمهوری و محور کبیری یک تقاطع غیر هم سطح خواهند داشت البته اگر آن ابهاماتی که گفته شد برطرف شود آغاز پروژه محور مرجعیت را هم خواهیم داشت.
سئوال: یکی از پروژههای مهم دیگر در شهر که در یکی از محورهای اصلی شهر قرار دارد میدان ارتش است. در این محور و میدان چه پروژهای اجرا خواهد شد؟
میدان ارتش در رینگ سوم شهر قرار دارد و طراحیهای لازم برای آن انجام شده است منتها قبل از اجرای آن نیازمند یک سری تملکات دارد که عدد آن عدد بالایی است.
تملکات پروژه میدان ارتش بسیار سنگین است
ردیف بودجهای هم در منطقه چهار برای تملک مشخص شده است و قبل از اجرای این پروژه باید آن تملکات انجام شود تا عملیات عمرانی این پروژه هم شروع شود و مسئولیت این تملکات با منطقه چهار است.
نکته دیگری که باید به آن اشاره کنیم این است که سال گذشته شهرداری قم برای طراحی این پروژه یک مشاوری را در اختیار گرفت و آن مشاور با قوت به نکتهای رسید و روی آن محکم ایستاد این است که اگر ما محور پل شهید حججی یعنی محور امام صادق که در پردیسان است را به جاده اراک و به مسیر بلوار شهید سلیمانی متصل کنیم حجم زیادی از ترافیک بلوار غدیر کم خواهد شد.
تکمیل پل شهید حججی اولویت بالاتری از تقاطع میدان ارتش دارد
در جلسه مجمع نمایندگان که با حضور آقای رئیسی و حجتالاسلام روانبخش برگزار شد این پروژه مطرح و بنده در این خصوص مفصل توضیح دادم، خدمت استاندار هم مواردی مطرح شد که این پروژه چون در محدوده شهری نیست و در حریم قرار دارد متولی آن اداره کل راه و شهرسازی است؛ ولی شورا اعلام آمادگی کرد تا در این پروژه همکاری و کمک کند.
مسئولین هم قول دادند که این موضوع جزء مصوبات سفر رئیسجمهور به استان قرار بگیرد که اگر این مقدمات انجام شود اجرا و تکمیل پل شهید حججی نسبت به تقاطع غیر هم سطح میدان ارتش اولویت بالاتری خواهد داشت.

سئوال: یکی از پروژههایی که سالهاست در شهر شروع شده و هر چند وقت یکبار به قسمتهایی تقسیم شد پروژه مترو است. حال سوال این است که با توجه به حجم روزافزون سکونت در شهرک پردیسان، چرا خط B مترو آغاز نمیشود؟
خط B مترو یک موضوع و پروژه مهم است. خط B مترو قم نسبت به خط A که امروز بخش قابل توجهی هم پیشرفت داشته است تقریباً دو برابر تقاضای سفر دارد و از قسمتهای مهم شهر عبور میکند.
تقاضای سفر خط B از خط A دوبرابر بیشتر است
در سالهای گذشته متأسفانه ارادهای برای ورود به این پروژه به خاطر منابع سنگین آن وجود نداشته است و در حال حاضر هم یک ابهاماتی دارد. این پروژه هم در جلسه مجمع نمایندگان استان قم مطرح شد و بنده روی این پروژه تأکید داشتم و ثابت کردم که اجرای آن ضرورت دارد.
ما هرچه در حوزه حمل و نقل عمومی هزینه کنیم کار درستی است.
اجرای خط B مترو قم ۱۴ همت اعتبار نیاز دارد
قاعدتاً از سالهای قبل باید این پروژه شروع میشد. این پروژه در سایت ۵۶۰ هکتاری، یک سمت آن از محور آل هاشم و سمت دیگر محور آن به ترمینال قم در بلوار خداکرم منتهی میشود قرار دارد که تقریباً ۲۸ کیلومتر طول دارد. برآورد کردهایم اگر بخواهیم تونل این ۲۸ کیلومتر را اجرا کنیم حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم خواهیم داشت.
قاعدتاً با منابعی که در شهر در اختیار داریم توان اجرای این پروژه را نداریم همین که بتوانیم خط A را با منابع داخلی شهر اجرایی کنیم هنر کردهایم. برای خط B مترو قم باید از اعتبارات ملی و دولت کمک بگیریم و این اعتبار را فراهم کنیم.
اعلام آمادگی قرارگاه خاتم برای حفر تونل خط B مترو قم
در حال حاضر قرارگاه خاتمالانبیا برای اجرای حفر تونل این پروژه اعلام آمادگی کرده است. این قرارگاه دو دستگاه ۶ متری TBM دارد که در حال حاضر آزاد هستند و میتوانند سریع آنها را به قم انتقال دهند.
امیدواریم که تا پایان دوره ششم شورا کلنگ خط B مترو را بزنیم. ۱۴ همت هم در مقابل هزینههایی که برای قطار شهری انجام میشود قابلیت تأمین دارد و میطلبد دولت کمک کند و نقش خود را ایفا کند.
تشکر از زمانی که در اختیار ما قرار دادید.
مصاحبه و تنظیم از حسین حیدری
انتهای خبر/
نظرات شما