مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم:

دفن پسماند تا شهریور ماه به صفر خواهد رسید/فعالیت 300گاراژ غیرمجاز جمع آوری پسماند

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم از به سفر رسیدن دفن پسماند تا شهریور ماه خبر داد و گفت: در حال حاضر 300گاراژ غیرمجاز جمع آوری پسماند فعالیت می کنند که مشکلات بسیاری را به همراه دارند.

 سیدعبدالله میرابراهیمی امروز در حاشیه بازدید از سایت پسماند البرز در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به اینکه یکی از پسماندها در سطح شهر پسماندهای خانگی است، اظهار داشت: هرشب حدود 700تُن پسماند خانگی از سطح شهر جمع آوری می شود و در سایت البرز تخلیه می شود.
وی ادامه داد: در سال گذشته به طور میانگین روزانه 603تُن  زباله به سایت پسماند البرز تحویل شده است که 90تن این زباله در فرآیند تفکیک، تفکیک می شود.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم افزود: 220 سرویس خودرو(کامیون و کامیونت و..) هرشب زباله ها را به سایت البرز انتقال می دهند.
کاهش چند درصدی تولید زباله در سالهای اخیر
وی با اشاره به اینکه در سال های اخیر باکاهش چنددرصدی تولید زباله روبرو هستیم، خاطرنشان کرد: در سال 1397حدود 667تن ؛ در سال 1398 حدود 657 تن؛ در سال 1399 حدود 636 تن و در سال 1400 حدود 603تن پسماند خانگی تولید شده است  که این آمار نشان می دهد در سال های اخیر تولید پسماند خانگی چند درصدی کاهش داشته است.
میرابراهیمی ادامه داد: از 603تن زباله 300تُن وارد مجموعه پردازش می شود . روزانه از10 درصدی که تفکیک می شود 9درصد نایلن می باشد. 300 تن دیگر پسماندها فعلا در حال دفن می باشد که در 6ماه آینده خط دوم تفکیک پسماند راه اندازی خواهدشد.
وی عنوان کرد: 10درصد پسماندها، پسماند خشک اقتصادی هستند که 9درصد آنها در خط تبدیل گرانول و 1درصد مابقی پرس شده و به خطوط تبدیلی می شود. 50درصد پسماندها ارگانیک هستند که بعد از تفکیک به فرآوری تولید کود کمپوست انتقال داده می شود. 40درصد مابقی که ترکیبی از نایلون، مواد سلولزی، مسنوجات، ارگانیک و سایر است پسماند خشک نامیده می شود که ارزش اقتصادی ندارد اما ارزش حرارتی دارد و پیگیر راه اندازی این موضوع هستیم.
فعالیت 300گاراژ غیرمجاز جمع آوری پسماند
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم با اشاره به برخی تفکیک ها و مکان های جمع آوری غیر مجاز پسماند در شهر ، گفت: بالغ بر 300گاراژ غیر مجاز در سطح شهر فعالیت می کنند که گردش مالی سال آنها بسیار بالا می باشد.
وی اضافه کرد: تقاضا برای این فعالیت ها با توجه به مشکلات اقتصادی سطح جامعه، وضعیت اشتغال و افزایش قیمت این نوع پسماندها در جامعه بیشتر شده است که دارای مشکلاتی می باشد. فعالیت این کاراژ ها در سطح شهر باعث بروز مشکلات فراوانی برای همسایگان این گاراژها، جمع آوری پسماند در درب منزل توسط افراد غیر مجاز و در نهایت هم بروز مشکل برای جمع آوری زباله توسط شهرداری می شود.
میرابراهیمی با اشاره به دومین پسماند در سطح شهر، گفت: پسماندهای عمرانی و ساختمانی دومین پسماند تولید در سطح شهر با 5الی 6هزار تن در روز می باشد.
وی ادامه داد:این پسماندها در چهار نقطه سطح شهر فعلا در حال دپو شدندهستند البته تفکیک این پسماندها درحال حاضر توجیه اقتصادی ندارد.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم با اشاره به سومین پسماند تولیدی در سطح شهر، ابراز داشت: پسماندهای عفونی از دیگر پسماندهای تولیدی در سطح شهر می باشد که این پسماند به طور روزانه 5تن از سطح شهر جمع آوری می شود.
وی تاکید کرد: 40 تا50درصد این پسماند ها توسط مراکز بهداشتی، کلینیک ها و ... تولید و توسط پیمانکارهای زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی جمع آوری و به سایت البرز منتقل می شود و 50درصد مابقی هم توسط 10بیمارستان سطح شهر تولید می شود.
میرابراهیمی با اشاره به اینکه در سایت البرز 10لاین درخت کاری برای حفظ کمربند سبز کاشته شده است، گفت:  امیدواریم تا پایان شهریور ماه سال جاری دفن پسماند را به صفر برسانیم.



انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/33107
اخبار مرتبط

نظرات شما